استاندار قزوین:
استاندار قزوین گفت: برای تامین آب شرب روستاهای استان به 32 مجتمع آب در استان نیاز هست تا آب شرب 307 روستای استان را تامین کند.
کد خبر: ۲۴۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 20 June 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا فریدون همتی در نشست صمیمی ائمه جمعه،علما و روحانیون استان با استاندار که شامگاه یکشنبه در سالن باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به چند چالش جدی آب در استان افزود: مشکل واحدهای صنعتی در استان و کشور بسیار جدی است و نزدیک به 600 تا 700 واحد صنعتی با مشکل جدی تعطیلی یا فعالیت با ظرفیت پایین مواجه هستند.
وی در بیان دلایل این موضوع اظهارکرد: تکنولوژی فرسوده، نداشتن بازار فروش، نداشتن سرمایه در گردش، وجود اختلاف میان سهام داران و شرکای واحدهای صنعتی از جمله مشکلات این بخش است که امیدواریم بتوانیم در رفع آنها به این واحدها کمک کنیم.
همتی با اشاره به موضوع بیکاری در استان گفت: میزان بیکاری در استان طبق آمار مرکز آمار ایران در سال 94 با همت مدیریت استان و بخش خصوصی از 11.9 دهم درصد به 11.7 دهم درصد تنزل پیدا کرده یعنی 2 دهم درصد کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: موضوع آب شرب، کشاورزی و صنعتی نیز یکی از مشکلات استان است و در این بخش 60 میلیون مترمکعب آب شرب از سد طالقان تخصیص یافته است که 14 شهر و 193 روستا را پوشش می دهد و به 7 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
استاندار قزوین افزود: با توجه به تنگناهای مالی دولت به دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی یا خارجی برای این موضوع هستیم تا در سفر ریاست جمهوری به استان کلنگ آن را به زمین بزنیم.
همتی ادامه داد: در بوئین زهرا نیز از سد بالاخانلو باید بهره بگیریم که به یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا در پایان سال 96آن را به آبگیری برسانیم.
وی ادامه داد: یک هزار و 200 میلیارد ریال برای انتقال خط لوله و انتقال آب به شهرها و داخل زمین های کشاورزی ( چهار هزار هکتار) نیاز هست که باید به سمت بهره گیری از بخش خصوصی پیش رویم.
نماینده عالی دولت در استان قزوین افزود: باید سد بالاخانلو و سد نهب تاکستان را در سفر دولت به استان مصوب کنیم و حداکثر تا سال آینده از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت پشتیبانی لازم را از این دو طرح انجام دهیم و سد نهب را تا پایان سال جاری به آبگیری برسانیم.
همتی با اشاره به مساله آب کشاورزی گفت: روش های سنتی غرقابی، چاه های غیرمجاز، ناصحیح بودن الگوی کشت، اضافه برداشت از چاه های موجود موجب شده است که در استان با 800 میلیون متر مکعب مصرف منفی آب مواجه شویم.
وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه قضائی بررسی چاه های غیرمجاز را در دستور کار قرار داده ایم افزود: با پلمپ و انسداد این چاه های غیرمجاز حدود 400 متر مکعب مصرف آب را در این سال می توانیم مدیریت کنیم .
همتی افزود: باید در حوزه کشاورزی به سمت تغییر الگوی کشت و مدرنیزه کردن آبیاری پیش برویم که برای رسیدن به این هدف 25 هزار میلیارد ریال منابع نیاز هست.
وی با اشاره به توسعه بیابان ها در استان گفت: امروزه بر اثر خشکسالی یا مسائل دیگر 10 هزار هکتار مساحت بیابانی استان به صد هزار هکتار فقط در دو شهرستان آبیک و بوئین زهرا رسیده است که این موضوع کانون تهدیدی برای استان البرز و تهران به حساب می آید.
استاندار قزوین با اشاره به مساله فروش شیر در استان در ایام عید گفت: در استان در حدود 460 هزار تن در سال تولید داریم و با مجوزهای جدید واحدهای لبنی این مقدار به دو یا سه هزار تن در سال جاری افزایش خواهد یافت.
همتی با اشاره به مشکلات این بخش افزود: سه کارخانه عمده تولید لبنیات در خارج از استان وجود دارند که به دلیل کاهش مصرف بازارهای داخلی، ورود شیر خشک قاچاق از خرید شیر کشاورزان امتناع می ورزند یا با قیمت بسیار پایین مشتری هستند.
وی ادامه داد: باید به سمت ایجاد یک کارخانه بزرگ لبنی که شیر استان را خریداری کند پیش برویم تا با تولید محصولات لبنی به فکر توسعه صادرات در این بخش باشیم.
همتی ادامه داد: برای آب شرب روستاها حدود 32 مجتمع آب باید تا پایان سال به بهره برداری برسد که 307 روستا را از آب شرب بهره مند می سازد.
استاندار قزوین ادامه داد: امروزه حدود هفت هزار و 500 واحد تولیدی در کشور با مشکل جدی مواجه هستند که در استان نیز حدود 700 واحد تعطیل یا نیمه فعال وجود دارد و سهمیه استان برای احیای این واحدهای تولیدی در گام اول 400 واحد صنعتی است.
همتی ادامه داد: حدود دو هزار واحد صنعتی بالغ بر 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که برای تکمیل طرح به سرمایه جدید نیاز دارند که سهمیه استان در این زمینه 60 واحد است.
وی ادامه داد: ما در پی این هستیم که حدود 350 واحد دیگر را نیز با استفاده از منابع داخلی بانک ها پشتیبانی کنیم تا چرخ های صنعت استان سریعتر و بهتر به گردش درآید.
همتی افزود: در مجموع نزدیک به 800 واحد را در دستور کار داریم تا بتوانیم تا پایان سال این واحدها را به مدار تولید و چرخه اقتصاد استان بازگردانیم.
استاندار قزوین با اشاره به موضوع اشتغال در استان گفت: 20 هزار شغل امسال در استان ایجاد خواهیم کرد و حدود پنج هزار شغل را با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، صنعت فرش روستایی، اداره بهزیستی، صندوق کارآفرین و جهاد کشاورزی در روستاها ایجاد می کنیم.
وی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم صادرات استان از 350 میلیون دلار را به 800 تا یک میلیون دلار در سال جاری برسانیم که از هدف گذاری های بسیار مهم برای تحقق پیشرفت استان در سال جاری است.
همتی در پایان افزود: ظرفیت بسیار خوبی در استان در بخش گردشگری وجود دارد که امیدواریم مناطق نمونه گردشگری، هتل های جدید و فضاهای سنتی و تاریخی موجود را به موازات بخش صنعت دنبال کنیم تا تحرک جدیدی در استان رقم بخورد.
استاد حوزه علمیه قزوین و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری نیز در این محفل گفت: همه باید با وحدت کلمه و برای مدیریت چالش های جدی استان همکاری و همیاری کنیم و مسئولان را برای موفقیت در امر مدیریت کشور و استان از دعای خیر خود بهره مند سازیم.
آیت الله علی محمدی تاکندی افزود: متاسفانه برخی خوش ندارند که ما برای سلامتی و موفقیت مسئولان کشور دعا کنیم که امیدواریم مشکلات کشور با همت والا و مشارکت مردم، کمک امام زمان (عج)، عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری و تدبیر دولت یکی پس از دیگری حل شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار