علامت سوال مردم درباره عدم ارائه گزارش مالی شورا و شهرداری سی سخت همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۱۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱ 26 April 2016
به گزارش "سفیردنا" بر اساس ماده 18 از آئین‌نامه اجرائی تشكیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها؛ شورا می‌باید صورت جامع درآمد و هزینه مصوب خود را هر شش ماه یك بار به ضمیمه صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری برای اطلاع عموم از طرق ممكن انتشار دهد.
از طرف دیگر بر اساس قانون شهرداری موظف به ارائه گزارشات مالی و عملکرد شش ماهه خود از طریق رسانه‌ها به مردم هستند.
در قانون اساسی برای فعالیت شوراها که با آرای مردم انتخاب شده اند، وظایف خاصی تعیین شده است و شورا برای اجرای مصوبات خود شهرداری را در اختیار دارد که بدون تردید آگاهی مردم در امورات شورا و شهرداری که با رای مردم تشکیل شده اند به خصوص در گزارش مالی ؛ امری لازم و ضروری است .
یکی از وظایف مهم اطلاع رسانی شوراهای اسلامی شهر، انتشار صورت مالی هزینه و درآمد شش ماهه شهرداری است که بر اساس قانون موظف به عمل کردن وظایف خود از جمله مشخص کردن بودجه سالانه برای اطلاع از کم و کیف اقدامات و تصمیمات گرفته شده توسط اعضای شورا است.
تصویب و اجرایی کردن بودجه سالانه شهرداری توسط شورای اسلامی شهر در جلسات علنی موجب آگاهی عموم شهروندان از کم و کیف بودجه سالانه شهرداری می شود،این مسئله بدون شک ابتدا تاثیرات مثبتی برای خود اعضای شورای شهر دارد و به نوعی احترام به مردمی است که به حکم رای آنها انتخاب شده اند، از دیگر تاثیرات اجرای این قانون می توان به شفاف سازی امور و تصمیمات ماخوذه در جهت رشد و پیشرفت شهر اشاره کرد تا مردم هم بتوانند با نقد و بررسی تصمیمات گرفته شده در فضایی واقعی به تحلیل عملکرد منتخبان خود بپردازند.
از طرفی این موضوع برای شهروندانی که به طور مستقیم موظف به پرداخت عوارض به شهرداری هستند، اطلاع یافتن از درآمدها و هزینه های شهرداری برای آنان انتظاری معقول است که تا کنون این امر محقق نشده است!
از دیگر تاثیرات مثبت اجرای این بند از قانون می توان نظارت دقیق شهروندان و شفافیت های مالی این نهاد اشاره کرد که کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد فساد و شیوع شایعه میکند و از طرف دیگر شفافیت در عملکرد شورا موجب می شود تا مردم در واپسین روزهای کاری شوراها با نگاهی واقع بینانه تر همراه با علم و آگاهی به نقد و بررسی عملکرد این مجموعه بپردازند و زمینه نقد منصفانه را فراهم آورند.
متاسفانه با گذشت قریب سه سال از گذشت عمر شورای شهر سی سخت خبری از ارائه عملکرد شورای اسلامی جهت اطلاع عموم شهروندان نشده است و حتی اعضای محترم شورا با وجود فعالیت رسانه های متعدد تا کنون هیچ دعوتی از خبرنگاران این رسانه ها نکرده اند تا لااقل مصوبات عمومی آنان را به سمع و نظر مردم برسانند.
لذا عموم مردم انتظار دارند که از نحوه عملکرد شهرداری در هر سال، که موظف به پیشنهاد بودجه سال آتی خود به شورای شهر تا قبل از پایان سال و بررسی و تصویب آن بودجه از جانب شورای شهر است، اطلاع حاصل نمایند.
عدم ارائه گزارش مالی شورا و شهرداری شهر سی سخت در طول دوران تاسیس شهرداری سی سخت اقدامی مبهم و سوال بر انگیز را در اذهان عمومی به وجود آورده است که میتوان یکی از علل عدم رای آوری عمده اعضای شوراهای شهر سی سخت در دور دوم نام نویسی را در این مسئله جست و جو کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار