استان اصفهان درجایگاه 28 ام دریافت بودجه سال 95 قرار گرفت
تابناک: آنطور که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده سال جاری یکی از سخت ترین سال های بودجه ای کشور است، اما میزان تخصیص بودجه در مقایسه با پرداخت مالیات و نیازهای استان نشان می‌دهد، سهم این سختی برای اهالی نصف جهان کمی بیشتر از استان های دیگر کشور است!
کد خبر: ۲۶۹۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 31 July 2016
تابناک اصفهان: حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه استان اصفهان در بین استان ها، در رتبه بیست و هشتم قرار دارد، به اصفهان زیبا گفت: اصفهانی ها با پرداخت شش هزار و 200 میلیارد تومان از لحاظ پرداخت درآمدهای مالیاتی بعد از استان تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارند. وی ضمن اشاره به افزایش 15 درصدی بودجه ملی تخصیصی به پروژه های کلان استان تاکید کرد: در سال‌های اخیر علی رغم پرداخت بالای درآمدهای مالیاتی استان، عدالت لازم در تخصیص بودجه رعایت نمی‌شود.
 
 برچسب برخورداری!
آنطور که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده سال جاری یکی از سخت ترین سال های بودجه ای کشور  است، اما میزان تخصیص بودجه در مقایسه با پرداخت مالیات و نیازهای استان نشان می‌دهد، سهم این سختی برای اهالی نصف جهان کمی بیشتر  از استان های دیگر کشور است! بودجه اصفهان  البته مساله جدید نیست،  همه ساله بحث های زیادی در خصوص تنظیم و تخصیص ردیف های بودجه وجود داشته و در این بین بودجه اصفهان، بی شک یکی از مناقشات بحث برانگیز مدیریتی استان در سال های اخیر بوده که تولید و  اشتغال مردم اصفهان را با چالش های جدی مواجه کرده است؛ از یک سو بر اساس یک تصور غلط برچسب ناچسب برخورداری به پیشانی نصف جهان خورده و اصفهان در بین سایر استان‌های کشور به عنوان استانی ثروتمند شناخته می شود و از دیگر سو پروژه های نیمه تمام، مشکلات متعدد عمرانی و صنعتی و نرخ  بالای بیکاری عرصه را بر اهالی نصف جهان سخت کرده است. از یک سو در زمره استان‌هایی هستیم که بیشترین میزان درآمد مالیاتی را هر ساله داریم و در عین حال در دریافت بودجه در رده‌های پایین کشوری قرار داریم. در سال‌های اخیر مدیران استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس تلاش های زیادی برای تخصیص بودجه ای متناسب با نیازها به کار گرفته اند که تا کنون منجر به نتیجه مطلوب نشده است. نبود تناسب لازم بین میزان مالیات دریافتی با بودجه تخصیصی، خشکسالی، تعطیلی واحدهای صنعتی و نرخ بالای بیکاری، آلودگی حاد هوا و مشکلات زیست محیطی و بسیاری مشکلات ریز و درشت و دست و پاگیر، حساسیت بودجه استان را در مقایسه با سایر استان ها بیش از بیش کرده است.
 
 
     کمبود بودجه‌های دولتی
همین محدودیت های بودجه ای اخیرا واکنش مدیر ارشد اجرایی استان را به دنبال داشت. رسول زرگرپور در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان 95 را سال بسیار سخت بودجه ای برای اصفهانی ها ارزیابی کرد. کمبود بودجه باعث شد تا شخص استاندار در این نشست مدیران استانی را به جذب فاینانس متوجه کند. استاندار در این خصوص گفت: بودجه دولتی استان ناچیز است، از این رو دستگاه‌ ها باید به دنبال جذب فاینانس، سرمایه گذاری و تبصره‌ها باشند، چرا که توسعه استان با بودجه‌های دولتی اتفاق نخواهد افتاد. زرگرپور تاکید کرد: در سال ۹۵ با توجه به بودجه اعلام شده هیچ پروژه جدیدی مگر در موارد استثنا و با تصویب در شورای برنامه ریزی استان نباید آغاز شود. حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با اصفهان زیبا با تایید این موضوع خاطر نشان کرد: ردیف بودجه 95 استان کفاف تکمیل پروژه های نیمه تمام و اولویت دار را نمی دهد و نمی توان پروژه جدیدی کلنگ زد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: سال گذشته پرداخت مالیات استان پنج هزار و 200 میلیارد تومان بود که امسال با افزایش حدود 20 درصدی به شش هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.این نماینده مجلس از تخصیص اعتبار ملی برای پروژه های کلان و مهم استان خبر داد و اظهار داشت: طرح های آبرسانی مانند بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ، کنار گذر شرق، قطار سریع السیر تهران- اصفهان، ورزشگاه نقش جهان و برخی بیمارستان ها ردیف بودجه ای ملی دارند که در مجموع بودجه تخصیصی ملی استان حدود 15 درصد افزایش یافته است. فولادگر به اختصاص 26 میلیارد تومان بودجه عمرانی به شهرشتان های استان از محل 2 درصد مناطق محروم در سال جاری اشاره و عنوان کرد: با پیگیری نمایندگان استان در مجلس نیز 320 میلیارد تومان بودجه عمرانی از محل اعتبارات ماده 180 قانون برنامه به استان اختصاص یافت.وی ادامه داد: این بودجه با هدف ایجاد توازن منطقه ای تامین شده است که 174 میلیارد تومان‌‌ آن مربوط به پروژه های استانی و 118 میلیارد تومان آن مربوط به پروژه های ملی-استانی است که بودجه ملی هم شامل آنها می شود.
 
اعتبارات قطره چکانی
حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، دیگر نماینده مردم استان در مجلس نیز در گفت و گو با اصفهان زیبا اظهار داشت: باوجود اینکه اصفهان از حیث پرداخت عوارض و مالیات جزء دو استان نخست کشور است، ‌اما از حیث بازگشت بودجه در شرایط ضعیف و در رتبه 27 یا 28 دریافت بودجه کشور جای دارد.  نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بنده در زمان تصویب 8 بودجه در مجلس حضور داشته ام. متاسفانه یک فضای اصفهان ستیزی در مجلس ها و دولت ها وجود دارد که مانع از این می شود که بودجه درخوری برای اصفهان مصوب نشود. موسوی لارگانی در همین خصوص افزود: در شهرستان حوزه انتخابیه بنده، پروژه ای وجود دارد که با گذشت بیش از شش سال از کلنگ زنی آن هنوز 50 درصد هم پیشرفت نداشته است که این تاخیر در تکمیل پروژه ها به تزریق قطره چکانی اعتبارات بر می گردد.
حسین اسدی. اصفهان زیبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار