نماینده اسفراین در مجلس با بیان این که ما در کشور الگوی استقراری جمعیتی خوبی نداریم گفت:‌ ما اگر زیرساخت‌ها را درست کنیم می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که جمعیت در سراسر کشور پراکنده شود و همه آن‌ها در یک نقطه نباشند. این گونه سرمایه‌ها هم راحت‌تر به گردش در می‌آیند.
کد خبر: ۲۴۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 12 June 2016
هادی قوامی در اولین نطق میان دستور خود در مجلس دهم در صحن علنی امروز (یکشنبه) با بیان اینکه ما باید به این نکته توجه کنیم که آیا الگوی استقرار جمعیت در کشور بهینه بوده است یا نه اظهار کرد: بیش از هشت درصد جمعیت کشور در تهران و نقاط این چنینی متمرکز هستند. این درصد نشان می‌دهد که ما برنامه ریزی مناسبی نداشته ایم به گونه ای که جمعیت بیشتر به سمت کلان شهرها آمده اند در حالیکه در جای جای ایران اسلامی مستقر نشده اند و مهاجرت عوارض منفی دارد که در یک درصد از مساحت خاک تهران این همه جمعیت باشد.

وی خاطر نشان کرد: این امر نشان از آن دارد که ما از منابع و استعدادهای زیادی که در سایر شهرها وجود دارد بهره نبرده ایم و زیرساخت ها را درست شکل نداده ایم که فضا برای استقرار جمعیت فراهم شود. ما حتما باید در ایران ۱۴۰۴ یک وضعیت نقشه ای را ترسیم کنیم تا مسائل و مشکلات ناشی از حاشیه نشینی از بین برود و این تمرکز بیش از حد در یک مکان سبب می‌شود که نتوانیم از منابع بهره درست را ببریم. ۶۲ درصد از نقدینگی ها در استان تهران است و همین امر سبب می‌شود سایر استان ها خالی شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس یادآور شد: اصل ۴۸ قانون اساسی به این امر اشاره دارد که هر منطقه‌ای به فراخور استعداد خودش باید رشد کند و باید از به وجود آمدن تبعیض ها جلوگیری شود ولی عملکرد ما نشان می‌دهد که روز به روز نابرابری‌ها در برخی مناطق بیشتر می‌شود و همین امر سبب می‌شود که نقاطی که دارای معادن غنی هستند نادیده گرفته شود.

قوامی تاکید کرد: این تراز منفی رشد در یک ناحیه سبب می‌شود که ما حتی از نظر تجاری نیز توانیم به تراز مناسبی برسیم و همین امر سبب می‌شود که توزیع مالیاتی منفی را در کشور داشته باشیم و آنچه که به عنوان ثروت در داخل کشور تولید می‌شود از بین برود. همین نابرابری داخلی به نوعی به نابرابری در خارج هم سبب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما باید به سمت آباد و عمرانی کشور حرکت کنیم گفت: ما از سال ۸۹ تاکنون یارانه پرداخت می‌کنیم. مقدار آن دو برابر آن چه است که ما می‌توانستیم به عمران اختصاص بدهیم. ما اگر می خواهیم کشور را بسازیم باید پس انداز اختیاری و اجباری داشته باشیم تا از این طریق سرمایه درست شود و با آن بتوانیم کشور را بسازیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس خاطر نشان کرد: ما از سال ۵۴ تا ۹۴ رشد تولید ناخالص کمتر از ۴ درصد داشته ایم. این شاخص کلان نشان می‌دهد که ما در وضعیت اقتصادی مناسبی نیستیم و اگر اقتصاد درست نشود در کسب و کار به مشکل می‌خوریم و در عرصه بین‌الملل هم می‌توانیم فعالیت کنیم. در شروع مجلس دهم همه باید یکصدا کاری کنیم که این جریان مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ در سال ۱۴۰۴ کمتر حس شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار