انبوه گردشگر برای شهرهای شمالی نه‌تنها آورده مالی آنچنانی و چشمگیری نداشت بلکه انباشت زباله در حاشیه شهرها، آسیب رساندن به درختان مسیر و ... را سوغات آورد.
کد خبر: ۲۵۸۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴ 11 July 2016

سالیان قبل زمانی که محصل بودیم را به‌یاد می‌آورم که تقویم جیبی داخل کیف یکی از ملزومات ما بود.

لابد می‌پرسید چرا؟ چون برای یک دانش‌آموز، تعطیلی به‌ویژه در یکی از روزهای وسط هفته شیرین‌تر از هر شیرینی محسوب می‌شد و دور همه روزهای تعطیل را با خودکار قرمز خط می‌کشیدیم و بی‌صبرانه منتظر رسیدن آن روز بودیم.

* جاده‌های مملو از جمعیت در تعطیلات

اما چند سالی است که برای شمالی‌ها، تقویم جیبی و خودکار قرمز برای مطلع شدن از تعطیلات معنایی ندارد چرا که یکی دو روز مانده به موعد مقرر خیابان‌ها و جاده‌ها مملو از انواع ماشین‌ها و جمعیتی می‌شود که نگو و نپرس.

آنقدر ترافیک مشکل‌ساز می‌شود که با خود می‌گوییم کاش شمال دریا و جنگل نداشت.

آری! پایتخت‌نشینان خسته از کار و تحصیل، تقویم و خودکار قرمز به‌دست منتظرند تا تعطیلی پیش آید و کوله‌بار سفر را ببندند و با اهل و عیال راهی شمال شوند، با سودای گذراندن این چند روز فراغت از کار و غافل از اینکه مهمان ناخوانده‌ای می‌شوند برای جاده‌های پرتردد شمال و حلاوت این تعطیلات را بر خود و بر میزبان تلخ می‌کنند.

* برای ما مهم این است که از تهران دور شویم

به گفته اهالی سوادکوه، ترافیک طویل تعطیلات عید فطر در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده است و این هجوم مسافر زندگی و حتی نفس کشیدن آنان را مختل کرده بود و می‌گفتند خوش‌به‌حال پایتخت‌نشینان که می‌توانند ترافیک چندساعته را تحمل کنند و با هدر دادن بنزین و وقت تنها چند ساعتی در ویلاهای‌شان بنشینند و از ترس اینکه گرفتار ترافیک برگشت شوند دوباره همان پروسه را طی کنند تا به منزل برسند.

وقتی خودم درگیر ترافیک چندکیلومتری چند روز اخیر شدم فرصت را غنیمت شمرده و به سراغ مسافرانی که از سمت تهران سرازیر شدند و در ترافیک ماندند رفتم تا حال و هوای آنان را نیز بپرسم.

اکثر قریب به اتفاق آنان معتقد بودند گاهی هوای تهران آن‌قدر آلوده و غیر قابل تحمل می‌شود که حتی ماندن در صف طولانی ترافیک در جاده‌های شمال برای ما تفریح محسوب می‌شود.

در طول مسیر بچه‌ها پیاده می‌شوند و بازی می‌کنند و ما هم از هوای پاک شمال استفاده می‌کنیم و برای ما مهم این است که از تهران دور شویم.

* همین‌که یک سلام و علیکی کنیم کفایت می‌کند

از یکی دیگر از این مسافران پرسیدم شما که بیشتر وقت این تعطیلات را در ترافیک می‌گذرانید و وقتی به مقصد می‌رسید که چیزی از تعطیلات نمانده است و باید برگردید این مسافرت چه لذتی برای‌تان دارد؟ او با لبخند جواب داد: همین‌که یک سلام و علیکی کنیم و دیدارها تازه شود کفایت می‌کند چرا که آن‌قدر در فضای مجازی و از پشت تلفن جویای حال هم‌دیگر شدیم که همین زمان کوتاه حضوری هم غنیمت است.

* شکایت اهالی منطقه از وضعیت ترافیک

از سوی دیگر اهالی بومی منطقه از این وضعیت نا‌به‌هنجار و بعضاً نفس‌گیر شاکی بودند.

یکی از اهالی زیراب که ساکن قائم‌شهر است در گفت‌وگو با فارس گفت: مادر پیرم در خانه پدری در زیراب گذران عمر می‌کند و از بیماری فشار خون رنج می‌برد، روز عید فطر با من تماس گرفت و طوری که سعی می‌کرد وضعیتش را خوب جلوه دهد به من گفت فشارم بالاست و خودت را برسان، بلافاصله به سمت زیراب حرکت کردم، با تعجب دیدم که خودروها در ابتدای شیرگاه توسط پلیس‌راه متوقف می‌شوند، از ماشین پیاده شده و بعد از طی 200 متر از مسافت به مأموران پلیس‌راه رسیدم، علت را پرسیدم و آنها در جواب گفتند کمی صبر کنید راه باز می‌شود.

بعد از 45 دقیقه پُراسترس و دلهره از وضعیت بیماری مادرم که برایم به اندازه 45 روز گذشت به منزلش رسیدم و مادر بیهوشم را با کمک همسایه‌ها به بیمارستان انتقال دادیم و به لطف خدا مادرم از مرگ حتمی نجات یافت.

* همه مسافران مایحتاج خود را از مبدأ تهیه کردند

مغازه‌داری از اهالی سوادکوه می‌گفت: در این ایام با این همه هیاهو، ترافیک و ازدحام مسافر، فروش قابل توجهی نداشتیم چرا که همه مسافران مایحتاج خود را از مبدأ تهیه کردند و فقط رفت و آمدها برای‌مان سخت شد.

به گزارش فارس، آن چیزی که از شواهد امر بر می‌آید به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب و تدبیر کافی برای ساماندهی تردد مسافران، این انبوه گردشگر برای شهرهای شمالی نه‌تنها آورده مالی آن‌چنانی و چشم‌گیری نداشت بلکه انباشت زباله در حاشیه شهرها، آسیب رساندن به درختان مسیر و ... را سوغات آورد.

باید از حالا به فکر بود تا این تجربه تلخ در تعطیلات بعدی که به‌زودی در راه است، تکرار نشود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار