سرمایه‌گذاری مشترک سبب آشنایی و آموزش فعالان افغانستانی با حوزه تولید شده و زمینه ساز بهره‌گیری از دانش تولیدی ایران در افغانستان می‌شود همچنین طرف ایرانی نیز می‌تواند مشکل سرمایه و بازار مصرف برای کالاهایش را حل کند.
کد خبر: ۲۱۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 13 April 2016
به گزارش تابناك خراسان رضوي، رضا خواجه‌نائینی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی در نشست فعالان اقتصادی ایران و افغانستان با بیان اینکه افزایش اختیارات مرکز خدمات سرمایه‌گذاری ‌خراسان‌رضوی سبب رشد 40 درصدی تعاملات تجاری شده است گفت: 70 شرکت اقتصادی در ایران مجوز سرمایه‌گذاری خارجی دارند که به صورت مشترک با افغانستان همکاری می‌کنند.
 
نائيني ادامه داد: سطح تکنولوژی ایران، نوع کالاهای مورد نیاز افغانستان و توانمندی تجار افغانستانی می‌تواند در فرایند هم‌افزایی به‌طوری اجرا شود که سبب افزایش روابط تجاری و سود متقابل طرفین شود.
 
وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک از مشکلات صادرات مصون هستند و توسعه همکاری در قالب این شرکت‌ها بازی برد-برد برای دو کشور است.
 
رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری مشترک سبب آشنایی و آموزش فعالان افغانستانی با حوزه تولید شده و زمینه ساز بهره‌گیری از دانش تولیدی ایران در افغانستان می‌شود همچنین طرف ایرانی نیز می‌تواند مشکل سرمایه و بازار مصرف برای کالاهایش را حل کند.
 
برجام، زمينه‌ساز افزايش مراودات تجاري
 
علی رسولیان، مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پس از اجرای برجام ما شاهد ورود هیئت‌های اقتصادی از کشورهای مختلفی به ایران بودیم و ما نیز متقابلاً سفرهایی داشتیم که زمینه ساز افزایش مراودات تجاری شده است.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی با بیان اینکه هزينه‌هاي حمل و نقل از مشكلات اصلي تجار ماست كه سبب افزايش هزينه صادرات و قيمت تمام شده كالا مي‌شود، اظهار كرد: احداث راه آهن خواف به هرات تا حد بسیاری از هزینه‌های صادرات می‌کاهد،
 
وي ادامه داد: راه‌آهن خواف به هرات تا نقطه صفر مرزی ایران ریل‌گذاری شده است و ما آماده همکاری با افغانستان برای تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه هستیم.
 
رسوليان با اشاره به موقعيت خاص دو استان هرات و خراسان‌رضوی گفت: اين دو استان پیشانی توسعه مبادلات تجاری افغانستان و ایران هستند.
 
وي افزود: افغانستان دارای معادن سنگ مرمر و مس است و ما نیز در منطقه سنگان خواف معادن بسیار خوبی داریم بنابراین ظرفیت‌های مشترک‌ برای توسعه همکاری در بخش معدن را مورد توجه قرار دهیم.
 
رسولیان همچنين از افزايش صادرت برق به هرات خبر دارد و خاطرنشان کرد: در راستای استفاده مناسب از ظرفیت تولید برق ایران، افزایش صادرات برق به هرات در دستور کار شش ماهه نخست سال 95 قرار گرفته است.
 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی اعلام كرد: 189 پروژه سرمایه گذاری خاص به اعتبار 14 میلیارد یورو در ایران برنامه ریزی شده است که از سرمایه گذاران و تجار افغانستانی دعوت به همکاری می‌کنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار