وضعیت سگ‌های ولگرد در ماه‌های اخیر در شهر آمل به معضلی اساسی تبدیل شده است. عدم تصمیم‌گیری قاطع در این زمینه و کارشکنی افرادی موجب شده است که سگ‌های ولگرد در هر کوچه‌ای و هر خیابانی در آمل به وفور یافت شوند.
کد خبر: ۳۰۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴ 02 October 2016
روزی شهرداری و سازمان مربوطه که سازمان پسماند شهرداری آمل است مقصر اصلی حضور سگ‌های ولگرد و خیابانی در سطح شهر بودند اما امروز که به خواست شهروندان اراده‌ای برای جمع‌آوری این سگ‌ها وجود دارد، مداخله برخی افراد و گروه‌ها این روند را با چالش مواجه کرده است.

همین چند وقت پیش بود که در یکی از استان‌های کشور یک کودک طعمه سگ‌های ولگرد شد و شامگاه 4 شنبه نیز این حادثه در آمل از بیخ گوش ایلیای کوچک گذشت.

حضور سگ‌های ولگرد در برابر بی‌پاسخ ماندن خانواده‌ها برای جمع‌آوری آنها در آمل برای شهروندان اعتراضی توام با سکوت را به همراه آورده است، اما این سکوت چند شب پیش در برابر چشمان حیرت‌زده اطرافیان نزدیک بود ایلیای سه ساله را قربانی و یا زخمی کند. هوشیاری پدر ایلیا و هشدارهای اطرافیان موجب شد تا ایلیا از دست حمله سگ‌ها در امان بماند، اما گناه ایلیا و کودکانی مانند او در شهر آمل چیست؟ چون می‌خواهند در کوچه‌ بازی کنند؟ اما این روزها در کوچه‌های آمل سگ‌های ولگرد زیادند.

هنوز تاریکی چند ساعتی نیامده سگ‌های ولگرد در محلات آمل سر و کله‌اشان پیدا می‌شود، این سگ‌ها عموما در دسته‌های دو تایی تردد می‌کنند و در مناطق حاشیه رودخانه هراز در شهر آمل تعدادشان بیشتر است، اما این سگ‌ها حتی در خیابان‌های پرتردد و اصلی شهر مانند میدان قائم نیز به وفور یافت می‌شوند.

در ماه‌های اخیر گروهی با عنوان دوستداران حیوانات یا حامیان حیوانات در آمل تشکیل شده است که به نظر می‌رسد ماهیت فعالیت‌شان با زندگی اجتماعی انسانی، رفتاری تعارض‌آمیز دارد. گروهی که این روزها مانعی بر سر فعالیت شهرداری در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است. آیا اگر خونی از دماغ کودکی مانند ایلیا سرازیر شود می‌توانند پاسخگوی خانواده این کودکان و افکار عمومی باشند؟

مسئولان شهرداری در برابر اعتراض مکرر خانواده‌ها که سگ‌های ولگرد امنیت شهروندان را تهدید می‌کند و آسایش شبانه آنان را گرفته است، شکایت‌های مکرر دوستداران حیوانات را عاملی برای عدم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهر عنوان می‌کنند.

یک مسئول شهرداری آمل به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سازمان‌های شهرداری چندین پرونده قضایی در دادگاه دارند، زیرا فعالان حمایت از حیوانات از شهرداری بابت آنچه ادعای کشتن سگ‌های ولگرد و بی‌خانمان است شکایت کرده‌اند و متاسفانه دادگاه نیز به نفع آنها رای صادر کرده است.

وی می‌افزاید: این افراد مدعی هستند که شب‌ها دومیلیون تومان برای تامین موادغذایی این سگ‌های ولگرد هزینه می‌کنند، در حالی که شهرداری حاضر است با زنده‌گیری سگ‌ها و تامین مکان نگهداری آنها، تامین غذای این سگ‌ها را به این گروه‌ها واگذار کند تا ضمن حفظ جان این حیوانات که مورد تاکید همه نیز هست، شهروندان نیز امنیت و آسایش داشته باشند؛ اما این گروه‌ها زمانی که پای عمل به میان می‌آید پا پس می‌کشند.

این مسئول تاکید می‌کند: شهرداری که برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از حمایت قضایی هم برخوردار نیست، از سوی مردم از دو جهت تحت فشار است؛ هم افرادی که خواهان جمع‌آوری سگ‌ها هستند از شهرداری گلایه دارند و هم افرادی که به دنبال حفظ حیات سگ‌ها هستند از شهرداری مطالباتی دارند، در حالی که همین چند روز پیش فردی که سگ ولگرد او را گاز گرفته بود از شهرداری به محاکم قضایی شکایت کرده و دادگاه نیز رای را به او داده و هزینه‌های خسارت وارد شده بر خود را دریافت کرده است!

به گزارش ایسنا، مشکل حادتر سگ‌های ولگرد در بخش ییلاقی آمل در بخش لاریجان است؛ سگ‌هایی که در گذشته در آمل زنده‌گیری می‌شدند در محور هراز و بخش لاریجان رها شده‌اند و این سگ‌ها از باقی مانده غذای مسافران تغذیه کردند و امروز تعدادشان نیز بیشتر شده است.

بهتر است آسایش زندگی انسان‌ها در شهر آمل فدای تظاهر و ژست‌های حیوان دوستانه نشود؛ اگر فردی یا گروهی دوستدار حیوانات است می‌توانند با کمک مسئولان این حیوانات را در محیطی دور از زندگی انسان‌ها نگهداری کنند، اما فشارهای ناصحیح برای رسیدن به برخی مقاصد، زندگی افراد یک جامعه و شهروندان را با مخاطره مواجه می‌کند.

به نظر می‌رسد؛  جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در شهر آمل به تصمیم قاطع نیاز دارد، زیرا شهروندان و خانواده‌ها در ماه‌های اخیر با افزایش تعداد این سگ‌ها، از وضعیت به وجود آمده ناراضی هستند.

تصمیم قاطع فرمانداری و دادستانی آمل در زمینه سگ‌های ولگرد می‌تواند حسن ختامی بر این معضل اساسی در شهر آمل باشد.

یادداشت از: الناز پاک‌نیا خبرنگار ایسنا منطقه مازندران
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار