کد خبر: ۲۴۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰ 07 June 2016
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر با اشاره به اینکه با ورود صنایع متناسب به البرز مرکزی مخالف نیستیم، گفت: محیط زیست هم بیت‌المال است و هم متعلق به نسل آینده بنابراین باید از آن محافظت کنیم.

به گزارش تابناک مازندران، کامبیز محسن سلطانی صبح امروز به مناسبت هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  منطقه «شوکا» بیشترین تلفات را در بحث شکارهای غیرمجاز دارد، اظهار کرد: ده‌ها مورد دستگیری شکارچیان مختلف در یک‌سال اخیر را داشتیم که «شوکا» بیشترین تلفات را در بحث شکارهای غیرمجاز دارد ولی تلفات پلنگ نداشتیم.

وی افزود: در منطقه ماشلک به دلیل اینکه «شوکا» در ایام زمستان بر اثر برف و سرما به مناطق پایین دست می‌آید، شکارچیان از این موقعیت سوءاستفاده کرده و اقدام به شکار آن می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر با اشاره به اینکه جنگل راه‌های ورودی و خروجی مختلفی دارد و با توجه به کمبود نیرو نمی‌توان همه این راه‌ها را کنترل و مسدود کرد، گفت: امکانات شکارچیان بیشتر از ما است ولی در گشت‌های شبانه موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم و متخلفان زیادی هم دستگیر شدند.

*کشف گوشت خرس در منزل یک شکارچی

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از شکارغیرمجاز مدنظر مسؤولان حفاظت از محیط زیست است در این زمینه تا 80 درصد موفق بودیم، تصریح کرد: در هفته اخیر در یک کمین شبانه که تا ساعت 2 بامداد ادامه داشت چهار شکارچی در تنگه زانوس کجور شناسایی شدند و در حین این عملیات شکارچیان در مواجهه با نیروهای ما و با استفاده از تاریکی شب پا به فرار گذاشتند و از آنها یک گوشی ساده موبایل و دو کوله کشف و ضبط شد و این اقلام پس از صورت‌جلسه تحویل دادگاه کجور شد و افراد متواری نیز شناسایی شدند.

سلطانی خاطرنشان کرد: حکم 2 شکارچی متخلف که 16 فروردین ماه امسال 2 رأس «مرال» را شکار کرده بودند نیز از سوی دادگاه کجور صادر شد در حالی که هنوز جریمه محیط زیست در جای خود محفوظ است و همچنین کشف گوشت «خرس» شکار شده در یکی از منازل را با حکم دادستانی داشتیم و پرونده این موضوع در دست بررسی برای صدور حکم نهایی است.

*کمبود 70 نیرو در محیط زیست نوشهر

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در منطقه البرز مرکزی قرار داریم، ‌کمبود نیروی انسانی از مشکلات محیط زیست نوشهر است و در حال حاضر تعداد 70 نیرو کم داریم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر با تأکید بر اینکه با ورود صنایع متناسب با منطقه حفاظت شده البرز مرکزی مخالف نیستیم، اظهار کرد: محیط زیست هم بیت‌المال است و هم متعلق به نسل آینده نیز هست و بنابراین باید از آن محافظت کنیم.

وی درباره مشکلات آلودگی فاضلاب‌ها در روستاها و اینکه در بسیاری از روستاها لوله‌های فاضلاب به داخل رودخانه‌ها و نهرها رهاسازی شده‌اند، اظهار کرد: در بحث طرح توسعه روستا اعلام کردیم که حتما در روستاها چاه «سپتیک» بزنند و سپس جذبی ایجاد شود و این وظیفه شوراها و دهیاران است تا در این زمینه و در راستای حفظ و حراست از محیط زیست اقدام اساسی انجام دهند.

سلطانی در بحث نیروگاه زباله‌سوز افزود: در این‌باره موافقت‌های آن انجام شد تا پس از انجام طرح توجیهی و ارزیابی، روند احداث ادامه پیدا کند.

*وجود مشکل زباله شیرابه زباله

وی درباره مشکلات شیرابه زباله‌‌ها تصریح کرد: در زمان بارندگی، میزان شیرابه‌ها در محل دپوی زباله‌ها افزایش می‌یابد و این به آب‌های سطحی و سفر‌ه‌های زیرزمینی آسیب جدی وارد می‌کند و ما بارها در جلسات به شهرداری اعلام کردیم که منطقه‌ای را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا «سپیتک» ایجاد کند و حتی شرکت‌هایی را هم معرفی کردیم اما هنوز اقدامی نکردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر با بیان اینکه به هر صورت با راه‌اندازی نیروگاه زباله‌‌سوز، بحث شیرابه‌ها نیز حل می‌شود، تصریح کرد: جلوی ورود خودروهای تانکر فاضلاب‌کش چالوس به نوشهر را که برای تخلیه به نوشهر می‌آمدند را گرفتیم و در همین راستا از ورود تعداد 15 خودرو جلوگیری شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه آلودگی رودخانه‌ها و دهانه آن‌ها در سمت دریا سبب می‌شود تا تخم‌ریزی ماهی‌ها انجام نشود و در نتیجه میزان تولید ماهی در دریا کاهش پیدا می‌کند، گفت: تا 10 سال پیش در فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها در دهانه رودخانه‌ها چادرهای خود را برپا می‌کردیم و به طور شبانه‌روزی کار حفظ و حراست را انجام می‌دادیم اما از 10 سال قبل، این کار به شیلات واگذار شد که البته ما همچنان در کنار آن‌ها کمک می‌کنیم تا مشکلات در این حوزه کم و برطرف شود.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار