معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: برای سال تحصیلی 96-95 پیش بینی شد که به 10 هزار دانش آموز دختر و پسر پایه یازدهم استان، آموزش آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ارائه شود.
کد خبر: ۲۹۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸ 06 September 2016
شهرام شیخانی در گفت و گو با ایرنا افزود: ارائه آموزش آگاه سازی پیشیگری از معلولیت به مدت سه از اول آبان با همکاری آموزش و پرورش و مدیران واحدهای آموزشی در مدرسه اجرا می شود.
وی گفت: یکی از سیاست های سازمان بهزیستی کشور گسترش آموزش در بستر های آموزشی با فرصت آموزشی برابر برای دانش آموزان دختر و پسر است.
وی بیان کرد: دانش آموزان پایه یازدهم (سال سوم دبیرستان و هنرستان) استان تحت پوشش فراگیری برنامه آموزش آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها قرار می گیرند.
وی ادامه داد: در این خصوص نشست هم اندیشی اجرای فراگیر برنامه آموزش آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در مدارس دوره دوم متوسطه با حضور معاونان تربیت بدنی و سلامت، آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و کارشناسان مربوط برگزار شد.
به گزارش ایرنا، شیخانی عنوان کرد: امسال دانش آموزان دختر چهار ساعت با موضوع آموزش پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی، پیشگیری از بیماریهای عضلانی و اسکلتی، دانستنی های دوران بارداری و مشاوره ژنتیک و پیشگیری از حوادث توسط مدرس های آموزش دیده آموزش و پرورش، آموزش های لازم را فرا می گیرند.
وی اضافه کرد: به دانش آموزان پسر و والدین دانش آموزان مدارس استثنایی نیز سه ساعت آموزش پیشگیری از حوادث، پیشگیری از بیماری های عضلانی و اسکلتی و مشاوره ژنتیک ارائه می شود.
این مسئول یادآور شد: سال 94 برای نخستین بار طرح آزمایشی آموزش آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها و طرح غربالگری اختلال ژنتیکی با هدف آگاهسازی، حساس سازی و افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در خصوص پیشگیری از معلولیت ها و ارتقا سطح سلامت جامعه هدف در استان اجرا شد.
وی ادامه داد: کاهش شیوع و بروز معلولیت های ناشی از اختلال ژنتیک با شناسایی افراد دارای ریسک خطر و ترویج فرهنگ مشاوره ژنتیک در جامعه دانش آموزی در مدارس دوره دوم متوسطه از دیگر اهداف این طرح ها بود که همزمان با سراسر کشور در استان اجرا شد.
شیخانی افزود: در سال 94 تعدادی از مدارس دوره دوم متوسطه شهرستانهای بیرجند، نهبندان، سربیشه، خوسف و درمیان به صورت آزمایشی تحت پوشش برنامه قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: سال گذشته سه هزار و 243 دانش آموز دختر و پسر 17 ساله در 84 واحد آموزشی در این طرح شرکت کردند.
وی ادامه داد: همچنین 448 نفر از والدین دانش آموزان مدارس استثنایی بیرجند، نهبندان، سربیشه، خوسف و درمیان از این آموزش ها بهره مند شدند.
به گفته شیخانی سال گذشته 54 مدرس آموزش دیده آموزش و پرورش نسبت به آموزش محتوای چهارگانه تالیف شده توسط سازمان بهزیستی به مدت چهار ساعت با موضوع پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی، پیشگیری از بیماریهای عضلانی و اسکلتی، دانستنی های دوران بارداری و مشاوره ژنتیک پرداختند.
وی عنوان کرد: پس از آگاهسازی، پرسشگران آموزش دیده اداره کل بهزیستی از 32 مدرسه به صورت آزمایشی، نسبت به تکمیل پرسشنامه برای تعیین گروه دارای ریسک خطر و ارجاع به مراکز مشاوره ژنتیک اقدام کردند که 279 دانش آموز دارای ریسک خطر شناسایی و به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی شدند.
میزان معلولیت در خراسان جنوبی حدود 10درصد تخمین زده می شود. استان حدود 800 هزار نفر جمعیت دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار