معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: 2500 الی 3000 گونه گیاهی در کشور به ثبت رسیده که از این میان 250 گونه گیاهی در قم وجود دارد و 70 نوع آن ارزش بالایی در صنعت دارو دارد.
کد خبر: ۲۹۷۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵ 17 September 2016
به گزارش تابناک قم، سید احمد شفیعی با اشاره به چاپ اطلس رنگی گیاهان در قم عنوان کرد:در این اطلس که طبق پژوهش های گسترده توسط پژوهشگران در حوزه منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست گردآوری شده مهم ترین گیاهان بومی استان قم معرفی شده است.

وی افزود:این اطلس مورد استقبال بسیاری از محققان و پژوهشگران قرار گرفت که بخشی از آن به گیاهان دارویی اختصاص داشت و از ویژگی های مهم این اطلس این بود که عکس ها در قم و به صورت کاملا بومی گرفته شده است.

وی تصریح کرد: استان قم تنها یک درصد از مساحت کشور را در خود جای داده است و با وجود اکوسیستمی که دارد 10 درصد از گونه های گیاهان ثبت شده در قم یافت می شود که نشان دهنده یک پتانسیل با ارزش از گونه های گیاهی و ذخیره ژنتیکی برای استان قم محسوب می شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قم استانی گرم و خشک و در برخی مناطق کوهستانی به همراه آب و هوایی معتدل نیز است، تنوع بالایی در گونه های گیاهی در قم وجود دارد.

وی اظهارکرد: متاسفانه بسیاری از سرمایه های مهم از گونه های گیاهی در قم مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است در صورتی که بخش زیادی از گونه های گیاهی جنبه دارویی دارد و در صنعت تولید گیاهان دارویی می توان از آن استفاده کرد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت:در سطح دنیا 250 هزار گونه گیاهی وجود دارد که کمتر از 10 درصد این گونه ها در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استفاده می شود و در این میان گونه های عظیمی وجود دارد که قبل از شناخته شدن منقرض می شود که کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست.

شفیعی بیان کرد:بسیاری از این گیاهان منشاء گیاهی دارد و می تواند یک آیتم مهم در صنعت به شمار رود به خصوص اینکه این گیاهان دارویی مقاوم هستند و به آب زیادی نیاز ندارند و ارزش افزوده بالایی را به همراه خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد:نمونه این گیاه دارویی خار مریم است که برای بیماری کبدی موثر است و حتی می توان این نوع گیاه را عصاره گیری کرد و از مزیت های مختلف آن بهره برد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم در پایان عنوان کرد:بی شک مراکز علمی همچون جهاد دانشگاهی می تواند با استفاده از ظرفیت های علمی تحولات خوبی را در زمینه گیاهان دارویی فراهم بیاورد و در شناسایی و معرفی این گیاهان دارویی نقش مهمی ایفاء نمایند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار