یکی از محققان انگلیسی موفق به تولید پهپادی شده است که فاقد منبع انرژی بوده و نیروی مورد نیاز خود را از طریق «امواج رادیویی» به دست می‌آورد.
کد خبر: ۳۰۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 24 September 2016
محبوبیت و فناوری پهپادها به مرور زمان در حال افزایش یافتن است و کاربردهای بسیاری مانند نظامی، پزشکی، نقشه‌برداری، حمل بار و تفریحی برای آنها در نظر گرفته شده است.
 
با این وجود یکی از اصلی‌ترین مشکل پهپادها منابع انرژی مورد استفاده است؛ امروزه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده پهپاد برای اینکه محصولات آن‌ها بتوانند در ارتفاع بالاتر و مدت‌زمان بیشتر به پرواز ادامه دهند، در حال بزرگ کردن حجم و ظرفیت باتری‌ها هستند اما به تازگی یکی از محققان شروع به ساخت پهپادی کرد که برای پرواز نیازی به باتری ندارد.
 
بنابر اعلام سایبربان، سامر آلدهاهر (Samer Aldhaher)، محقق کالج سلطنتی لندن (Imperial College of London)، راهی پیدا کرده است که می‌توان با استفاده از آن، پهپاد کوچکی را با «امواج رادیویی» شارژ کرد؛ این پهپادهای کوچک می‌توانند با استفاده از قطعه‌‌ای که در زیر آن‌ها نصب می‌شود، به‌صورت مستقیم انرژی مورد نیاز خود را از امواج رادیویی به دست بیاورند البته در این روش، پهپادها توانایی پرواز آزادانه نداشته و تنها در منطقه‌ای مشخص می‌توانند فعالیت کنند.
 
هم‌اکنون با استفاده از این فناوری، پهپادها تنها می‌توانند تا شعاع 12.7 سانتیمتر از منبع فاصله گرفته و پرواز کنند؛ از طرفی پهپادهای استفاده شده در این طرح، فاقد باتری هستند در نتیجه اگر بیشتر از فاصله‌ی ذکر شده از منبع دور شوند، بعد از مدت کوتاهی متوقف خواهند شد.
 
پهپادها با استفاده از امواج رادیویی در فرکانس 13.56 مگاهرتز فعالیت می‌کنند زیرا این بیشترین فرکانسی است که امکان به‌کارگیری آن در این پروژه وجود دارد و باعث کوچک‌تر و سبک‌تر شدن نهایی هواپیماهای بی‌سرنشین می‌شوند به‌علاوه فرکانس مورداستفاده می‌تواند باعث از بین رفتن ترانزیستورهای موجود در مدار شارژ پهپادها بشود به همین دلیل نمونه‌های ویژه‌ای برای آن‌ها تولید شد.
 
ممکن است در حال حاضر فناوری یاد شده تنها توان پرواز در محدوده‌ی بسیار کوچکی را داشته باشد اما شرکتهای بسیاری در تلاش هستند از طریق روش‌های مختلف، امکان شارژ بی‌سیم را برای ابزارهای هوشمند در فواصل طولانی با امواج موجود در هوا فراهم کنند در نتیجه احتمالاً در آینده‌ نزدیک، پهپادهایی تولید خواهند شد که بدون استفاده از منبع انرژی در فواصل زیاد حرکت کنند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار