مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از رفع مشکل ۱۸ ساله دفع ضایعات سفال لالجین در حاشیه رودخانه «قوری چای» خبر داد
کد خبر: ۲۴۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷ 16 June 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از رفع مشکل ۱۸ ساله دفع ضایعات سفال لالجین در حاشیه رودخانه «قوری چای» خبر داد و گفت: زمینی در اراضی روستای دستجرد برای تخلیه ضایعات سفال لالجین در نظر گرفته و پیمانکار طرح مشخص شده است.

به گزارش تسنیم، محمدرضا محمدی، با بیان اینکه با پیش‌بینی مکان مناسب برای دفن پسماند شهرک سفال لالجین، مشکل 18 ساله این شهر رفع شد، اظهار داشت: حاشیه رودخانه قوری چای نزدیک به شهرک سفال لاجین از سال‌ها پیش به محله تخلیه زباله شهری و روستایی تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه شهرک سفال لاجین برای تجمیع و ساماندهی واحدهای سفالگری فعال در شهر لالجین ایجاد شد، افزود: با گذر زمان واحدهای سفالگری فعال در شهرک سفال لالجین حرفه خود را تغییر داده و به سمت تولید چینی‌آلات بهداشتی پیش رفت و این در حالی است که حجم پسماند چینی‌آلات بهداشتی ده‌ها برابر بیشتر از سفال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه از قبل محل دفعی برای پسماندهای شهرک سفال پیش‌بینی نشده بود، عنوان کرد: تغییر کاربری واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سفال لالجین معضل جدیدی را برای این شهر رقم زد به طوری که افزایش پسماندهای حاشیه رودخانه قوری چای و رسیدن به طول بیش از 3 کیلومتر بهانه‌ای برای انتقال دیگر پسماندهای شهری و روستایی و نخاله‌های ساختمانی به این محدوده شده است.

وی با اشاره به برگزاری چندین کارگروه مدیریت پسماند در مرکز استان و شهرستان بهار برای رفع این مشکل گفت: برآیند برگزاری نشست‌های مستمر کارگروه پسماند استان و شهرستان در نظر گرفتن زمینی در اراضی روستای دستجرد و نزدیک شهرک سفال لالجین برای تخلیه پسماند شهرک بود.

محمدی تصریح کرد: از مدت‌ها پیش از خاک‌های اطراف روستای دستجرد به‌عنوان معدن خاک سفال استفاده می‌شد و این امر سبب به‌وجود آمدن گودالی به مساحت 5 هکتار شده بود که براساس مصوبه این مکان برای تخلیه پسماند شهرک سفال لالجین در نظر گرفته و پیمانکاری این طرح نیز به مالکان این زمین سپرده شد.

وی بیان کرد: براساس تفاهم انجام گرفته با مالکان زمین مقرر شد این افراد پسماند شهرک سفال را جمع‌آوری و به محل دفع منتقل کرده سپس پسماند را به قطعات ریز تبدیل و پس از دفن اصولی، روی آن با لایه‌ای از خاک پوشانده شود تا در آینده بتوان از این زمین‌ها برای زراعت و کشت محصول استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به مشکلات پیش آمده برای رودخانه قوری چای در طول مدت 18 سال اخیر افزود: برای ساماندهی رودخانه قوری چای درصدد ملزم‌کردن اداره آب منطقه‌ای برای انتقال پسماند و ضایعات موجود در این محدوده به محل دفن جدید هستیم.

وی تصریح کرد: رودخانه قوری چای که به طول بیش از 3 کیلومتر به محل دفن زباله تبدیل شده است باید پاکسازی شود همچنین از این پس هر فردی که اقدام به تخلیه پسماند در این مکان کند به عنوان متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

محمدی گفت: به منظور جلوگیری از انتقال پسماند شهرک سفال توسط سایر افراد به بیرون از شهرک، ورودی و خروجی شهرک سفال لالجین توسط شرکت خدماتی کنترل شده و واحدهای مستقر در این شهرک تنها مکلف به انعقاد قرار داد حمل پسماند با پیمانکار پیش بینی شده هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار