مدیر حوزه هنری استان همدان از تالیف دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان خبر داد و گفت: این پروژه با استفاده از بودجه های داخلی حوزه هنری استان انجام و ۱۲۰ جلد آن برای چاپ و انتشار آماده شده است.
کد خبر: ۲۰۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 09 April 2016

مدیر حوزه هنری استان همدان از تالیف دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان خبر داد و گفت: این پروژه با استفاده از بودجه های داخلی حوزه هنری استان انجام و ۱۲۰ جلد آن برای چاپ و انتشار آماده شده است.

به گزارش تسنیم ، سید محمد باقر حسینی سیر با گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی، با تشریح ویژگی های شخصیتی وی اظهار داشت: شهید آوینی از جمله هنرمندانی است که هنر انقلاب در زمان حیات و پس از شهادتش متاثر از اندیشه ها و ساخته های اوست.

وی گفت: شهید آوینی تا زمانیکه در قید حیات بود با تلاش و اجرای برنامه های مختلف در مرکز حوزه هنری و سپس ساخت مستند در صدا و سیما توانسه آغازگر حرکتی نو درمسیر انقلاب بوده و پس از شهادتش نیز این مسیر ادامه داشته و سبب تکاپوی هنرمندان و متولیان فرهنگی در کشور شد.

حسینی سیر یا تبیین نقش تزکیه و تهذیب در هنر افزود: هنرمند در عرصه انقلاب اسلامی باید به مرحله ای از خود سازی و تزکیه رسیده باشد تا بتواند هنر ناب انقلاب اسلامی را تبیین کرده و اثر گذار باشد .

وی شهید آوینی را از جمله هنرمندان اهل تزکیه دانست و خاطر نشان کرد: هنگامی یک اثر هنری ماندگار و اثر گذار خواهد بود که علاوه بر محتوا و قالب به دست انسان کاملی نیز ایجاد شده باشد.

وی افزود: آوینی با طی دوران و مراحل مختلف و خلق آثار هنری به مرحله تزکیه دست یافته و دارای اخلاق کریمه شد به همین دلیل نیز آثار این شهید معزز همچون روایت فتح چه در زمان جنگ و چه بعد از آن سالها سبب جنب و جوش در خانواده‌ها و نسل جوان شد.

مدیر حوزه هنری استان با اشاره به تاثیر آثار شهید آوینی در تغییر نگرش مردم به جنگ تصریح کرد: این هنرمند ارزشی با ساخت آثاری چون روایت فتح و انتخاب مضامین و تصاویری از جبهه های حق علیه باطل سبب شد تا نگاهها به جنگ تغییر کرده و بعد معنوی این ایثار و از خودگذشتگی‌ها در سالهای دفاع مقدس توسط رزمندگان برای مردم محسوس تر شود.

وی حرکت در مسیر تزکیه و خودسازی را لازمه خلق آثار هنری دانست و اظهار داشت: اگر چه خودسازی کارسختی است اما ما از هنرمندان تقاضا داریم تا هر اندازه که می توانند در این مسیر تزکیه که همان مسیر خودسازی است حرکت کرده چرا که بودن در این مسیر به هر اندازه می تواند مفید باشد.

این مقام مسئول یا معرفی حوزه هنری یه عنوان متولی هنر انقلاب اسلامی در کشور افزود : این نهاد فرهنگی از ابتدای پیروزی انقلاب شکل گرفته و فعالیت خود در استانها را از ده سال پیش آغاز کرده است.

وی یا تشریح اقدامات انجام شده گفت: برنامه‌های حوزه هنری در دو محور تولید آثار ادبی و هنری و برگزاری کارگاههای تخصصی شکل گرفته به گونه ای که کارگاههای تخصصی این مرکز از سال 85 به طور پیوسته و مدام در حال برگزاری بوده و تا کنون قریب به 400 جلسه نیز برگزار شده است.

حسینی سیر با ابراز خرسندی از پیشرفت این مرکز در استان تصریح کرد: در قیاس یا سایر مراکز استانها همدان توانسته عملکرد موفقی داشته ودر آخرین اقدام خود مرکز سینمایی فلسطین را بازسازی و برخی آثار هنری هنرمندهای پیشکسوت استان را نیزخریداری کند.

وی افزود: امیدوارم این حرکت پسندیده که از اساتید پیشکسوت استان شروع شده و تا خرید آثار هنرمندان جوان استان ادامه خواهد یافت توسط سایر دستگاههای فرهنگی نیز انجام شود.

وی همچنین با گلایه مندی از عدم هماهنگی و همکاری دستگاههای متولی امور فرهنگی استان با حوزه هنری گفت: بارها کارشناسان ما برای همکاری و ارائه برنامه جهت انجام فعالیت های مشترک به نهادهایی مختلف مراجعه کرده اما متاسفانه تا کنون نتیجه خاصی به دست نیامده است چراکه آنها در فضای بروکراسی مانده اند .

مدیر حوزه هنری استان در ادامه از تالیف دانشنامه فرهنگ، مشاهیر و تمدن استان خبر داد و گفت : این پروژه در دولت یازدهم به تصویت رسیده و تا کنون علی رغم اینکه بودجه ای برای آن تخصیص داده نشده با استفاده از بودجه های داخلی حوزه هنری استان کارهای مقدمانی آن انجام و 120 جلد کتاب برای چاپ و انتشار آماده شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار