کد خبر: ۲۴۷۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰ 18 June 2016

رييس دانشكده جغرافيا و برنامه ريزي محيطي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: جنس اكثر گل فشان ها، ‌رس و مالرن است و غالبا در داخل آن ذرات آرژيليت، ‌ماسه سنگهاي گلوكوني دار و سنگ‌هاي آهكي گوناگون ديده مي شود.

حسين نگارش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه سيستان و بلوچستان، افزود: گل برخي از گل فشان فقط از رس و مالرن تشكيل شده و فاقد قطعات سنگي ديگر است و صيقل پذيري و چسبندگي خوبي دارد كه حتي از رس هم بهتر است.

وي بيان كرد: يكي از ويژگيهاي گل گل‌فشان‌ها اين است كه گل آن كاملا آماده استفاده است و مثل خاك رس نياز به فرايند طولاني آماده سازي براي كوزه گري ندارد.

به گفته وي طبق آزمايشاتي كه دانشكده هنر دانشگاه سيستان و بلوچستان بر روي اين گل ها به عمل آورده است ترك نمي خورد، ‌تاب بر نمي دارد، ‌انعطاف پذيري خوبي دارد و كمبود حجم پيدا نمي كند.

رييس دانشكده جغرافيا دانشگاه سيستان و بلوچستان ادامه داد: در هنگام پخت دماي حدود 700 تا 800 درجه را خيلي خوب تحمل مي كند و به رنگ نخودي خام در مي آيد و از لحاظ استحكام محكم تر از خاك رس است.

نگارش گفت: اين گل براي نقش برجسته بسيار عالي است و براي مواردي مثل سفال سازي، سراميك سازي، مجسمه سازي ‌و... مناسب است.

عضو هيات علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: گل فشان‌ها يكي از پديده‌هاي منحصر به فرد ژئومورفولوژي محسوب مي‌شوند و از منظر بسيار زيبا و ديدني برخوردارند.

نگارش افزود: اين پديده تا كنون آن طور كه شايد و بايد مورد مطالعه عميق و دقيق قرار نگرفته و دنياي پررمز و راز آن هنوز مشحون از ابهامات زيادي است.

وي بيان كرد: گرچه توان و استعدادهايي زيادي در گل فشان ها نهفته است و پيام آور خوبي از وضعيت دروني زمين هستند اما از لحاظ ميزان و تركيب گاز،غلظت گل ،شكل،اندازه،وسعت ،‌خاصيت درماني،نحوه فعاليت،داشتن حباب، به قدري با هم متفاوت مي‌باشند كه انسان دچار حيرت مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: امروزه نبايد به گل فشان تنها به عنوان يك پديده طبيعي صرف نگاه كرد زيرا كه جنبه‌هاي مختلف كاربردي آن مثل داشتن منابع عظيم نفت و گاز، انرژي ژئوترمال،جذب اكوتوريست،توليد كوزه ،سفال و سراميك خاصيت گل درماني آن را به عنوان يك منبع اقتصادي درآمد زا مطرح كرده است.

نگارش در پايان اظهار داشت: بايد با انجام تبليغات صحيح و كارآمد و در كشور ما نيز با تحقيقات كاربردي دراين زمينه، مردم را با اين پديده طبيعي و زيبا و در عين حال درآمد زا آشنا كرد كه تحقق اين امر بدون عزم و اراده ملي ميسر نيست و توجه خاصي را همراه با اقدامات عملي طلب مي‌كند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار