رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به شرایط اقلیمی و کمبود شدید آب در استان گفت: کشت کم‌آب‌خواه جایگزین گیاهان پر‌آب‌خواه می‌شود.
کد خبر: ۳۱۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱ 16 October 2016

به گزارش تابناک یزد،سیدجمال سجادی‌‌پور  با اشاره به بحران آبی استان و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف اظهار داشت: کشاورزی در استان با کشت سابق و به روش‌های قبلی مقرون به صرفه نیست و ضروری است تا کشاورزان استان بیش‌از پیش به فکر تغییر نوع کشت باشند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی برنامه‌های موثری در این زمینه در دستور کار دارد ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به دنبال تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، کشت کم‌آب‌خواه جایگزین گیاهان پر‌آب‌خواه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به لزوم افزایش بهره‌وری در سطوح کشاورزی و قابل کشت استان اضافه کرد: برنامه‌های این نهاد از 10 سال گذشته در زمینه تغییر کشت آغاز شده و اکنون که وضعیت آب استان بحرانی‌تر است جدی‌تر از گذشته تغییر کشت را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه محصولات متنوعی که با اقلیم و شرایط آب و هوایی استان سازگاری دارند در دستور کار کشت قرار گرفته عنوان کرد: زعفران، کنجد، زیره، ارزن و گیاهان دارویی از جمله کشت‌های جایگزین هستند که به تدریج جایگزین خواهند شد.

این مسئول عنوان کرد: وضعیت آبی استان جوابگوی کشت‌هایی نظیر گندم، سبزی و صیفی، ذرت و یونجه که پرآب‌خواه هستند نیست و صرفه اقتصادی هم ندارد لذا باید با تکیه بر دانش و فناوری به سمت تولیداتی در این حوزه برویم که مقرون به صرفه نیز باشد.

وی همچنین بهره‌مندی از روش‌های نوین آبیاری را از دیگر برنامه‌های این سازمان در تناسب با اقلیم استان اعلام کرد و گفت: پرداخت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان از سوی دولت، تخصیص اعتبارات خاص برای توسعه روش‌های آبیاری نوین در باغات و مزارع استان نیز از برنامه‌های در دست اقدام جهاد کشاورزی است.

سجادی‌پور بیان داشت: آبیاری تحت فشار تا حد زیادی از مصرف آب در کشاورزی جلوگیری می‌کند ضمن اینکه موجب بهبود تولیدات کشاورزی به واسطه سهولت در سم‌اشی و آفت‌زدایی خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار