مشاور امور بانوان استاندار تهران با بیان اینکه رویکرد امور بانوان استانداری در سال 94 تقویت مطالبات زنان در حوزه روستایی است، گفت: حمایت از طرح های کارآفرینی در روستاها و نقاط محروم در قالب تشکیل تعاونی از اولویت های امور بانوان این نهاد در سال جاری است.
کد خبر: ۲۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰ 14 April 2015
به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري تهران زهرا ساعي در مراسم گرامیداشت مقام زن  که همزمان با ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا به همت دفتر امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان دماوند و دیگر نهادها در سالن اجتماعات پرستو برگزار شد، ضمن گرامیداشت این ایام فرخنده اظهار کرد: سال 94 که با نام حضرت فاطمه زهرا (س) آغاز شده بهترین زمان برای بهره گیری از فضایل ارزشمند این بانوی طاهره است.

وی به فضایل اخلاقی و مقام والای این بانوی بزرگوار پرداخت و افزود: حضرت فاطمه (س) بانوی گرانقدری است که آیه تطهیر و مباهله در شان و منزلت ایشان آمده و سوره کوثر وجود نازنین این حضرت است که می توان جایگاه ایشان را خیرکثیر یاد کرد.

مشاور امور بانوان استاندار تهران در ادامه به اقدامات صورت گرفته توسط دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تهران طی سال گذشته و اولویت های این مرکز در سال جدید اشاره کرد و افزود: در سال 93 با توجه به محدودیت های ملی در حوزه استانداری و بخش های دولتی، طرح ها و اقداماتی در حوزه تقویت زیرساخت های بخش امور بانوان انجام شد چراکه این دفتر وظیفه سیاست گذاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی در استان را به عهده دارد.

وی از تشکیل شورای مشورتی با حمایت استاندار تهران در ابتدای سال 93 خبر داد و گفت: در این شورا که با حضور کارشناسان و فعالان عرصه زنان شکل گرفت، مقرر شد در چند حوزه مختلف با هدف رفع چالش ها و کاستی ها تشکیل شود.

این مقام مسوول یکی از مطالبات این بخش را نظارت دقیق بر حوزه زنان سرپرست خانوار دانست و خاطرنشان کرد: استان تهران جزء چهار استانی است که رتبه نخست را در بخش داشتن بیشترین آمار زنان سرپرست خانوار دارد.

ساعی، زنان سرپرست خانوار را به سه دسته بی سرپرست، بد سرپرست و خود سرپرست معرفی کرد و گفت: طی بررسی های صورت گرفته از دستگاه های اجرایی استان، اقدامات مطلوبی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی استان صورت گرفته است ولی با توجه به مطالبات زنان سرپرست خانوار، کافی نبود.

مشاور امور بانوان استاندار تهران به بخشي از مطالبات آنان در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تهیه مسکن و ... اشاره و بیان کرد: در این راستا طرحی جامع با عنوان توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در کارگروه استانداری تهران تهیه و به تصویب رسید که مقرر شد در دو فاز به اجرا برسد.

وی فاز نخست این طرح را تهیه بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار اعلام کرد و گفت: این طرح که در نیمه نخست سال 93 به صورت پایلوت در شهرستان ری اجرا شد، با توجه به نبود آمار دقیق، فرمی تهیه و در اختیار نهادهای اجرایی قرار گرفت که دیگر شهرستان ها نیز در دستور کار قرار دارد.

ساعی فاز دوم این طرح را توانمندسازی زنان در عرصه های مختلف دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از زنان سرپرست خانوار با عدم اعتماد و آگاهی از توانایی های خود در رفع مشکلات مواجه هستند، حمایت از آنان موجب ایجاد زمینه کارآفرینی می شود.

وی گفت: با توجه به آمارهای موجود زنان سرپرست خانوار در کشور دو میلیون و 500 هزار نفر هستند که 48 درصد آنان تحت حمایت دولت و نهادهای غیر دولتی بوده و بیش از نیمی از آنان هیچگونه کمک و حمایتی دریافت نمی کنند که این خود مشکلات بسیاری را به وجود می آورد.

این مقام مسوول به موضوع بهداشت و سلامت بانوان و نیز بررسی مطالبات آنان اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز آموزش های لازم در حوزه بهداشت، پیشگیری، توجه به مباحث جمعیتی و ... برای بخش های شهری، روستایی و عشایری صورت گرفت.

مشاور امور بانوان استاندار تهران همچنین از حضور این دفتر به صورت مستمر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با هدف تامین مطالبات زنان منطقه و تهیه امکاناتی در بخش های ورزشی، تفریحی، آموزشی خبر داد.

وی رویکرد دفتر امور بانوان و خانواده استانداری تهران در سال 94 را بررسی مطالبان زنان در روستاها و مناطق محروم دانست و افزود: در حوزه روستایی نیز برگزاری جلسات متعدد با دهیاران در دستور کار قرار گرفته است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته این طرح در استان تهران به صورت پایلوت بوده که بعد از اجرا و بررسی در سطح کشوری نیز اجرا می شود.

ساعی بیان کرد: این طرح که به کمک معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اجرا می شود در تقویت طرح های کارآفرینی با تشکیل تعاونی و پرداخت وام هایی با سود پایین موثر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار