فرماندار ماکو از کاهش ۴۰ درصدی میزان آب ذخیره شده در پشت سد ماکو به دلیل کمبود بارشها خبر داد.
کد خبر: ۲۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲ 12 April 2015

به گزارش خبرنگار مهر، شاهین علیزاده صبح یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان با بیان اینکه ایران از نظر جغرافیایی در منطقه نیمه خشک واقع شده و در سالهای اخیر کاهش بارندگی ها موجب کاهش ذخایرآبی شده است افزود: این عوامل موجب شده است هم اکنون میزان ذخیره سازی آب در پشت سد ماکو تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

وی با تاکید برتغییر الگوی کشت و نیز مصرف آب ادامه داد: بیشترین میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی است و برای جلوگیری از بحران کم آبی ضمن تغییر الگوی کشت منابع آبی موجود را با همکاری کشاورزان و فرهنگ سازی باید مدیریت کرد.

علیزاده با بیان اینکه میزان بارش و برخورداری از نزولات آسمانی در شهرستان ماکو از سیر نزولی برخوردار بوده است اظهار داشت: تبخیر، نفوذ آب به سفره های زیر زمینی، برداشت بی رویه و عدم صرفه جویی می طلبد که کشاورزان کشت محصولات خود را بر اساس میزان منابع آبی موجود انجام دهند و از کشت محصولاتی که به میزان آب بیشتری نیاز خواهند داشت جداً خودداری کنند.

علیزاده با اعلام حمایت از تغییر سیستم های آبیاری اراضی کشاورزی از حالت غرق آبی به آبیاری تحت فشار و قطره ای گفت: دولت ۸۵ درصد هزینه های اجرای طرح را بصورت بلا عوض تامین می کند و تنها ۱۵ در صد مخارج طرح بر عهده کشاورز است.

فرماندار شهرستان شوط هم در این جلسه خواستار اتخاذ تصمیمات واحد برای سه شهرستان به لحاظ برخورداری از منابع آب مشترک شد، تشویق کشاورزان به استفاده از سیستم های نوین آبیاری را یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب در این برهه عنوان کرد.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار پلدشت نیز در این جلسه با بیان اینکه این شهرستان در آخرین نقطه برخورداری از منابع آب مشترک قرار گرفته است گفت: باید در بهره برداری از این منابع میزان سطح زیر کشت کشاورزان آن منطقه مد نظر قرار گیرد.

در ادامه این جلسه مسئولین ادارات ذیربط مسائل و مشکلات حوزه حفاظت و مدیریت منابع آب را بیان کردند و مقرر شد کارگروه تخصصی در رابطه با احصاء موارد و موانع موجود با حضور مدیران جهاد کشاورزی و امور آب سه شهرستان تشکیل و مصوبات آن در جلسه بعد مطرح شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار