کد خبر: ۲۶۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹ 14 July 2016
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، گفت: فلسفه وجود و مشترک ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارتباط با همسایگان است.

به گزارش ایسنا، اکبر ترکان در دفاع از یک فوریت لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی، گفت: وقتی لوایح ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی در دولت یازدهم بررسی شد به دلیل مدت زمان طولانی که از بحث و بررسی درباره آنها در گذشته اتفاق افتاده بود درخواست فوریت کردیم تا عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.

وی تأکید کرد: ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی هر کدام یک فلسفه وجودی دارد اما فلسفه مشترک همه آن‌ها ارتباط با همسایگان است. همسایگان کشور بهترین گزینه برای تقویت و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است که همه این همسایگان در مناطق مرزی ایران قرار دارند.

وی با تشریح بخش‌هایی از لایحه مذکور، گفت: در رابطه اقتصادی ایران و عراق در حال حاضر منطقه آزاد اروند با عراق جنوبی دادوستد تجاری دارد. میزان تبادلات اقتصادی این منطقه در سال گذشته 1.2 دهم میلیارد دلار بود. منطقه آزاد تجاری- صنعتی مهران در استان ایلام نیز با عراق مرکزی و منطقه تجاری- صنعتی بانه و مریوان در استان کردستان با اقلیم کردستان عراق مراودات اقتصادی دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه‌برون در استان گلستان این منطقه را دارای ظرفیت خوب برای تبادلات اقتصادی بین ایران و همسایگان شرقی دریای خزر دانست و تأکید کرد: شرق دریای خزر جایگاه خوبی برای توسعه صنعت در استان گلستان است.

وی علت ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سیستان را وجود محرومیت در استان سیستان و بلوچستان و زیان مردم از این مسأله دانست و افزود: با ایجاد این منطقه آزاد تجاری- صنعتی سعی در رفع محرومیت از استان سیستان و بلوچستان داریم.

وی ایجاد منطقه آزاد تجاری جاسک را در حکم پایانه صادارتی دوم نفتی کشور دانست و افزود: در حال حاضر منطقه خارک به عنوان پایانه صادراتی اول نفتی کشور می‌باشد و در تلاشیم منطقه آزاد تجاری- صنعتی جاسک را به پایانه دوم صادراتی نفتی کشور تبدیل کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار