دستاورد دیپلماسی بانکی در واشنگتن
ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی برای نخستین بار با جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا دیدار و مذاکره کرد، برای نخستین بار در شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد، سخنرانی کرد و به سوالات پاسخ داد و البته در سفر خود به واشنگتن به صراحت هرچه بیشتر نارضایتی خود از عمل نکردن غرب به ویژه آمریکایی ها به تعهدات شان در اجرای برجام انتقاد کرد. آیا سفر مرد شماره یک بانک مرکزی ایران به واشنگتن و مذاکرات او با مقامات آمریکایی موانع موجود بر سر دسترسی ایران به مبادلات دلاری و افزایش سطح همکاری های بانکهای کشور با بانکهای خارجی را برخواهد داشت؟
کد خبر: ۲۱۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸ 16 April 2016

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی برای نخستین بار با جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا دیدار و مذاکره کرد، برای نخستین بار در شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد، سخنرانی کرد و به سوالات پاسخ داد و البته در سفر خود به واشنگتن به صراحت هرچه بیشتر نارضایتی خود از عمل نکردن غرب به ویژه آمریکایی ها به تعهدات شان در اجرای برجام انتقاد کرد. آیا سفر مرد شماره یک بانک مرکزی ایران به واشنگتن و مذاکرات او با مقامات آمریکایی موانع موجود بر سر دسترسی ایران به مبادلات دلاری و افزایش سطح همکاری های بانکهای کشور با بانکهای خارجی را برخواهد داشت؟

به گزارش تابناک اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول به واشنگتن سفر کرده بود، این بار به نظر «ماموریت دشوار» بر عهده داشت و به او از سوی دولت «اجازه» داده شده بود تا با جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا بر سر سازوکار اجرایی شدن تعهدات بانکی طرف غربی در چارچوب برجام گفتگو و رایزنی کند. نشست ولی الله سیف با این مقام آمریکایی البته تنها به انتشار بیانیه ای از سوی وزارت خزانه داری آمریکا همراه شد که در آن تاکید شده است: جك لو در اين ديدار تأكيد كرد كه آمريكا تا زماني كه ايران به تعهدات خود براساس برجام عمل كند، با «حسن نيت» به اجراي تعهدات مرتبط با تحريم‌ها ادامه خواهد داد.

اما این پایان ماموریت سیف نبود و او پس از دیدار با جک لو به شورای روابط خارجی آمریکا رفت و آشکارا از رفتار و عمل غربی ها در اجرای تعهدات شان زبان به انتقاد گشود و اعلام کرد: قدرت های جهانی طرف مذاکره با ایران، باید به تمام آنچه تعهد داده‌اند عمل کنند، حتی اگر به این معنا باشد که قوانین و تنظیمات خود را تغییر دهند تا ایران به نظام های مالی آمریکا متصل شود و یا اینکه صراحتاً به تمام بانک های جهان اعلام کنند که به خاطر همکاری با ایران مجازاتی متوجه آنان نخواهد بود، باید هرچه لازم است انجام دهند در غیر این صورت برجام شکست خواهد خورد.

روابط عمومی بانک مرکزی امروز و البته با یک روز تاخیر گفته های سیف را مخابره کرده است. سیف خطاب به اعضای شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد: در برجام آمده است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده متعهد به انجام تمام اقدامات تنظیمی و اجرایی لازم برای تضمین رفع موفقیت آمیز و موثر تحریم ها می شوند، تا ایران توانایی لازم برای پیوستن به بازارهای جهانی را بدست آورد. من ارزش این معاهده را تخفیف نمی‌دهم، همه اینها پس از گذشت سه ماه کافی نیستند، در حال حاضر ما نمی توانیم از دارایی های بلوکه شده ایران برداشت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی البته به برخی پرسش ها و ابهام ها در خصوص پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم پاسخ داده و گفته است: بانک های ایرانی خارج از کشور مشمول نظارت های دقیق بانک مرکزی ایران و‌ نیز نهادهای نظارتی کشورهای میزبان هستند، ضمن آنکه بانک مرکزی از طرق نظارت شرکتی و قوانین ضد پولشویی و بر اساس سرمایه و نقدینگی لازم تعیین شده توسط کمیته بال به تقویت نظارت در راستای حصول اطمینان از کارآمدی رویه های مدیریت ریسک در بانک‌ها و مطابقت با استاندارد های جهانی اهتمام داشته است. او با بیان اینکه، بانک های ایرانی بیش از پیش گزارش های مالی خود را مطابق با استاندارد های جهانی گزارشگری مالی یعنی IFRS تهیه می کنند، تصریح کرد: ما همچنین در راستای جلوگیری از جرایم مالی و تسهیل پیوند نظام بانکداری ایران به اقتصاد جهانی، سعی کرده ایم بر ارتقای چارچوب قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی از طریق بهبود دستورالعمل ها و خط مشی های شناسایی دقیق مشتری ارتقا یابد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر تصویب قانون مبارزه با پولشویی و اجرایی شدن آن در سال های گذشته، به تصویب اخیر قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز اشاره کرد و گفت: با تصویب این قوانین موانع مهمی از روند از سرگیری روابط بانکی با بانک‌های خارجی بر طرف خواهد شد. ضمن آنکه ما کماکان به تقویت چارچوب قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی متعهد مانده ایم و از صندوق بین‌المللی پول خواسته ایم که ارزیابی خود را مطابق گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ما ارایه دهد و همچنین مصمم هستیم که به گروه اوراسیایی AML/CFT بپیوندیم.

سیف روز جمعه در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ گفت که «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. وی می‌گوید: «یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.»

مطالبه مقامات ایرانی حالا شفاف تر شده است. نخست اینکه راهی برای دسترسی به مبادلات دلاری با شرکت ها و بانک های غیرآمریکایی باز شود، نقل و انتقال ارز و دسترسی به دارایی های ارزی مسدودشده ایجاد شود و در یک کلام غرب به تعهدات اش در عمل وفادار باقی بماند. خواسته ای شفاف که مقامات آمریکایی تلاش دارند به بهانه اختلاف نظر در سطوح حاکمیتی و چالش دو حزبی جمهوری خواه و دموکرات آن را به تاخیر بیاندازند. تا آنجا که از یک سو وزارت خزانه داری آمریکا از ضرورت عمل به تعهدات بر اساس حسن نیت خبر می دهد و رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از مخالفت با هرگونه تسهیل در روابط بانکی و مبادلات دلاری ایران سخن می گوید. هرچند اظهارنظرهای شفاف رئیس کل بانک مرکزی می تواند مستمسکی برای انتقاد از خوش بینی دولتی ها نسبت به اجرایی شدن برجام قرار گیرد، اما واقع بینی حکم می کند که مطالبه ایران در صدر اولویت ها قرار گیرد. سوغات سفر سیف از واشنگتن چه خواهد بود؟

آیا سفر مرد شماره یک بانک مرکزی ایران به واشنگتن و مذاکرات او با مقامات آمریکایی موانع موجود بر سر دسترسی ایران به مبادلات دلاری و افزایش سطح همکاری های بانکهای کشور با بانکهای خارجی را برخواهد داشت؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار