مؤسسه تحقیقاتی« بی ام آی» هشدار می‌دهد تلاش‌های ایران برای بین‌المللی کردن بازار دارویی خود بدون بهره‌برداری از تولیدات خارجی باعث بروز مشکلات خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 19 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «بیزنس اینسایدر،» صنعت داروسازی ایران در وضعیت دشواری قرار گرفته است. ایران تلاش می کند صادرات دارویی خود را افزایش دهد و در این صنعت سرمایه گذاری خارجی جذب کند. اما بنابر پژوهش های مؤسسه تحقیقاتی «بی ام آی،» افزایش تولید داروها در ایران برای صادرات ممکن است تاثیر بدی بر قیمت و دسترسی به آن ها داشته باشد.

ایران در شش ماه پس از رفع تحریم ها سخت کوشیده است برای تقویت صنعت داروسازی خود با داروسازان خارجی همکاری و سرمایه گذاری جذب کند. به طور مثال چندین گروه داروسازی آلمانی در سال گذشته به ایران رفتند و برای افزایش همکاری با این کشور در زمینه داروسازی ابراز علاقه کردند. ایران و روسیه از ماه ژوئن مشغول گفتگو هستند تا به همکاری های علمی خود سرعت دهند و توافق کرده اند در خصوص 40 درصد پروژه های علمی با هم همکاری کنند.

روسیه و آلمان، دو مقصد عمده صادرات دارویی ایران هستند. آن ها در کنار هم، حدود 75 درصد صادرات ایران را به خود اختصاص می دهند. اما ایران با هندوستان هم قراردادی بسته و شرکت دانمارکی «نوو نوردیسک» اعلام کرده است قصد دارد در ایران انسولین تولید کند.

اما پژوهشگران بی ام آی تصور نمی کنند با توجه به فضای قانونی و نظام اداری ایران داروسازی چند ملیتی در این مسیر حرکت کند. آن‌ها پیش بینی می کنند به جای این که شرکت های داروسازی به حضور مستقیم برای تولید تمایل داشته باشند، با داروسازان داخلی ایران مشارکت کنند.

بی ام آی انتظار دارد طی چند سال آینده صادرات دارویی ایران زیاد شود. این مسئله به این معنا است که موسسات دارویی ایران در بازار بین المللی شرایط رقابتی تری خواهند داشت.

به ادعای این مطلب، این مسئله برای شهروندان ایرانی پیامدهای بدی خواهد داشت. با ضعیف شدن واحد پول ایران، داروهای وارداتی نیز گران تر خواهند شد و اگر داروسازان غربی باز هم برای فعالیت مستقیم در ایران تمایل نداشته باشند، ممکن است برخی داروها در ایران کمیاب شوند.

بنابر این مطلب، در هر حال شرایط برای ایران به بدی سال های گذشته نخواهد بود؛ زیرا تحریم ها مانع هرگونه نقل و انتقال بودند و اکثر مواقع، بهای داروها افزایش می یافت. اما اگر اوضاع طبق پیش بینی های بی ام آی پیش برود، تلاش های ایران برای بین المللی کردن بازار دارویی خود بدون بهره برداری از تولیدات خارجی، باعث بروز مشکلات خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار