طبق آمارها درصد بیکاری در استان قم 11.3 دهم بوده است که در مقایسه با دیگر استان‌ها تا حدودی از وضعیت بهتری برخوردار است.
کد خبر: ۲۲۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰ 27 April 2016
به گزارش تابناک قم، یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی در هر جامعه‌ای بیکاری و عدم اشتغال است. معضلی که بیشتر جوامع با آن روبه رو هستند و حتی توسعه یافته‌ترین کشورها نیز از آن در امان نیستند. معضل بیکاری معضلی است که می‌تواند راهی برای شیوع و گسترش دیگر آسیب‌ها و معضلات اجتماعی نیز باشد. از این روی چگونگی مقابله با آن یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان در هر جامعه است.

در استان قم نیز تلاش‌های گسترده‌ای از جانب مسئولان، نهادها و سازمان‌های مختلف برای حل معضل بیکاری در استان انجام شده است و تا حدود قابل توجهی نیز اشتغال‌زایی میسر شده است اگرچه هنوز تا دستیابی به سطح مطلوب فاصله بسیار است. طبق آمارها درصد بیکاری در استان قم 11.3 دهم بوده است که در مقایسه با متوسط کشوری از وضعیت بهتری برخوردار است. در سال گذشته برای 8 هزار و 300 نفر از جوانان جویای شغل در استان اشتغال ایجاد شد که این نشانه موفقیت استان در زمینه ایجاد اشتغال است.

در این خصوص نصرالله بازوند مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: در سال گذشته از سوی استاندار کارگروهی برای اشتغال و سرمایه گذاری شکل گرفت که با معرفی 15 هزار نفر از افراد جویای شغل به مراکز اشتغال تعداد 8300 نفر از آنها پذیرفته و مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه پرداخت بیمه یکی از شرایط اصلی در اشتغال است، گفت: امکان اینکه افرادی هم به شغل‌هایی بدون بیمه رجوع کرده باشند و در آنها شاغل باشند وجود دارد که از تعداد آنها آمار دقیقی وجود ندارد.

بازوند با اشاره به اینکه مشاغل خانگی نقشی مهم در توسعه اشتغال و رفع بیکاری و آسیب‌های ناشی از آن دارد و اکنون در استان یک هزار و 115 شغل خانگی فعال است، ادامه داد: میزان تسهیلات ارائه شده برای ایجاد این مشاغل 38 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه بوده است.

وی همچنین به آموزش زندانیان برای یادگیری مهارت و ایجاد اشتغال برای خود پس از آزادی اشاره کرد و گفت: با برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای بسیاری از زندانیان به کسب مهارت پرداخته و امیدی دوباره برای زندگی به دست آورده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه بیکاری پیامدهایی سنگین را برای جامعه به دنبال دارد، افزود: بیکاری موجب فقر شده و فقر نیز موجب افزایش جرم، طلاق، اعتیاد و ... می‌شود.

بازوند با اذعان به اینکه رویه تولید اشتغال در استان رو به افزایش است، تصریح کرد: مردم خود سهمی بسزا در مهارت آموزی، تولید شغل و کارآفرینی دارند و باید با فرهنگ‌سازی در این خصوص به ایجاد اشتغال پرداخت.

وی نقش بانک‌ها را در ارائه تسهیلات مناسب برای اشتغالزایی مهم خواند و ادامه داد: همچنین لازم است از هزینه‌های آموزش کاسته شود تا همه جوانان بتوانند در کلاس‌های مهارت آموزی شرکت کنند.

با وجود تمام تلاش‌ها برای حل معضل بیکاری در استان اما به واقع می‌دانیم که از بین بردن بیکاری و به صفر رساندن آن در استان امری دشوار است و برخی از کارشناسان معتقدند که ریشه بیکاری در استان قم ناشی از مهاجر پذیری است و بسیاری از افراد بیکار از دیگر استان‌ها با حضور در قم و افزایش حاشیه‌نشینی به مشکلات ناشی از بیکاری در استان می‌افزایند.

اکبر مسعودی کارشناس مسائل شهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه ریشه بیکاری در استان قم ناشی از افزایش بیکاری در سایر شهرهاست، گفت: حضور در مناطق حاشیه‌نشین شهر و اطلاع یافتن از هویت افراد کاملا بر این نکته صحه گذاشته و نشان می‌دهد که بیشتر بیکاران در استان را افراد غیربومی استان تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: افراد مهاجر به دلیل اینکه قم را شهری مذهبی و توریستی می‌دانند گمان می‌برند که با مهاجرت به این شهر می‌توانند درآمد مناسبی داشته باشند در حالی که با ورود خود به این شهر تنها بر معضلات آن می‌افزایند چراکه این افراد تنها می‌توانند با اشتغال در مشاغل کاذب همچون دستفروشی و تکدی گری به امرار معاش بپردازند.

بر این اساس مسئولان باید به فکر باشند و بدانند که موقعیت استان به گونه‌ای است که نمی‌توان مانع از ورود مهاجران شد و تنها باید با ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در این بخش به حل مشکلات ناشی از مهاجر پذیری استان کمک کرد.

از سوی دیگر این روزها برخی از شرکت‌های صنعتی استان برای حل مشکل بیکاری وارد عمل شده و با افزایش توان خود سعی بر ایجاد اشتغال و توسعه صنعت خود دارند. صنعت مبلمان قم از جمله صنایعی است که می‌تواند با افزایش ظرفیت خود گامی مهم در توسعه صنعت و اشتغال‌زایی بردارد.

در این خصوص مجتبی صفایی رئیس اتحادیه درودگران قم گفت: تا کنون صنعت مبلمان قم توانسته است برای 20 هزار نفر به طور مستقیم و همچنین تعدادی دیگر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دومین رتبه تولیدات صنعت مبلمان کشور به قم اختصاص دارد، عنوان کرد: تعداد واحدهای صنفی در صنعت مبلمان در این استان 4 هزار واحد است.

صفایی از جمله مشکلات این صنعت در استان را خام فروشی آن ذکر کرد و گفت: باید برند سازی هدف صاحبان این صنعت و تولید کنندگان باشد و بتوانند با ورود به بازارهای داخلی و خارجی به موفقیت‌ و شکوفایی اقتصادی دست یابند.

بدون شک تلاش برای برندسازی و کیفی‌سازی محصولات نیازمند تخصص، مهارت و سلیقه است و در واقع اگر هدف از تولید در صنعت مبلمان قم از خام‌فروشی به برندسازی تغییر کند برای اجرای این امر نیازمند حضور نیروهای متخصص و با مهارت است و می‌توانند بسیاری از فارغ التحصیلان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین هنری را جذب کنند و بر مشکلات بیکاری فارغ التحصیلان در این رشته‌ها فائق آیند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اعلام خبری مبنی بر حمایت از اشتغال و دعوت از تمام مراکز خدماتی و دستگاه‌ها برای حمایت از تولید، با بیان اینکه هدف شرکت‌ شهرک‌های صنعتی تامین نیازها و زیرساخت‌های تولید است، گفت: هدف اصلی این شرکت در سال جاری رفع مشکلات مراکز تولیدی به ویژه آنهایی که در آستانه تعطیلی هستند، است و ضرورت داد دیگر نهادها نیز برای رفع مشکلات این عرصه وارد شوند.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی نقشی اثر گذار در توسعه واحدهای تولیدی و رفع مشکلات این حوزه دارد، ادامه داد: نظام مهندسی با ایجاد دفاتر فنی مهندسی و همچنین ارائه مشاوره به تولید کنندگان می‌تواند همکاری‌های اثربخشی را برای تولید موفق داشته باشد.

قابل ذکر است که اکنون طبق گفته مسئولان 6 هزار و 188امکان شغلی در استان به دلیل عدم فعالیت 866 تعاونی از دست رفته است. متاسفانه طی سالیان گذشته تعداد 391 واحد تعاونی که زمینه اشتغال 30 هزار و 12 نفر را فراهم کرده بودند، منحل شده است که اکنون لازم است با سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات مناسب سعی بر راه‌اندازی دوباره این صنایع داشت.

قم استانی است که ظرفیت مطلوبی برای ایجاد اشتغال و توسعه صنایع دارد و بی‌شک وجود افراد بیکار در این استان مایه تاسف است و گرچه تعداد زیادی از بیکاران این استان را مهاجران از دیگر استان‌ها تشکیل می‌دهند اما بدون شک توان این استان برای ایجاد اشتغال در صنایع مختلف بر کسی پوشیده نیست و باید مسئولان با یاری یکدیگر و فراهم ساختن ملزومات و زیرساخت‌های لازم و عدم سنگ اندازی پیش پای یکدیگر این استان را به الگویی برای دیگر استان‌ها در زمینه توسعه اشتغال مبدل سازند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار