وب‌سایت بولتین در گزارشی به بررسی دلایل روسیه برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران پرداخت.
کد خبر: ۲۷۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 12 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بولتین، یکی از سوالات اساسی که پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای همچنان بی‌پاسخ مانده این است که چرا روسیه از توافق مذکور حمایت کرد؟

اگر توافق مذکور به نتیجه نمی‌رسید، دست‌کم کاهش بهای نفت متوقف می‌شد و این موضوع تأثیر مثبتی بر اقتصاد روسیه داشت. زمانی که گفتگوها به مراحل پایانی نزدیک می‌شد برخی از ناظران روسیه در غرب بر این باور بودند که این کشور ممکن است بدنبال راهی برای جلوگیری از نهایی شدن توافق باشد تا بهای نفت را بالا ببرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اوت 2015 اعلام کرد افزایش صادرات نفت ایران که در پی توافق هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد، بهای پیش‌بینی شده نفت در سال 2016 را بشکه‌ای 8 درصد کاهش می‌دهد. این موضوع به روسیه ضربه بزرگی را وارد می‌کند: نفت و گاز 43 درصد از درآمد دولت روسیه در سال 2015 را تشکیل می‌دهد.

این درحالیست که شکست مذاکرات هسته‌ای ایران حتی به طور موقتی می‌تواند کاهش بهای نفت را متوقف کند. همچنین ادامه تنش‌ها میان ایران و کشورهای غربی تهران را محتاج دریافت سلاح و دیگر ماشین‌آلات از روسیه و چین می‌کند.

علیرغم تمام این احتمالات، روسیه از توافق هسته‌ای ایران حمایت و نقشی اساسی در امضای آن ایفا کرد. یک احتمال این است که روسیه با اینکه مخالف توافق بوده از آن حمایت کرده تا در میان قدرت ها به عنوان خرابکار شناخته نشود.

عواملی که موجب حمایت روسیه از توافق هسته‌ای ایران شد شامل موارد زیر است:

جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بیش از تغییر ناچیز بهای نفت به نفع روسیه است. هرگونه بی‌ثباتی منطقه‌ای از جمله نافرجامی توافق هسته‌ای ایران تأثیری موقتی بر بهای نفت دارد. رشد اقتصادی روسیه در پی افزایش بهای نفت، دیگر برای این کشور گزینه مناسبی نیست. لغو تحریم‌های بین‌المللی زمینه را برای افزایش تجارت روسیه با ایران فراهم می‌کند.

توافق هسته‌ای ایران دو درس مهم برای سران دنیا در خصوص چگونگی برقراری ارتباط با روسیه براساس منافع مشترک دارد. نخست، توافق نشان داد روسیه منافع بلندمدتش را بر منافع کوتاه مدتش اولویت می‌دهد. درس دوم: روسیه برای رسیدن به منافع حیاتی خود با کشورهایی که روابط تیره‌ای دارد نیز همکاری می‌کند. مانند روابطش با غرب در بحران اوکراین.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار