سوغات همدان شامل شیرینی‌ها سنتی که برخی از آنان به ثبت ملی نیز رسیدند به صورت بسته‌بندی و با قیمت آزاد ارائه خواهند شد.
کد خبر: ۲۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳ 13 April 2015
سوغات همدان شامل شیرینی‌ها سنتی که برخی از آنان به ثبت ملی نیز رسیدند به صورت بسته‌بندی و با قیمت آزاد ارائه خواهند شد.

به گزارش فارس؛ همواره از استان همدان به عنوان قطب شیرینی‌های سنتی یاد می‌شود، اما این شیرینی‌ها که قدمت برخی از آن‌ها به قرن‌های گذشته می‌رسد به صورت شایسته و بایسته شناخته نشدند و در کشور هنوز گمنام هستند؛

خوشبختانه در چند سال گذشته با اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی و اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان همدان انجام دادند چهار شیرینی سنتی همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و با نام همدان برای همیشه عجین شد.

در حال حاضر اقدامات بسیار مطلوبی در حوزه شناساندن سوغات همدان به کشور و جهان در حال انجام است که اتحادیه قنادان آن‌ها را دنبال می‌کند.

تاکنون برای شناساندن سوغات دیار کهن هگمتانه به مناطق دیگر کشور و جهان مانع بزرگی به نام نبود بسته‌بندی مناسب مطرح می‌شد که امروز با پیگیری صنف قنادان نخستین مانع کار برطرف و مجوز لازم برای افزایش قیمت در صورت بسته‌بندی سوغات توسط کمیسیون نظارت بر اصناف صادر شد.

انگشت پیچ، سوغات مخصوص همدان

عرضه سوغات به صورت فله و با قیمت گذشته ادامه دارد

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان با اعلام این خبر در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: شیرینی‌هایی که به عنوان سوغات همدان شناخته شده و چهار قلم از آن به ثبت ملی رسیده، در صورت بسته‌بندی می‌توانند با قیمت آزاد ارائه شوند.

حمیدرضا متین افزود: البته این شرط نیز در کنار این مصوبه نهاده شده که واحدهای صنفی ارائه‌کننده این محصولات باید شیرینی‌جات مذکور را به صور فله و با همان روال سابق ارائه دهند تا امکان انتخاب برای مصرف‌کننده وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر واحد صنفی مصرف‌کننده را مجبور به خرید محصولات بسته‌بندی شده کند، بازرس‌های مشخص شده با مراجعه به آن واحد جریمه مناسب را اعمال خواهند کرد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه این اقدام باعث رونق گردشگری در استان خواهد شد، ادامه داد: این اتفاق به رونق اقتصاد استان کمک شایانی خواهد کرد و اشتغال بسیاری نیز ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از خصوصیات بارز رونق صنعت گردشگری ایجاد اشتغال پایدار و درآمد به ازای سرمایه‌گذاری به مراتب پایین‌تری است که بسیاری از مناطق در جهان را به این سمت سوق می‌دهد.

متین گفت: این مصوبه تنها برای شیرینی‌های سنتی و سوغات همدان قابل اجرا است و در صورت بروز تخلف، با واحدهای صنفی متخلف برخورد خواهد شد.

کماج، سوغات همدان

بسته‌بندی سوغات و آزادسازی قیمت‌ها

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل‌فروشان همدان نیز در این خصوص اظهار کرد: بنابر مصوبه کمیسیون نظارت عرضه شیرینی‌های سنتی مانند کماج، شیرمال، انگشت پیچ، حلوا زرده، چای بغدادی، آبنبات، قیچی، حلوا لوزی، نان چای، گز آردی، نان قندی، راحتی یا همان راحت‌الحلقوم، شیرمال انگشتی یا شیرمال ناخنی و معجون مخصوص همدان با قیمت آزاد و پس از محاسبه هزینه‌های بسته‌بندی عرضه خواهد شد.

محمد ارغوان افزود: با آزادسازی قیمت این قبیل شیرینی‌جات که جنبه سوغات دارند و در آثار ملی نیز به ثبت رسیدند، به صورت بسته بندی شده و با برند خاص که توسط اتحادیه طراحی خواهد شد موافقت و مقرر شده قیمتگذاری آن‌ها در اختیار اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ضمناً مقر شد که این اقلام علاوه بر بسته‌بندی در حالت معمولی نیز با قیمت غیر بسته‌بندی عرضه شود تا اجحافی در حق کسی صورت نگیرد.

اقبال مطلوب مسافران به سوغات همدان در ایام تعیطلات نوروزی

نایب رئیس اتاق اصناف همدان ادامه داد: خوشبختانه در تعطیلات نوروز اقبال خوبی از سوی مسافران نسبت به کماج و سایر شیرینی‌های سنتی همدان نشان دادند که برگرفته از ظرفیت بالای این محصولات در حوزه ثروت‌آفرینی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با آزادسازی قیمت سوغات بسته‌بندی شده، امکان ارسال این محصولات به شهرهای دیگر در داخل و خارج کشور امکان دارد و می‌تواند در کنار این سوغات مانند گز اصفهان، سوهان قم، کاک کرمانشاه و... قرار گیرد.

ارغوان با بیان اینکه بسته‌بندی سوغات همدان گام بزرگی در راستای رونق گردشگری در همدان است، گفت: نه تنها شهر همدان بلکه سراسر این استان ظرفیت بسیار بالای در حوزه شیرینی‌جات دارند و می‌تواند به عنوان قطب شیرینی‌های سنتی مطرح شود.

حلوا زده، سوغات همدان

لزوم راهیابی سوغات همدان در قفسه شیرینی‌‌فروش‌های کشور

در حال حاضر سوغات شهرهایی چون اصفهان، قم، کرمانشاه و چند شهر دیگر را می‌توان در همه خانه‌های ایرانی یافت که از مرزهای استانی خود گذشتند و باید منتظر بود تا این اتفاق فرخنده نیز برای سوغات استان رخ دهد، جای خود را در قفسه شیرینی‌فروشی‌های سراسر کشور باز کند و به عنوان چشم‌روشنی و هدیه به خانه‌های مردم ایران‎‌زمین وارد شود.

سوغات همدان یکی از ارکان صنعت گردشگری است که استاندار و سایر مسئولان، همواره از این صنعت به عنوان اولویت توسعه استان همدان نام می‌برند و می‌تواند چند صد شغل را برای جوانان این دیار فراهم کند.

تشکل‌های مردمی برای رونق اقتصاد استان ورود کنند

از سوی دیگر نباید فراموش کرد، این رویداد بزرگ را باید به سایر قسمت‌ها تسری داد و انجمن و تشکل‌های مردمی حضور جدی‌تر در تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر داشته و نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

اگر شرایط بسته‌بندی سوغات همدان با پیگیری اتحادیه قنادان فراهم نمی‌شد شاید به زودی مسئولان دولتی به دلیل تعدد کاری خود نمی‌توانستند به این گونه امور بپردازند. این امر به خوبی نشان می‌دهد در حوزه تحقق صنعت گردشگری در استان همدان تشکل‌ها مردمی به خوب ورود پیدا کرده و مسئولان را در این راه یاری دهند.

از همین رو باید در انتظار اقدامات سایر تشکل‌های مردمی در راه توسعه صنعت گردشگری در استان همدان ماند تا هر چه زودتر تولید ثروت و رونق اشتغال چهره استان را دگرگون کند و همدان به عنوان قطب اقتصادی غرب کشور با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیلش شناخته شود.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار