معاون محیط‌زیست ایلام گفت: بیش از 13 تالاب شناخته‌شده در استان وجود دارد که سالانه میزبان میلیون‌ها پرنده مهاجر و گونه‌های جانوری آبزی و کنار آبزی هستند و بعد از بارندگی‌های اخیر روزهای شیرین و پرآبی را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۲۱۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱ 18 April 2016
 معاون محیط‌زیست ایلام گفت: بیش از 13 تالاب شناخته‌شده در استان وجود دارد که سالانه میزبان میلیون‌ها پرنده مهاجر و گونه‌های جانوری آبزی و کنار آبزی هستند و بعد از بارندگی‌های اخیر روزهای شیرین و پرآبی را تجربه می‌کنند.

به گزارش تابناک ایلام «غلام‌رضا ابدالی»گفت :تالاب‌ها اکوسیستم‌هایی پر تولید و با منافع بسیار زیاد هستند و تأمین زیستگاه آبزیان، پرندگان آبزی، کنار آبزی، دوزیستان و ایجاد محیط‌های جذاب برای گردشگری و طبیعت‌گردی است.

وی بابیان طبق اساس‌نامه تالاب‌ها دریاچه پشت سدها هم تالاب به‌حساب می‌آیند و بااین‌وجود بیش از 13 تالاب شناخته‌شده در استان وجود دارد، افزود: تالاب نقش بسیار مهمی در حفظ گونه‌های جانوری و پرندگان دارد.

ابدالی، تالاب «چکر بولی»، «سیاب دریوش ملکشاهی»، «دریاچه پشت شد ایلام»، «دریاچه پشت سد سیمره»، «سراب زمزم»، «دریاچه پشت سد کرخه»، «گلهی بالا و پایین آبدانان»، «دریاچه دو قلوی آبدانان»، «سراب دره‌شهر»، «سراب آبدانان»، «سراب مورت»، «سراب میمه» و «سراب کلان» را ازجمله تالاب‌های ایلام نام برد.

معاون محیط‌زیست ایلام خاطرنشان کرد: در اطراف و داخل تالاب‌ها یک بافت گیاهی خاص وجود دارد که نقش بسیار مهمی در تغذیه پرندگان و گونه‌های جانوری ایفا می‌کند لذا از این لحاظ بسیار بااهمیت و ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه در تالاب‌ها اغلب پرندگان مهاجر زندگی می‌کنند و با گذراندن مدت مشخص دوباره به‌جایی دیگر مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان اغلب زمستان گذرانی می‌کنند.

ابدالی بابیان اینکه تالاب‌ها در پشتیبانی نظام طبیعی مهاجرت پرندگان بسیار اهمیت است، افزود: سد کرخه و سیمره در استان میزبان بیشترین پرندگان است.

معاون طبیعی محیط‌زیست ایلام با تأکید بر اینکه باید تالاب‌ها را برای آیندگان حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: بی‌نظیرترین و زیباترین اکوسیستم طبیعت که سخاوتمندانه زیبایی‌اش را در اختیار انسان‌ها قرار داده تالاب‌ها هستند و در اکوسیستم طبیعت از اهمیت فوق‌العاده برخوردارند.

وی تصریح کرد: تالاب‌ها به دلیل موقعیت منحصربه‌فردشان بین زمین خشکی و آب‌شور و شیرین، پناهگاه گونه‌های جانوری و پرندگان بوده و با نابودی تالاب‌ها، زندگی بسیاری از پرندگان خوش‌آهنگ، ماکیان، دوزیستان، سخت‌پوستان و پستانداران، پایان می‌پذیرد.

ابدالی بابیان اینکه تالاب‌ها از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند، گفت: حفاظت و حراست از تالاب‌ها باید جدی گرفته شود چرا نقش بی‌بدیلی در محیط‌زیست ایفا می‌کنند./م


منبع:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار