دبیرکل اتاق بازرگانی اردبیل:
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: دو سوم صادرات استان اردبیل که رقمی حدود 70 درصد را شامل می‌شود به مقصد جمهوری آذربایجان بوده است.
کد خبر: ۲۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 23 April 2015
به گزارش فارس، حسین وثوقی ایرانی در جلسه کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی اردبیل، اظهار داشت: استان اردبیل مزیت‌های تاریخی صادراتی دارد به طوری که در زمان صفویه با توجه به محدودیت تردد و گذر تجار این شهر از جایگاه خاصی برخوردار بود.

وی عنوان کرد: اردبیل در مقایسه با استان‌های دیگر به نحوی با سایر کشورها مراودات داشته و دروازه ورود به منطقه قفقاز به حساب می‌آید که این خود یک ظرفیت عظیم صادراتی محسوب می‌شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل اردبیل ظرفیت جذب در اردبیل را در این حوزه پایین اعلام کرد و افزود: زیرساخت‌ها در به فعالیت رسیدن ظرفیت‌های تجاری استان مهم است و نقش کلیدی در این زمینه را در تحولات رخ‌داده شاهد هستیم.

وثوقی ایرانی به ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل اعم از راه، راه‌آهن و فرودگاه در استان اشاره کرد و گفت: در یک سال اخیر بیش از 60 میلیون دلار صادرات قطعی را از استان شاهد هستیم.

وی بیشترین محصول صادر شده را سیب‌زمینی اعلام کرد و گفت: سیب‌زمینی با 21 میلیون دلار صادرات در یک سال اخیر حدود 35 درصد صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: محصولات پلاستیکی 13 میلیون دلار صادرات داشته و در کنار آن فرش، ورنی و گلیم 4 میلیون دلار، نوشابه و آب معدنی به ارزش 3 میلیون دلار صادرات انجام شده است.

وثوقی ایرانی ارزش صادرات استان را به دلیل تنوع نداشتن محصولات صادر شده پایین اعلام کرد و گفت: ما مشکلاتی را در صادرات سیب‌زمینی شاهد بودیم که به رغم حذف عوارض بخشی از این مشکلات حل شده ولی همچنان برخی ضعف‌ها‌ و کاستی‌ها را شاهد هستیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل ارزش واردات را نیز حدود 60 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: واردات استان بیشتر کالاهای واسطه‌ای بوده است که از جمله آن می‌توان کائوچو و کاغذ دکور خام را می‌توان نام برد.

وثوقی ایرانی گفت: در سال جدید تلاش بر این است، وضعیت صادراتی استان تقویت شده و امکان تنوع محصولات صادر شده و تنوع بازار به وجود آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار