هزینه نگهداری دریاچه چیتگر منطقی نیست و از هشت میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه، سالانه 2 میلیون متر مکعب آب بخار می شود و به نظر می رسد منطقی نیست با کمبود فراوان آب در تهران، این میزان تبخیر آب را بتوانیم تحمل کنیم.
کد خبر: ۳۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰ 06 May 2015
به گزارش تابناک تهران گرم شدن هوا موجب نگرانی بسیاری از ساکنان اطراف دریاچه مصنوعی چیتگر می شود چرا که با گرم تر شدن هوا ، پیش بینی می شود معضلی که حدودا دو سالی است مردم این منطقه را درگیر خود کرده است، باز هم ظهور و بروز یابد.

دریاچه خلیج‌فارس که در میان مردم به نام چیتگر شناخته می‌شود با گرمتر شدن هوا به محل تجمع پشه‌ها تبدیل می شود و بوی ماهی می گیرد.

پروژه‌ای که قرار بود به تلطیف هوا و بالا بردن رطوبت در سطح شهر تهران کمک کند، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شهرداری تهران افتتاح شد، و فقط با گذشت چند ماه پس از افتتاح آن به شکل معضلی بروز یافت که اعضای شورای اسلامی شهرتهران و همچنین دوست داران محیط زیست را نگران کرد.

در واقع احداث دریاچه مصنوعیِ «شهدای خلیج فارس» یا همان چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر در تهران با هدف گردشگری و ایجاد امکانات تفریحی، از همان ابتدای بهره برداری و تاسیس با حاشیه هایی همراه بود.

از معضلات عمده دریاچه چیتگر تجمع پشه ها در طول فصل گرما در محوطه این دریاچه و همچنین وجود قورباغه های فراوان در آب دریاچه  است که دلیل اصلی آن راکد بودن آب و مشکلات ناشی از آن ذکر شده است.

محمد حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره اظهار داشت: هزینه نگهداری دریاچه چیتگر منطقی نیست و از هشت میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه، سالانه 2 میلیون متر مکعب آب بخار می شود و به نظر می رسد منطقی نیست با کمبود فراوان آب در تهران، این میزان تبخیر آب را بتوانیم تحمل کنیم.

بر همین اساس می توان به راحتی حدس زد که شهرداری ماهانه مبالغ زیادی برای نگهداری از این دریاچه صرف می کند.

ساکنان اطراف این دریاچه از شرایط فعلی آن بسیار گله می کنند. آنها می گویند که در فصول گرم سال به خصوص از اواسط اردیبهشت ماه عصر که می شود پشه‌ها محوطه دریاچه را فرا می گیرند به خصوص روزهایی که گرم تر است تعداد آنها بیشتر هم می شود.

وجود قورباغه نیز دیگر معضلی است که داد ساکنان اطراف این دریاچه را درآورده است.

یکی از ساکنان اطراف این دریاچه گفت که ‌سال پیش دریاچه پر بود از قورباغه . در پرس و جوها اینطور متوجه شدیم که قورباغه‌ها را در دریاچه رها کرده‌اند تا پشه‌ها را بخورند اما قورباغه‌ها زاد و ولد کردند و تعدادشان زیاد شد.

البته دراین میان برخی از ساکنان اطراف دریاچه معتقدند در برخی از روزها به خصوص روزهایی که شاهد افزایش سرعت وزش باد هستند بوی بد ماهی تمام محوطه را پر می کند.

آبگیری در شرایط بحران بی آبی و کم آبی و تبخیر سالیانه آب، احداث نشدن تصفیه خانه، راکد بودن آب، هجوم حشرات مزاحم و موذی در فصل گرما و بوی نامطبوع از جمله مشکلات این دریاچه محسوب می شود که از زمان احداث آن مطرح شده است.

محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران در این باره اظهار داشت: راکد بودن آب دریاچه مشکلات قابل ملاحظه ای را برای ساکنان اطراف آن به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه تبعات منفی ناشی از این شرایط موجب افزایش پشه در اطراف این دریاچه شده است، ادامه داد: افزایش تعداد قورباغه‌‌ در آب این دریاچه مشکل دیگری است که با آن روبرو شده‌‌ایم.

وی با بیان اینکه وجود قورباغه در اکوسیستم آبی و جنگلی طبیعی است، ابراز داشت: بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که در شرایط اکوسیستمی دریاچه چیتگر و وجود جنگل در کنار آب، افزایش تعداد قورباغه‌ها در این محیط، امری طبیعی باشد.

حیدرزاده با بیان اینکه مشکلات عنوان شده در تابستان تشدید می‌شود، خاطرنشان کرد: چنانچه طرح‌ها اجرا شود، بدون شک مشکلات در این محیط کاهش می‌یابد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار