مدیرعامل بانک شهر:
مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه تاسیس صندوق توسعه شهری برای شهر‎های واقع در مسیر جاده ابریشم ضروری است، گفت: در صورت حمایت بانک توسعه آسیا می‎توان اقدام به تاسیس یک صندوق بین‎المللی یا کنسرسیوم بین‎المللی کرد.
کد خبر: ۲۹۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 04 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا، حسین محمد پورزرندی در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که به میزبانی قزوین در جریان است، افزود: جاده ابریشم یکی از کهن ترین و گسترده ترین میراث های تاریخ بشری و شاهراه عبور و تبادل اقتصادی و فرهنگی ملت های متفاوت زمان خود بوده و قدمت، بافت تاریخی، کاروانسراها و آثار تاریخی و قدیمی برجا مانده در مسیر این جاده نشانگر هویت اصیل و دیرین الگوهای ارتباطی و تجاری است.
وی ادامه داد: در مسیر جاده ابریشم طی سال های گذشته شهرهای بسیاری در کسب منفعت و سود با یکدیگر مبادلات داشته که این مهم البته به مرور زمان کمرنگ شده است.
پورزرندی با اشاره به نقش مهم ایران در احیای ترانزیت اقتصادی جاده ابریشم، یادآور شد: کشور ما با توجه به موقعیت استراتژیکی خود دارای مزیت های گوناگونی چون منابع انرژی، معادن، همسایگی با 15 کشور، قرار گرفتن در قلب خاورمیانه، دسترسی به آب های آزاد در جنوب و امنیت حاکم در کریدور بین المللی است.
این مسئول ادامه داد: ظرفیت ترانزیتی کشور ما در خط ریلی با چین براساس آمار سال 91 حدود 13 هزار کیلومتر طول داشته و معادلات زیادی در آن اجرا شده تا زیرساخت های آن توسعه و حفظ شود.
مدیرعامل بانک شهر اضافه کرد: براساس اعلام بانک توسعه آسیا، برای احیای جاده ابریشم و تامین زیرساخت‎های آن از سال 2011 تا 2020 اعتباری نزدیک به 8 تریلیون دلار نیاز است.
پورزرندی با اشاره به ضرورت احیای این جاده، افزود: 61 درصد از کل نفت‎ های اسکورت شده جهان و 31.33 مصرف خانوارها در مسیر جاده ابریشم تبادل شده و در حال حاضر هم کشور چین 47 میلیون دلار به این جاده اختصاص داده است.
به گفته وی، بانک شهر برای تاسیس صندوق بین‎المللی پول جاده ابریشم آمادگی کامل را دارد.
پورزرندی یادآور شد: باید مدیران شهر‎های واقع شده در جاده ابریشم به تاسیس صندوقی برای توسعه شهری خود اقدام های اساسی به عمل آورند.
وی با اشاره به اینکه انجمن علمی و اقتصاد شهری آمادگی دارد تا مطالعات لازم را در این زمینه به عمل آورد، ادامه داد: امیدواریم مسئولان قزوین با توجه به موقعیت ممتاز خود بتواند اقدام های موثرتری برای این شهر انجام دهند.
یازدهمین اجلاس جهانی جاده ابریشم طی روزهای 13 و 14 شهریورماه به میزبانی شهر قزوین در حال برگزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار