سالانه بیش از 200 عنوان کتاب علمی از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز منتشر می شود که اخیرا نیز تعدادی روانه بازار نشر شده است که از جمله این کتابها؛ ژئوتوريسم، امنيت در مناطق حاشيه نشين، روغن هاي گياهي؛ ترکيبات، کاربردهاي غذايي و دارويي و کليات تاريخ فلسفه يونان است.
کد خبر: ۲۴۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 15 June 2016
به گزارش تابناک تبریز، کتاب ژئوتوريسم یکی از این کتاب ها است که توسط دکتر داود مختاري دانشيار دانشکده جغرافيا و برنامه ريزي این دانشگاه به تالیف رسیده و توسط انتشارات دانشگاه تبريز در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

نگارنده در اين کتاب در پي دگرگون سازي نگرش به ژئوتوريسم است؛ به طوري که با به کار گرفتن رويکردي کلان در برخورد با رشته ژئوتوريسم، نگاه خود را از ژئوتوريست به ژئوتوريسم معطوف سازد. اين کتاب همچنين مي کوشد تا به ژئوتوريست و رويارويي و همکنشي وي با چشم انداز و پديده هاي گوناگون زميني بپردازد و راهي ايمن تر را به سوي سرانجامي پاياتر و پايدارتر براي ژئوتوريسم پيش روي نهد. بر همين اساس، در اين کتاب سعي شده است ضمن کنکاش در ابعاد مختلف موضوع و ارائة نقطه نظرات متخصّصين امر، نقطة آغازي براي نقد و بررسي جايگاه جغرافيايي ژئوتوريسم و گامي در جهت غناي ادبيّات ژئوتوريستي کشورمان باشد.

کتاب« امنيت در مناطق حاشيه نشين» تاليف دکتر محمدباقر عليزاده اقدم، دانشيار دانشکده حقوق و علوم اجتماعي دانشگاه تبريز و نيّر محمدپور، دانشجوي دکتري رشته جامعه شناسي اين دانشگاه از دیگر کتاب های تالیف شده از سوی اعضای هیات علمی است که توسط سازمان تحقيقات و مطالعات ناجا به چاپ رسيده است.

از آنجا که توسعه هر جامعه در گرو امنيت آن است، پيش نياز توسعه در حوزه هاي مختلف انساني، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي، توجه به مقوله امنيت است که بايد به صورت همه جانبه مورد توجه قرار گيرد؛ اگر چه امنيت تمامي زواياي زندگي بشر را تحت پوشش قرار مي دهد، اما خود، متاثر از يکسري عواملي است که در اين ميان مي توان به تاثير مناطق حاشيه نشين شهرها و شرايط حاکم بر آن اشاره نمود که کتاب حاضر بر همين اساس تاليف يافته است.

همین گزارش حاکی است؛ کتاب « روغن هاي گياهي، ترکيبات، کاربردهاي غذايي و دارويي» تاليف دکتر صديف آزادمرد، دانشيار دانشکده کشاورزي دانشگاه تبريز و دکتر محمد علي تربتي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تبريز است که توسط انتشارات الوين به چاپ رسيده است.

چربي ها و روغن ها يکي از سه گروه عمده از ترکيبات موجود در محصولات غذايي در کنار کربوهيدرات ها و پروتئين ها و قسمتي از رژيم غذايي متعادل هستند که علاوه بر تامين انرژي مورد نياز براي فعاليت هاي روزانه، نقش مهمي در رشد و جلوگيري بيماري ها دارند؛ لذا مصرف نامتعادل آنها مي تواند موجب بروز برخي از بيماري ها و مشکلات شود و با توجه به اهميت روغن ها و چربي ها در صنايع غذايي و همچنين نقش غير قابل انکار آنها در تغذيه و سلامتي، اين کتاب تاليف شده است تا موضوعات مطروحه در آن بحث شود.

از دیگر کتاب منتشر شده «کليات تاريخ فلسفه يونان» است که این کتاب معتبر ادوارد تسلر با ترجمه روان دکتر حسن فتحي، دانشيار دانشکده ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي دانشگاه تبريز به نگارش در آمده که در مجلدي وزين در 476 صفحه توسط انتشارات حکمت به زيور طبع آرسته و در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

ادورا گوتلوب تسلر بيشتر آوازهاش را وامدار نوشته هايش درباره فلسفه يونان باستان است. تسلر مجتهد و پدر تاريخ فلسفه يونان است و هر کس که پس از وي به نگارش در اين حوزه پرداخته از او به عنوان يک مرجع بهره برده است. بزرگ ترين اثر تسلر، فلسفه يونان در بستر تکامل تاريخي اش است، که همه يا بخش هايي از آن به اکثر زبان هاي اروپايي ترجمه شده و جايگاه خودش را به عنوان متن معتبر تاريخ فلسفه يوناني تثبيت کرده است.

کتاب کليات تاريخ فلسفه يونان، ترجمه فارسي تلخيص اين کتاب سترگ است که خود مولف، ويراست نخست آن را در سال 1883 منتشر کرده است. اين تلخيص بارها از سوي خود او و کساني ديگر مورد بازبيني و پانويسي قرار گرفته و اينکه ترجمه فارسي آن بر اساس ترجمه انگليسي ال.آر.پالمر که از روي وير است سيزدهم متن آلماني آن به قلم دکتر ويلهلم نستله صورت گرفته است، در اختيار خوانندگان فارسي زبان قرار مي گيرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار