47 میلیارد تومان به باغات خلخال خسارت وارد شد؛
برای سومین سال پیاپی قهر طبیعت با کشاورزان خلخالی موجب خسارت به باغات خلخال شد که رقم این خسارت 47 میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر: ۲۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲ 30 April 2015

به گزارش سبلانه، در 72 ساعت گذشته که دمای هوا در خلخال به چهار درجه زیر صفر رسید متاسفانه برای سومین سال پیاپی باغات شهرستان خلخال دچار خسارت شد.

با جمعی از کارشناسان اداره جهاد کشاوری خلخال عازم باغات شهرستان خلخال شدیم.  باغات از دور سبر و زیبا بودند اما با نزدیک شدن به باغ‌ها طراوات چند روز گذشته را نداشتند وبیشتر درختان با میوه هسته دار و سردرختی دچار خسارت عظیم شده بود . شاخه ها سبز بود ولی شکوفه‌ها سیاه و بی رمق  وآویزان از شاخه ها .

به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی پس از 48 ساعت کارشناسی در نقاط مختلف شهرستان خلخال خسارت وارد شده به باغات خلخال برآورد شد و این رقم به مبلغ 47 میلیارد تومان یعنی نصف بودجه استان اردبیل در یک سال رسید.

در گفتگو با کشاورزان خلخالی از میزان خسارت ها و اینکه چه نوع خسارتی وارد شده پرسیدیم: کشاورزان سرما زدگی را عمده ترین عامل خسارت معرفی کرده و اظهار داشتند تا ششم اردیبهشت همچنان درختان پربار و پرشکوفه بودند که ناگهان دمای زیر صفر در شب هفتم اردیبهشت برای سومین سال پیاپی آنان را از برداشت محصول گردو سایر محصولات ناکام گذاشته است .

قیافه‌های زحمتکش و منتظرشان زیاد دیدنی نبود از هر روستایی رد می شدیم در کنار باغات درختان آسیب دیده از سرما نگاهمان را به خود جلب می کرد.

در بخش شاهرود در روستاهای اسبو - اسکستان و درو دیگر گردویی برای برداشت در امسال نمانده است و همه درختان به کلی از سرمازدگی آسیب دیده که انتظار می رود مسئولین امر با توجه به این بخش مهم کشاورزی و معاش خانوارهای روستایی فکری به حال این روستائیان بکنند.

یک نصف روز با کارشناسان باغات خلخال را گشت زدیم و اثر خسارت به میوه های سردرختی از جمله گردو ، گیلاس ، زرد آلو ، بادام و سایر درختان را دیدیم.

یکی از اهالی روستای خمس در مصاحبه باخبرنگار ازناو گفت: از پدران خود به یاد داریم که اگر تا 45 روز فصل بهار اگر محصولات خسارت نبیند دیگر خسارت نمی بیند واگر در کمتر از این زمان سرما محصولات را بزند محصولات در آن سال فایده ای نخواهد داشت.

 به گزارش ازناو: یکی از اصلی ترین درآمد روستائیان خلخالی درآمد از محل باغبانی و باغداری است که از سال 1392 کشاورزان خلخالی متضرر شده اند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار