فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین:
فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین گفت: تعلل در پیگیری حقوقی فاجعه منا نتیجه‌ای جز گستاخ‌تر شدن دولت عربستان در نفی مسؤولیت خود و عدم محاکمه مقصران و جبران خسارات وارده را نداشته تا جایی که زمینه ممانعت از شرکت ایرانیان را در مناسک حج امسال فراهم آورده است.
کد خبر: ۲۹۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵ 07 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، محرمعلی والدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: دوم مهر ماه سال گذشته، همزمان با مراسم رمی جمرات و در جریان برگزاری مناسک حج، سوء مدیریت و قصور فاحش مسؤولان حج عربستان در کنترل، هدایت حجم انبوه حجاج در منطقه منا، حادثه‌های دلخراشی را به وجود آورد که منجر به شهادت و زخمی شدن هزاران نفر از حجاج بیت‌الله الحرام از کشورهای مختلف شد.

وی افزود: پیش از این فاجعه و در 20 شهریور ماه سال گذشته نیز 11 ایرانی در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به شهادت رسیدند.

فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین عنوان کرد: آل‌سعود دست در دست رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان خود گذاشته و سابقه طولانی در کشتار مردم بی‌دفاع دارد و هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم که بسیاری از مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون کشیده و از هیچ جنایتی ابا ندارند؛ چراکه جان مسلمانان برای آنان بی‌اهمیت است.

والدی با بیان اینکه مقامات سعودی از پذیرش مسؤولیت خود در این حادثه استنکاف کردند، گفت: کشور عربستان در اقدامی ناشایست، دلیل حادثه را ازدحام بالای جمعیت عنوان کردند و وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت کشور عربستان نیز در اقدامی به دور از شأن و ادب یک کشور اسلامی، مسؤولیت وقوع این حادثه را بر عهده حجاج دانستند که البته از بی‌‌لیاقتی آن‌ها است.

این مسؤول به بیانات مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در واکنش جدی و محکم به این اعمال غیرانسانی عربستان، ضمن تقبیح اعمال شرم‌آور مسؤولان عربستان، دولت سعودی را در این حادثه مسؤول دانسته و اعلام کردند، «دولت سعودی موظف است مسؤولیت سنگین خود را در این حادثه‌ تلخ پذیرفته و به لوازم آن به‌ قاعده‌ حق و انصاف عمل کند».

فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین تأکید کرد: دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در بحث حادثه منا سکوت کردند و عکس‌العملی نشان ندادند در حالی که این حادثه به هیچ‌ وجه نباید فراموش شود.

والدی تصریح کرد: فاجعه منا نخستین حادثه‌ای نبوده است که در یک قرن اخیر در خلال انجام مناسک حج اتفاق افتاده و در سال‌های قبل نیز مکرراً حوادث مشابهی روی داده است و دولت عربستان نمی‌تواند این حادثه را بر مصادیق حوادث غیر مترقبه تلقی کرده و خود را از زیر بار مسؤولیت ناشی از این امر برهاند؛ چراکه اولاً ازدحام جمعیت کاملاً قابل پیش‌بینی بوده و تعداد زوار خانه خدا بر اساس آمار ثبت‌نامی و أخذ ویزا از دولت عربستان کاملاً مشخص بوده است.

وی یادآور شد: متأسفانه با گذشت حدود یک سال از این حادثه،‌ هیچ‌گونه شکایت رسمی در هیچ یک از مراجع داخلی یا خارجی ثبت نشده است و حتی گزارش یا تقاضای رسمی و مکتوبی نیز از سوی مقامات رسمی کشور به مجامع حقوق بشری یا مسؤولان کشور عربستان ارسال نشده، یا اگر اقدامی صورت گرفته نتایجی از آن حاصل نشده است.

فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین تأکید کرد: تعلل در پیگیری حقوقی این فاجعه از ابتدای وقوع آن با بهانه‌های مصلحت‌اندیشانه نتیجه‌ای جز گستاخ‌تر شدن دولت عربستان در نفی مسؤولیت خود در این فاجعه و عدم محاکمه مقصران و عدم جبران خسارات وارده را نداشته است تا جایی که زمینه ممانعت از شرکت ایرانیان را در مناسک حج امسال با وجود حقوق قانونی و شرعی خویش فراهم آورده است.

والدی گفت: در آینده‌ای نه چندان دور این جنایتکاران به سزای اعمال خود می‌رسند و بیداری اسلامی که به برکت جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ایجاد شده طومار آل‌سعود را در هم خواهد پیچید و وعده الهی در شکل‌گیری و برپایی اسلام ناب محمدی و حکومت مهدی(عج) شکل می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار