متأسفانه نوعی از مانتوها در حال مد شدن است که شعارهای اغلب مستهجن و با مفاهیم بسیار سخیف به زبان انگلیسی پشت آن نوشته شده است.
کد خبر: ۲۸۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ 22 August 2016

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از ارس تبار،پوشش ظاهری مردم از گویاترین نشانه‌های فرهنگی و اجتماعی است اما شاهدیم که همزمان با فصل گرما کم کم قد مانتو ها آب می رود و آستین ها کوتاه می شود.

در این بازار داغ مانتوهای کوتاه، توری،چسبان و بدن نما،ناگهان مانتوهای پشت نویسی شده رونمایی شد که با جملاتی گاه رکیک و مستهجن ، بدون این که خریدار از معانی کلماتی که نوشته شده اطلاعی داشته باشد،هویت خریدار را نشانه رفته است.

در گوشه و کنار خیابانها حتی شهر خودمان مانتوهای ارزان قیمت و جلو باز پشت نویسی شده با کلمات و شعارهای مستهجن و نامناسبت به زبان انگلیسی براحتی خودنمایی می کنند.زنان و دختران بدون آنکه متوجه جملات پشت مانتوها بشوند می پوشند در حالیکه پوشیدن این نوع مانتوها و یا لباستهای مبتذل اصلا شایسته یک زن یا دختر ایرانی نیست اما متاسفانه امروزه درحال فراگیر شدن و واقعاً تأسف برانگیز بوده که کنترل این وضع اقدام به‌موقع می‌طلبد.

این شرایط در کنار جدی نگرفتن موضوع نظارت بر عرصه کنندگان چنین پوشاکی سبب شده که هم اکنون در سطح شهر اصلاندوز شاهد فراوانی این پوشش در مکان های عمومی توسط بانوان باشیم و تقاضای این مانتوها بسرعت در حال افزایش است.

 

کارشناسان امر تاکید دارند که وظیفه اطلاع رسانی رسانه ها برای تبیین ابعاد مختلف انتشار و گسترش یک مد در کشور سنگین تر است، چرا که با این که مسئله ذائقه مصرف لباس در ایران ، بیشتر مدگرایی هیجانی جوانان است اما نمی توان از کم توجهی به طراحی ایرانی در لباس ها و نبود بازاریابی مناسب برای آن ها گذشت.

داود عبداللهی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسایل اجتماعی در این مورد به خبرنگار ارس تبار گفت:رواج گسترده لباس های نامتعارف با طرح ها ،نقش ها و نوشته های غیر اخلاقی بیشتر دل هر فرهنگ دوستی را به درد می اورد. امروزه درکوچه و خیابان شاهد فروش و عرضه پوشاکی هستیم که منقوش و مزین به الفاظ و واژگان شنیع و مستهجن هستند.

 

 

این کارشناس در ادامه با بیان اینکه ترویج دانسته یا نادانسته این قبیل پوشاک همراه با نوشته ها و طرح های مورد اشاره بسیار نگران کننده است می گوید:در زبان بدنی و زبان اشیا ، فرم لباس ،طرح و رنگ آن گویای شخصیت افراد است و استفاده از هر پوشاک و لباسی بیانگر هویت شخص مصرف کننده بوده و کیفیت نامناسب آن هویت شخص استفاده کننده را زیر سوال می برد بنابراین توجه به معانی ، طرح و نقشه روی لباس برای دختران و پسران امروز جامعه مان که مادران و پدران فردای این سرزمین هستند مهم بوده و برای دستگاه های فرهنگی بسیار حیاتی و مهم است ماهیت جامعه ما ماهیت اخلاق گرا و دینی است لذا سلیقه خواهی نباید به قیمت تهدید وجدان عمومی و اخلاقیات جامعه تلقی شود.

عبداللهی با بیان اینکه نتوانسته ایم مبادی و دروازه های ورودی و قاچاق این پوشاک نامناسب را کنترل کنیم افزود:هنوز صنعت پوشاک در کشورمان صنعتی نشده و بشکل تخصص اکادمیک تعریف نشده است هنرستان های فنی و حرفه ای ما ، دانشگاه های ما بویژه دانشگاه های جامع علمی و کاربردی در این زمینه تعلل کرده اند و از قافله عقب مانده اند لازم است برای جوانان متناسب با حال و هوای روحی و سنی شان لباس های در خور شان هویت دینی و ملی شان طراحی شودباید برای ایرانی لباس ایرانی متناسب با فرهنگ ایرانی تدبیر و عرضه شود اما بشرط حفظ زیبایی درونی و بیرونی نه به بهای نابودی یکی به نفع دیگری.

 

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین اضافه کرد:کوتاهی در این زمینه می تواند گردونه هدایت و راهبری فرهنگ ما را به دست کسانی بدهد که در موضع برتری نسبت به ما قرار دارند و نیازهای مصرف کننده ما را بهتر از ما و زودتر از ما تشخیص می دهند و برایش طرح و نقشه می ریزند.

وی افزود:فعال سازی دستگاه های نظارتی در امر تولید و عرضه پوشاک همراه با پیوست فرهنگی در معماری و طراحی لباس در کشور و اتخاذ رویکرد واحد علمی در خصوص مدیریت پوشاک در کشور همراه با اطلاع رسانی ، اموزش خانواده ها،نوجوانان و جوانان بعنوان راهکار راهبردی پیشنهاد می شود.

 

همچنین سخنگوی نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما از برخورد پلیس با ورود قاچاق مانتوهای پشت نوشته به کشور خبر داد و گفت: به طور یقین بخش زیادی از این مانتوها از مبادی رسمی وارد کشور نمی شود و در اصل قاچاق است.

 

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: به طور قطع پلیس در مرتبه نخست به عنوان قاچاق کالا با این پدیده که در بردارنده جملات سخیف و به دور از فرهنگ ایرانی - اسلامی است ؛ برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به این که این موضوع جنبه اجتماعی و فرهنگی دارد،گفت: استفاده کنندگان این نوع لباس ها از معانی و مفاهیم مطالب نقش بسته روی آن ها بی خبر هستند.

 

7

البته برخوردهای فیزیکی با افرادی که از مانتوهای توری،شیشه ای و پشت نویسی شده استفاده می کنند به هیچ عنوان مورد تایید نیست بلکه تنها با آگاه سازی خطراتی که با پوشیدن این نوع مانتوها امنیت روانی و حتی فیزیکی دختران جوان را تهدید می کند مدنظر است.

به هر حال بی توجهی مسئولان فرهنگی به فروش آزادانه مانتوهای پشت چاپ دار، جلو باز، تنگ و کوتاه و خرید آن ها توسط برخی از خانم ها به ویژه دختران جوان، عملی متناقص با گسترش فرهنگ حجاب و عفاف است.

گزارش: سجادمیرزایی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار