مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 90 هزار هکتار از اراضی و منابع طبیعی این استان در تصرف افراد سودجو است.
کد خبر: ۲۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹ 23 April 2015

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 90 هزار هکتار از اراضی و منابع طبیعی این استان در تصرف افراد سودجو است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طبق آخرین آمار دریافتی از سال 85 تاکنون هفت هزار هکتار از اراضی همدان از دست متجاوزان خلع تصرف شده است.

به گزارش ایرنا؛ محمدرضا همتی اظهار کرد: 50 هزار هکتار از اراضی تحت تصرف مربوط به اختلافات این اداره کل با مردم است که برای رفع این اختلاف دادگاه ویژه ای برای بررسی ادعای مالکیت افراد به منابع ملی و طبیعی راه اندازی شده است.

وی گفت: حفاظت از عرصه منابع طبیعی و جنگلها از جمله وظایف اصلی مجموعه اداره کل منابع طبیعی است که به این منظور یگان حفاظت از سال 85 در همدان راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: یگان حفاظت که متشکل از نیروهای نظامی و توانمند است اقدام به سرکشی از عرصه منابع طبیعی کرده و با هرگونه دخل و تصرف و دست اندازی به طبیعت برخورد می کنند.

وی بیان کرد: طبق استاندارد به ازای هر 10 هزار هکتار عرصه زیر نظر منابع طبیعی باید یک نیرو در مجموعه یگان حفاظت جذب و فعالیت کند در حالیکه این رقم در همدان به ازای هر نفر 65 هزار هکتار است.

وی افزود: بر این اساس به منظور حراست از منابع طبیعی علاوه بر یگان حفاظت از توان دیگر مجموعه ها نیز بهره گرفته شده و شهروندان نیز این اداره کل را در حفاظت از طبیعت خدادادی یاری می دهند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طبق آخرین آمار دریافتی از سال 85 تاکنون هفت هزار هکتار از اراضی همدان از دست متجاوزان خلع تصرف شده است.

همتی بیان کرد: این میزان اراضی با دریافت احکام قضایی یا با دستور ویژه و مستقیم دادستانی از دست متجاوزان به اراضی ملی این استان پس گرفته شده است.

وی گفت: سالانه بین 900 تا هزار فقره پرونده مربوط به دست درازی به منابع طبیعی در محاکم قضایی تشکیل شده و به این تعداد پرونده نیز مختومه می شود که در 94 درصد از آنها رای به نفع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صادر می شود.

وی بیان کرد: بیشترین میزان تصرفات غیرمجاز مربوط به اراضی نزدیک محدوده مرکز شهر، حوالی حریم روستاها و کنار جاده ها که از ارزش اقتصادی بالایی برخوردارند، است.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز همدان نیز اظهار کرد: رهبری فرزانه انقلاب در دیدار با عوامل محیط زیست و منابع طبیعی فرمودند که 'فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود'.

اکبر بهاروند افزود: به منظور تحقق این امر و حفاظت و حراست از منابع طبیعی و جنگلها و جلوگیری از دست اندازی سودجویان و تصرف منابع ملی باید فرهنگ نگاه ارزشی به این عرصه های خدادادی را نهادینه کرد.

وی با ذکر اینکه دامن طبیعت همانند سجاده نماز دارای حرمت و ارزش است تاکید کرد: افرادی که هنگام استفاده از زیبایی های طبیعت به هنگام اذان نماز را در همان مکان اقامه می کنند به طور حتم به خود اجازه آلوده کردن عرصه طبیعی را نمی دهند.

وی گفت: به نظر می رسد برخی قوانین و مقررات در حوزه توسعه شهری با گذشت زمان بازدارندگی خود را از دست داده اند که در این راستا مستلزم بازنگری و اصلاح قوانین، متناسب با شرایط امروز هستیم.

استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که 42 هزار و 566 هکتار آن شامل جنگل های طبیعی دست کاشت و اراضی جنگلی می شود و سهم همدان از مراتع کشور کمتر از یک درصد است.

همچنین همدان 822 هزار هکتار مرتع دارد که 44 هزار هکتار از این میزان مراتع فقیر هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار