مدير كل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها،مراتع و آبخيزداري كشور گفت: ظرفيت مجاز چراي دام در كشور بيش از 37 واحد دامي است اما متاسفانه هم اكنون بيش از دو برابر اين ظرفيت از مراتع كشور استفاده مي شود.
کد خبر: ۲۱۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ 13 April 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا: ابوالفضل ياوري، چهارشنبه در حاشيه نشست انجمن هاي صنفي مرتعداران فارس در جمع خبرنگاران در شيراز بيان كرد: در حال حاضر بيش از 75 ميليون واحد دامي در مراتع ايران چرا مي كنند كه اين آمار نگران كننده است.
وي افزود: هم اينك سطح مراتع كشور ايران 84 ميليون و 600 هزار هكتار است كه طرح مرتعداري در 14 ميليون هكتار از اين مراتع انجام شده و براي 33 ميليون هكتار ديگر اين طرح در دست تهيه است.
ياوري با بيان اينكه 18 ميليون هكتار از مراتع كشور نيز واگذار شده است، اظهارداشت: در حال حاضر معيشت 996 هزار خانوار كه افزون بر پنج ميليون نفر را تشكيل مي دهد از مراتع كشور تامين مي شود.
وي اضافه كرد: در سال جاري دو رويكرد مهم مشاركت مردم در مديريت منابع طبيعي و مديريت جامع حوزه هاي آبخيزداري در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور با اهتمام ويژه دنبال مي شود.
او ادامه داد: هم اينك 25 درصد ارزش مراتع كشور معادل هفت هزار و 500 ميليارد تومان به توليد علوفه اختصاص دارد و چهار برابر اين ميزان در ارتباط با كاركردهاي ديگر منابع طبيعي است.
ياوري گفت: سالانه معادل 10 ميليون تن علوفه كشور از مراتع ملي تهيه مي شود.

تشكيل صندوق حمايت از سرمايه گذاري در بخش منابع طبيعي در استان ها
وي با اشاره به صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش منابع طبيعي در كشور بيان داشت: بر اساس قانون 10 درصد از صندوق ذخيره ملي بايد در بخش كشاورزي و منابع طبيعي استفاده شود و صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش منابع طبيعي يك ظرفيت مناسب در اين بخش محسوب مي شود.
ياوري با بيان اينكه 49 درصد اعتبارات اين صندوق سهم دولت و 51 درصد سهم بهره برداران است، گفت: با تشكيل اين صندوق در استان ها مي توان از ظرفيت اعتباري مناسب براي اجراي طرح ها در حوزه منابع طبيعي و مرتعداري بهره گرفت.
مدير كل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها،مراتع و آبخيزداري كشور افزود: تاكنون صندوق حمايت از توسعه سرمايه گذاري در چند استان كشور تشكيل شده است و استانداران مي توانند از ظرفيت وجود اين صندوق در تامين سهم دولت استفاده كنند.

 تقويت تشكل ها، اولويت دفتر امور مراتع كشور است

مدير كل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها،مراتع و آبخيزداري كشور در بخش ديگري از مطالب خود افزود: تقويت تشكل ها، انجمن ها و تعاوني ها، اولويت دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور است و در اين مورد نيز در برنامه ششم توسعه نيز تاكيد شده است.
وي گفت: همچنين براي سال 95 بيمه مراتع در دستور كار قرار گرفته و در قالب اين طرح، مراتع كشور از بيمه خشكسالي و ساير صدمات زيست محيطي برخوردار مي شوند.
ياوري بيان كرد: موضوع بيمه آتش سوزي براي مراتع كشور نيز از سال 96 پيگيري خواهد شد.

 استفاده از دانش آموختگان مرتبط با حوزه هاي منابع طبيعي و مرتعداري
وي اظهارداشت: تقويت ساختاري شبكه نظارت بر عرصه هاي منابع طبيعي يكي از ديگر برنامه هاي مهم امسال در كشور است كه در دستور كار قرار است و در اين زمينه تفاهم نامه اي با سازمان نظام مهندسي كشاورزي منعقد شده است.
او اضافه كرد: بر اساس اين تفاهم نامه، به دنبال استفاده از ظرفيت دانش آموختگان بخش كشاورزي و منابع طبيعي در قالب طرح هاي مديريت منابع، نظارت و حفظ و صيانت از مراتع هستيم كه استان فارس در اين زمينه در كشور پيشگام است.
ياوري ادامه داد: نهادينه كردن حس مسئوليت پذيري نسبت به منابع طبيعي را در در حوزه هاي مختلف در كشور با جديت دنبال مي كنيم زيرا بر اين باور هستيم كه مردم بهترين محافظان منابع طبيعي هستند.

استفاده سه و نيم برابري دامهاي فارس از مراتع
ياوري بيان كرد: مهمترين دغدغه ما در استان فارس استفاده بيش از حد دامهاي اين استان از مراتع است به گونه اي كه هم اينك بيش از سه و نيم برابر ظرفيت مراتع فارس براي چراي دام استفاده مي شود و اين نگران كننده است.
وي با بيان اينكه فارس يكي از وسيع ترين عرصه هاي منابع طبيعي و مرتع در كشور است، اظهار داشت: ظرفيت بهره برداري دام از مراتع در فارس بيش از حد مجاز است كه بايد براي اين وضعيت در اين استان چاره انديشي شود.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه استان فارس وضعيت مناسبي در استفاده از ظرفيت هاي مردمي در بخش منابع طبيعي و مرتعداري دارد بيان كرد: مشاركت مردم اين استان دربخش هاي مربوط به مرتعداري بسيارخوب است وانجمن ها، كانون ها، تعاوني ها و اتحاديه هاي تخصصي در اين زمينه در فارس فعال هستند.
ياوري ادامه داد: از 29 شهرستان استان فارس، 27 شهرستان داراي انجمن صنفي مرتعداري هستند و انجمن صنفي مرتعداري اين استان نيز تشكيل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار