قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، بودجه کل شهرداری های کشور در سالجاری را 600 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: شهرداری های استان تهران با 199 هزار میلیارد ریال بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده اند.
کد خبر: ۲۳۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ 01 June 2016
به گزارش تابناک یزد،' خلیل راحتی ' در نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شورای های استانداری سراسر کشور در یزد به بودجه تعداد دیگری از شهرداری های استان ها اشاره کرد و افزود: بودجه شهرداری های استان آذربایجان شرقی و یزد نیز به ترتیب 24 هزار میلیارد ریال و 6 هزار و 570 میلیارد ریال است.
وی با بیان اینکه فقط در چند شهر بودجه عمرانی بیشتر از بودجه شهری است ادامه داد: برای مثال مجموع بودجه عمرانی استان تهران هفت هزار و 820 میلیارد ریال و استان یزد دوهزار و 820میلیارد ریال است که به ترتیب حدود یک چهلم و یک سوم بودجه شهرداری هاست.
این مسئول با اشاره به سرانه بودجه برای هر شهروند در استان ها اظهار کرد: خراسان رضوی با 25 میلیون ریال و ایلام با 3 میلیون و 130 هزار ریال به ترتیب بیشترین و کمترین سرانه بودجه را به خود اختصاص داده اند؛ سرانه بودجه شهرداری در استان یزد نیز هفت میلیون و 700 هزار ریال است.
** شمار کارکنان شهرداری ها پنج برابر جایگاه های مصوب است
قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بدون اشاره به شمار کارکنان شهرداری ها گفت: نیروی شهرداری ها پنج برابر جایگاه های مصوب است که باید در این خصوص چابک سازی صورت گیرد؛ البته طرح این موضوع به طور صرف بیانگر اخراج نیروها نیست.
راحتی با اشاره به موضوع درآمدهای پایدار شهرداری ها افزود: از مجموع یکهزار و 200 شهر کشور، یکهزار و 100 شهر با مشکل درآمد پایدار مواجه هستند.
وی ادامه داد: شهرداری ها باید در راستای خودکفایی، کاهش هزینه ها، استفاده از سرمایه گذاری ها و افزایش کارایی و بهره وری نیز تلاش کنند.
** معضل شهرنشینی دغدغه مسئولان
این مسئول اظهار کرد: شهر و شهرنشینی در برهه کنونی به یکی از معضل های کشورمان تبدیل شده و به عنوان دغدغه ذهن مسئولان را به خود معطوف کرده است.
وی با بیان اینکه در گذشته میانگین نسبت جمعیت روستایی به شهری کشور 70 به 30 درصد بود که اکنون برعکس شده ادامه داد: برای مثال نسبت جمعیت شهری به روستایی در استان یزد 86 به 14 درصد است.
راحتی گفت: سکونت 70 درصد جمعیت شهری کشور در هفت تا هشت شهر با تغییر الگوی مصرف و سبک زندگی مردم سبب بروز مشکل هایی از جمله آلودگی و محیط زیست شده است.
** سرایت فرهنگ شهرنشینی به روستاها
قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه فرهنگ شهرنشینی حتی به روستاها هم سرایت کرده افزود: 10 سال پیش در روستاها زباله وجود نداشت اما اکنون مقدار زباله در روستاها 50 درصد شهرهاست.
وی با بیان اینکه سرانه زباله در شهرها 750 و در روستاها 450 گرم است تصریح کرد: در حالی که در دیگر کشورها از زباله به عنوان طلای کثیف نام برده می شود زباله در کشورمان و به خصوص شهرهای ساحلی به عنوان معضل شناخته می شود.
وی از آسیب های اجتماعی به عنوان دیگر معضل شهرها یاد کرد و گفت: باید تدابیر لازم برای رفع معضل های شهری اندیشیده شود.
** ارسال گزارش تفریغ، مانع تخلف شهرداری ها
قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی تخلف ها در شهرداری ها که با موضوع انتخابات شوراها ارتباط دارد اظهار کرد: مدیران شهری باید نظارت بر اعتبارهای شهرداری ها را جدی بگیرند و نسبت به تفریغ بودجه شهرداری ها در موعد مقرر اقدام کنند.
راحتی با بیان اینکه فقط سه شهر با جمعیت بالای 200 نفر گزارش تفریغ بودجه سال 1393 را ارسال کرده اند افزود: با توجه به سال پایانی فعالیت شهرداری و شوراها گزارش تفریغ بودجه اهمیت فراوانی دارد.
نشست تخصصی مدیران کل دفاتر امور شهری و شورای های استانداری سراسر کشور در هتل مشیرالممالک یزد در حال برگزاری است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار