اهدای عضو، اهدای زندگی این شعار را حتما زیاد شنیده اید؛ هم تلخ است هم شیرین و یا بهتر است بگویم آرامبخش تلخ برای مادری که نمی خواهد باور کند دفتر زندگی فرزندش دیگر در این دنیا بسته شده ولی در عین حال شنیدن صدای تپش های قلب او در کالبد دیگری می تواند برایش آرامبخش باشد.
کد خبر: ۲۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 21 April 2015
به گزارش ایرنا، بیمار مرگ مغزی، حرف نمی زند، نمی بیند، به هیچ یک از تحریکات خارجی پاسخی نمی دهد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی قادر به نفس کشیدن نیست، تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از شایع ترین علل مرگ مغزی هستند.

چندین سال پیش در ایران، مقاومت های زیادی از اهدای عضو بیمارمرگ مغزی می شد؛ خانواده بیمار نمی خواست باور کند که دیگر عزیزش زنده نیست و تا آخرین لحظات امید به بهبود بیمارشان داشتن، نمی خواست دخترش، همسرش یا پسرش را زیر تیغ جراحی ببیند. اما کم کم با تلاش رسانه های جمعی و همراهی برخی از هموطنان با قبول کردن این موضوع که اعضای بدن عزیزشان می تواند در جسم بیماری دیگر در خطر مرگ حتمی فاصله ای ندارد جان دوباره بخشیده درد آنان را کمی التیام بخشد. 

رییس واحد فراهم آوری اعضاء و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در مرگ مغزی با توقف کامل خون رسانی به مغز انتقال اکسیژن نیز انجام نمی شود و مغز تمام کارکرد خود را از دست می دهد.

دکتر رضا حسن یزدی افزود: با توجه به توقف کامل انتقال اکسیژن مغز دچار تخریب غیرقابل برگشت می شود، اگرچه پس از مرگ مغزی اعضای دیگر از جمله قلب، کبد و کلیه ها هنوز دارای عملکرد هستند، اما به تدریج در طی چند روز آینده، از کار خواهند افتاد. 

وی بیان داشت: با داشتن کارت اهدای عضو فرد در هنگام برخورداری از سلامت کامل خود به پزشکان اجازه می دهد اعضای بدنش را جدا کنند، حتی در شرایطی که خانواده با این کار مخالفت کنند. 

وی با بیان اینکه هر فرد می تواند با مراجعه به سایت ehda.center فرم ثبت نام را تکمیل کند، در این فرم برخی از مشخصات همچون کد ملی، محل تولد و درج سایر اطلاعاتی که طبق مقررات و قوانین مشخص شده اجباری است تا بر روی کارت ثبت شود. 

یزدی ادامه داد: امروز ما در جامعه ای زندگی می کنیم که هزاران بیمار نیازمند عضو پیوندی با تحمل رنج بسیار در انتظار دریافت عضو پیوندی، روزهای عمر خود را سپری می کنند و هر روز نیز بر تعداد این بیماران به دلیل کمبود اعضای اهدایی افزوده می شود و متاسفانه درصد زیادی از این بیماران همچنان در لیست های انتظار، فوت می کند. 

وی بیان داشت: این در حالی است که همه روزه با مواردی از مرگ مغزی در بیمارستان های سراسر کشور مواجه می شویم که یک مرگ غیرقابل برگشت است و با نگهداری قلب و تنفس بیمار با دستگاه، سیستم درمانی متحمل هزینه های اضافی می شود و خانواده بیمار گرفتار مشکلات عدیده می شوند، در حالیکه اعضای بدن این بیماران می تواند بیماران نیازمند زیادی را از مرگ حتمی نجات دهد.

 یزدی تاکید کرد: لازم بود تا به طریق مختلف و با بکارگیری تمامی امکانات از جمله رسانه های گروهی و برنامه های آموزشی، آگاهی عموم جامعه را در این خصوص افزایش دهیم تا ذهنیت و شناخت عموم مردم بسوی انطباق مرگ مغزی با مرگ کامل و غیر قابل برگشت سوق یابد و شاهد تغییر نگرش مثبت برخی از همطونان در مواجه به بیماران مرگ مغزی باشیم.

وی گفت: براساس یک مطالعه که در سال 1379 انجام گرفت علیرغم تمایل و کشش مثبتی که افراد جامعه ما به این موضوع دارند بدلیل متناسب نبودن نگرش آنها با میزان آگاهی در رابطه با اهدای عضو و پیوند در ایران، نمی توان مطمئن بود که خانواده ها در لحظه بروز حادثه بتوانند تصمیم درستی بگیرند. 

رییس واحد فراهم آوری اعضاء و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهارکرد: با توجه به اهمیت فرهنگ سازی، پس از شکل گیری واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در سال 1381، کمیته ای با هدف ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه در چارت سازمانی این واحد پیش بینی شد و این روند ادامه پیدا کرد تا در جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کار شود.

وی با بیان اینکه سالانه شاهد وقوع پنج هزار تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور هستیم افزود: از این تعداد بیمار مرگ مغزی تنها دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر قابلیت اهدای عضو به سایر بیماران را دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار