رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان آموزش‌ و پرورش فارس گفت: شناسایی استعدادهای غیردرسی دانش آموزان مبتنی بر طرح«شهاب»در دستور کار قرارگرفته است.
کد خبر: ۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱ 01 February 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کرامت‌الله شرفی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به‌منظور شناسایی نامحسوس استعدادهای برتر طرح شهاب با پشتیبانی بنیاد ملی نخبگان، نظارت بنیاد نخبگان فارس و همکاری آموزش‌ و پرورش استان فارس در شهر شیراز در حال اجرا است.
وی افزود: کلمه شهاب از حروف ابتدای چهار کلمه تشکیل‌شده که کلمه نخست آن«شناسایی»، واژه دوم«هدایت»، کلمه سوم«استعداد» و کلمه آخر«برتر»است. شرفی ادامه داد: تاکنون روال این‌گونه بود که آزمون کشوری شناسایی استعدادهای برتر به‌صورت همزمان برگزار و از بین دانش‌آموزان برترین‌ها، جدا و به مدارس پرورش استعدادهای درخشان هدایت می‌شدند.
این مسئول آموزشی اضافه کرد: در روال خارج از طرح شهاب، آزمون شناسایی استعدادهای برتر از مواردی مانند ریاضی، فیزیک و محتوای درسی هر پایه به‌علاوه آزمون‌های سنجش هوش تشکیل می‌شده است.
وی خاطرنشان کرد: بنابر طرح جدید که به نام طرح شهاب معروف شده بنا بر این است که دانش‌آموز دارای استعداد برتر و دانش آموزان عادی و ضعیف در کنار هم تحصیل‌کرده و در مدارس ویژه تفکیک نشوند.
رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان آموزش‌ و پرورش فارس تصریح کرد: این طرح مبتنی بر تحقیقات مفصل در زمینه علوم تربیتی است که نگرش به استعداد درخشان را دارای پوشش بیشتر دانسته و آن را به مسائلی مانند هنر، فعلیت ورزشی و توان کلامی تسری می‌دهد. وی بیان کرد: جداسازی دانش‌آموزان برتر می‌تواند به پرورش انسان‌هایی تک‌بعدی منجر شود و گاه ضعف بیشتر بدنه عادی دانش‌آموزی را رقم بزند.
شرفی با بیان این که جامعه علاوه بر پزشک و مهندس به نویسنده، هنرمند و سخنران نیز نیاز دارد، ابراز داشت: هدف طرح شهاب این است که با شناسایی استعداد دانش‌آموزان در تمام زمینه‌ها، بدون تفکیک آنان در مدارس ویژه و تنها از طریق نظارت ویژه معلم و کادر آموزشی، پرورش و هدایت استعدادها را محقق سازد.
وی با اشاره به این که این طرح ملی بوده و در سراسر کشور اجرایی می‌شود، اظهار داشت: در نخستین سال اجرای طرح بنا شده در هر استان یک ناحیه آموزشی اجرا‌کننده این طرح باشد که در شیراز برای این امر ناحیه چهار برگزیده‌شده است.
این مسئول یادآور شد: برای اجرای طرح نیاز بود که کارد آموزشی دخیل در آن آموزش‌های ویژه برخوردار شوند تا بتوانند با همکاری معلمان، استعدادهای برتر را در کلاس و مدرسه عادی شناسایی و هدایت کنند.
 وی افزود: به دلیل اهمیت این طرح و قبل از اجرایی شدن آن، 185 معلم، 117 معاون آموزشی و 130 مدیر 34 ساعت دوره ضمن خدمت طرح را گذراندند. به گفته شرفی، در طرح شهاب استعداد دانش‌آموزان در هشت حوزه کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم تجربی و فرهنگ دینی بر اساس چک‌لیست‌هایی که از قبل تهیه‌شده به‌صورت غیر محسوس سنجیده می‌شود.
وی ادامه داد: طرح شهاب بدون این‌که دانش‌آموزان مستعد را به‌صورت آشکار مشخص کند، با شناسایی استعدادهای آن‌ها در زمینهٔ‌های مختلف، شرایط مناسب‌تری را برای پرورش این استعدادها فراهم می‌آورد. رئیس اداره پرورش استعدادهای برتر آموزش‌ و پرورش فارس بیان کرد: این طرح در 117 مدرسه ابتدایی ناحیه چهار شهر شیراز و با تعداد 4 هزار و 800 دانش‌آموز پایه چهارم در حال اجرا است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار