معاون نظارت و پایش آلودگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه ملایر و اسدآباد جزء آلوده‌ترین شهرهای استان به شمار می‎آیند، گفت: افزایش خشکسالی‌ها بر کیفیت هوای استان تأثیر منفی گذاشته و زنگ خطر در شهرستان ملایر به صدا درآمده است.
کد خبر: ۲۰۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 09 April 2016

معاون نظارت و پایش آلودگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه ملایر و اسدآباد جزء آلوده‌ترین شهرهای استان به شمار میآیند، گفت: افزایش خشکسالی‌ها بر کیفیت هوای استان تأثیر منفی گذاشته و زنگ خطر در شهرستان ملایر به صدا درآمده است.

به گزارش تسنیم،رضا دانش‌پژوه با اشاره وضعیت کیفی هوای شهرهای استان همدان در سال 94 برابر داده‌های ایستگاه‌های ثابت پایش کیفیت هوا اظهار داشت: 5 ایستگاه پایش هوا در شهرستان‌های همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد و کبودراهنگ مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کیفی هوای استان در سال گذشته نسبت به سال 93 حادتر شده است، افزود: در سال گذشته هوای همدان 9 روز در وضعیت هشدار قرار داشته است و 356 روز سالم بوده است که در سال 93 تنها 4 روز هوای هشدار را تجربه کرد.

معاون نظارت و پایش آلودگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: شهرستان ملایر نیز 26 روز سال گذشته را در شرایط هشدار سپری کرد اما در سال 93 تنها 3 روز در این شرایط آلودگی هوا قرار داشت.

استقرار اسدآباد در جبهه ورود پدیده گرد و غبار

وی گفت: با توجه به اینکه شهرستان اسدآباد در جهبه اول ورود پدیده گرد و غبار قرار دارد در طول ایام سال گذشته 21 روز در وضعیت هشدار، یک روز اضطرار و 343 روز سالم قرار داشت.

دانش‌پژوه عنوان کرد: کبودراهنگ جزء شهرهای شمالی استان به شمار میآید و از نظر آلودگی هوا در سطح پائین‌تر و هوای سالم بیشتری را تجربه کرده است و در این راستا مردم این شهر سال گذشته 16 روز در وضعیت هشدار قرار داشتند.

وی با اشاره به اینکه عامل آلایندگی در تمام موارد افزایش غلظت ذرات گرد و غبار کمتر از 10 میکرون بوده است، اظهار داشت: به طورکلی سال گذشته در مقایسه با سال 93 آلودگی هوا در شهرهای ملایر، همدان و کبودآهنگ بیشتر و در شهر اسدآباد کمتر و در شهر نهاوند ثابت بوده است.

معاون نظارت و پایش آلودگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تأکید کرد: به طور کلی با توجه به تغییرات محیط زیستی ملایر، اسدآباد و همدان جزء آلوده‌ترین شهرهای استان به شمار میآیند و دیگر شهرها وضعیت بهتری دارند.

وی افزایش خشکسالی‌ها را در آلودگی هوای شهرهای استان مؤثر دانست و افزود: علاوه بر اینکه استان همدان تحت تأثیر کانون‌های گرد و غبار خارج از استانی است متأسفانه در سال‌های اخیر کانون‌های انتشار گرد و غبار در داخل استان نیز توسعه یافته است.

دانش‌پژوه با اشاره با مهمترین عوامل افزایش پدیده گرد و غبار منجر به آلودگی هوا گفت: کاهش نزولات آسمانی، شدت تبخیر آب به دلیل افزایش دما، عدم مدیریت صحیح و کاهش آب‌های سطحی، افتا شدید منابع آب‌های زیرزمینی و تغییر ماهیت تالاب‌ها و رودخانه‌ها در ایجاد کانون‌های انتشار گرد و غبار مؤثر بوده‌اند.

هوای ملایر در وضعیت زنگ خطر

وی با اشاره به اینکه وضعیت هوای شهرستان ملایر در وضعیت زنگ خطر قرار گرفته است، افزود: تالاب آق‌گل شهرستان ملایر 500 هکتار وسعت دارد و به دلیل مشکلات موجود در تأمین حق‌آبه خشک شده است و این تالاب طبیعی به کانون ایجاد گرد و غبار تبدیل شده است.

معاون نظارت و پایش آلودگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تصریح کرد: نحوه استخراج معادن و فعالیت‌های معدنی و کارخانجات سلیس‌کوبی و سنگ‌کوبی ماهیت ایجاد گرد و غبار دارند و این امر به کیفیت هوا تأثیر نامطلوبی دارد.

وی بیان کرد: اجرای برنامه مطالعاتی محیط زیست برای شناسایی کانون‌های مولد گرد و غبار با تأمین اعتبار لازم در سال 95 در دستور کار قرار گرفته است تا راهکارهای لازم برای کنترل این پدیده نیز ارائه شود.

دانش‌پژوه افزود: خوشبختانه در سال جدید هوای استان همدان تاکنون در وضعیت پاک قرار داشته است و امر ناشی از افزایش نزولات آسمانی بوده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار