جشن تولد گونه به شدت در معرض انقراض لاک پشت های پوزه عقابی دو شنبه شب در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم برگزار شد.
کد خبر: ۲۴۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ 07 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، کارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه برگزاری این جشن گفت: آشنا کردن کودکان و نوجوانان با محیط زیست دریایی و تبیین نقش و جایگاه جامعه محلی در حفظ این اکوسیستم از اهداف اصلی برگزاری این آئین به شمار می رود.

محمد غواصی با بیان اینکه لاک پشت های پوزه عقابی نقش مهمی در اکوسیستم دریایی ایفا می کنند، انقراض این گونه را لطمه ای جبران ناپذیر به چرخه پویای این اکوسیستم ارزیابی و اضافه کرد: باید با توسعه آموزش های همگانی به ویژه در بین کودکان و نوجوانان، بسترهای لازم برای اجرای طرح های عملی در حوزه حفاظت از این گونه ها گسترش یابد.

وی ادامه داد: بر همین اساس طرح حفاظت از گونه به شدت در معرض انقراض لاک پشت های پوزه عقابی از 14 سال پیش در ساحل روستای شیب دراز جزیره قشم اجرا می شود و در رویکردی جدید طرح های عملی برای آموزش نسل های کودک و نوجوان نیز آغاز شده است.

غواصی با اشاره به اینکه سایت تخم گذاری و حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در ساحل روستای شیب دراز قشم یکی از مهمترین مناطق تخم گذاری و حفاظتی این گونه در جهان است، تاکید کرد: درگیر کردن جامعه محلی در طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح زیست محیطی به شمار می رود.

کارشناس مسئول محیط زیست دریایی سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: از طرف دیگر تلاش داریم نسل کودک و نوجوان را از طریق اجرای برنامه های علمی آموزشی با مقوله حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی آشنا و راه را برای حفظ نسل این گونه هموار کنیم.

امیر محمد 8 ساله یکی از کودکان حاضر در این جشن تولد نیز گفت: از امشب تلاش بیشتری برای حفظ گونه لاک پشت های پوزه عقابی خواهم کرد؛ چراکه می دانم این جانوران نقش مهمی در چرخه طبیعت دریایی ایفا می کنند و نبود آنها می تواند به زندگی تمام جانوران دریایی لطمه بزند.

فاطمه 10 ساله نیز خواستار افزایش برنامه های آموزشی همچون جشن تولد لاک پشت های پوزه عقابی شد و افزود: بدون تردید حضور در محل تخم گذاری و تولد این لاک پشت ها خاطره ای ماندگار و تاثیری عمیق در آموزش های حفاظت از محیط زیست ایفا و انسان را به حفظ اصول این حوزه پایبند می کند.

مدیر حفاظت از محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز پیشتر  اعلام کرده بود که در فصل جاری تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی 105 لاک پشت بیش از 10 هزار و 281 تخم در ساحل روستای شیب دراز گذاشتند که از این تعداد هفت هزار و 810 تخم سالم است.

به گفته سیدمحمدهاشم داخته این در حالی است که در فصل گذشته تخم گذاری، 51 لاک پشت پوزه عقابی موفق به تخم گذاری در ساحل روستای شیب دراز قشم شدند.

طرح حفاظت از گونه به شدت در خطر انقراض لاک پشت های پوزه عقابی از سال 81 با حمایت اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، همکاری JEF/SGP (برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی) و گروهی از جامعه محلی تحت عنوان «ناطوران خمیس» در حال اجراست و در سال 84 به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور و در سال 88 به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.

از بهمن سال 1390 نیز با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساحل 60 هکتاری تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز قشم به عنوان اثر طبیعی به ثبت رسید.

لاک پشت های پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) جزو هفت گونه از لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شود که همه ساله از طریق آب های آزاد وارد آب های خلیج فارس می شوند و در سواحل روستای شیب دراز در 70 کیلومتری جنوب شهر قشم تخم گذاری می کند.

پوزه این لاک پشت ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.
 
وزن میانگین لاک پشت پوزه عقابی بالغ حدود 80 کیلوگرم است و طول آن به یک متر می رسد.

لاک پشتان دریایی از جمله گونه های تحت حمایت کشور به شمار می رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، عهدنامه تجارت گونه های در معرض خطر (CITES) و عهدنامه گونه های مهاجر (CMS) طبقه بندی و از نظر درجه بندی حساسیت زیستی به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار