دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۱ گفت: ۷۸ درصد مساحت منطقه ۲۱ را کارخانجات، پادگان و... به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۹۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵ 15 March 2016
در جلسه علنی روز سه شنبه دبیر دبیران شورایاری منطقه ۲۱ گزارشی از وضعیت محلات منطقه ۲۱ ارائه کرد و گفت: متاسفانه ۷۸ درصد مساحت منطقه ۲۱ را کارخانجات، پادگان و غیره به خود اختصاص داده است وبه دلیل برنامه‌ریزی‌های غلط مرز بین سکونتگاه‌های مردمی و کارخانجات مشخص نیست. تعاونی‌های مسکن زیادی در منطقه ۲۱ زمین خریداری کرده‌اند و این در حالی است که بیش از ۲۷۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.

به گفته وی، ۱۴ شهرک اقماری در منطقه قرار دارد که بخشی از آنها وسط کارخانه‌ها قرار دارند، ۶۴۰ کارخانه کوچک و بزرگ در منطقه ۲۱ فعالیت می‌کنند که چهار کارخانه بزرگ خودروسازی که کارگران بسیاری دارند در این منطقه فعالیت می‌کنند که جمعیت شناور این منطقه را به شدت افزایش دادند.

دبیر دبیران شورایاری های منطقه ۲۱ همچنین به آلودگی صورتی در محدوده فرودگاه مهرآباد اشاره کردوگفت: منطقه ۲۱ سه شاهراه مهم اعم از اتوبان فتح، شهید لشگری و شهید فهمیده دارد که روزانه ۶۲ درصد از ترددهای تهران از این منطقه صورت می‌گیرد و شاهد ورود مسافرین هفت استان از این اتوبان‌ها هستیم که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در محله تهرانسر گفت: قطعا تا دو سال آینده بحرانی در منطقه تهرانسر از لحاظ آموزشی ایجاد خواهد شد.

احمد حکیمی پور پس از استماع گزارش شورایاری منطقه ۲۱ گفت: اگر شورایاری ها در جریان بودجه سالانه منطقه قرار بگیرند مخصوصا بودجه هایی که به مسائل تک تک محلات باز می گردد، می توانیم گام های اساسی در جهت تحقق اهداف برداریم.

وی رصد میزان تحقق سالانه بودجه از سوی شورایارن و اعضای شورا را نیز مهم خواند که در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر عنوان کرد: شورایاران در جریان بودجه سالانه قرار می گیرند و حتی در زمان برنامه ریزی بودجه نیز شهردار منطقه به همراه دبیر در جلسات مشترک حضور دارند.

معضل کمبود فضاهای آموزشی در منطقه ۲۱

اقبال شاکری نیز پس از ارائه گزارش دبیر شورایاری های منطقه ۲۱ با بیان اینکه زیرگذرهای منطقه از ایمنی و امنیت خوبی برخوردار نیست، خواستار اهتمام مسئولان مربوطه به تامین روشنایی ها شد و تصریح کرد: بارها نبود روشنایی های لازمه سبب بروز اتفاقات ناگواری برای شهروندان شده است.

وی با اشاره به اینکه شورایی ها باید به نحوی اقدام کنند که جایگاه شورایاران در تحقق مطالبات مردمی مشخص شود تا خدمات لازم به مردم ارائه شود، ادامه داد: از هیئت رئیسه می خواهم پیگیر تامین روشنایی معابر و زیرگذرهای منطقه ۲۱ باشد و به این مهم اهتمام بورزد.

شاکری همچنین به معضل کمبود فضاهای آموزشی در منطقه ۲۱ اشاره کرد و گفت: در مورد مدارس منطقه هم باید بگویم که کار خوبی پیرو پیگیری های شورا و کمیسیون سلامت در منطقه رخ داده که منجر به شناسایی کاربری های آموزشی توسط ساخت و سازهای جدید شده است. در نظر داریم این مهم را در کل منطقه تعمیم دهیم زیرا معضل آینده این منطقه کمبود فضاهای آموزشی است.

انتقاد از روزشنایی جاده قدیم کرج

اسماعیل دوستی نیز پس از ارائه گزارش شورایاران منطقه ۲۱ با یادآوری اینکه فرودگاه قبل از اینکه خانه ها ساخته شود، در حاشیه شهر تهران ساخته شده بوده یا سایر کارخانه ها مثل ایران خودرو نیز در این مناطق قرار داشته است، تصریح کرد: از همین رو لازم است که ما به عنوان نمایندگان مردم تلاش کنیم با اجرای برنامه هایی کیفیت زندگی در این بخش از پایتخت را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فضای سبز برای ساکنان منطقه ۲۱ نعمتی است که شامل حال همه منطقه شده است، افزود: بزرگراه ها و جاده های مخصوص و قدیم از روشنایی خوبی برخوردار نیستند. این مسئله یا وظیفه وزارت نیرو است یا نه، مهم آن است که روشنایی ها تامین شود.

دوستی با اشاره به اینکه اوایل شورای چهارم در دفتر کمیسیون برنامه با مدیرعامل برق جلساتی داشتیم و قرار شد اقداماتی انجام شود اما این اقدامات اساسی نبودند، ادامه داد: برخی شب ها در حین تردد کامیون ها و عبور کارگران شاهد وقوع تصادفات مرگباری هستیم که تنها با تاین روشنایی ها قابل پیشگیری است.

وی همچنین به مشکلات شهرک های منطقه ۲۱ اشاره کرد گفت: مشکلاتی در زمینه مدیریت شهرک ها رخ داده که از جنس مشکلات فرهنگی است و بین هیئت مدیره ها و شورایاری ها رخ داده است. از همین رو از آقای طلایی می خواهم تا مامور شود و مشکلات شهرک ها را برطرف کند.

شورایاران چشم های بیدار جامعه هستند

مجتبی شاکری عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران  هم با اشاره به ظرفیتی که از محل حضور شورایاران در شورای چهارم به دست آمد، گفت: انصافا شورایاران موتور محرک محلات و شورای شهر هستند که توانسته اند بهترین و به هنگام ترین اطلاعات را هم در اختیار شهرداری منطقه و هم شورای شهر قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه شورایاران باید از برنامه و بودجه سالیانه ای که در منطقه رخ می دهد مطلع باشند، تصریح کرد: اگر بخواهیم به درستی مشارکت در مناطق صورت گیرد باید این اطلاعات به درستی در اختیار شورایاران قرار گیرد.

شاکری با یادآوری اینکه شورایاران چشم های بیدار جامعه هستند که فعالیت های شهر را رصد می کنند، ادامه داد: تجمیع ظرفیت شورایاران که در قالب مدیریت محله رخ می دهد نیز ظرفیت خوبی است تا مدیریت شهر و نیازهای شهر به صورت یکپارچه رصد شود و از این ظرفیت به درستی بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در کمیته نام گذاری نامه ای تهیه شد و به هیئت رئیسه ارائه شد تا بحث هویت نام گذاری محلات به صورت یکپارچه در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: باید با توجه به ۳۵۴ محله ای که داریم، با استفاده ازظرفیت شورایاران نام مناسب را برای این محلات انتخاب کنیم تا هارمونی مناسبی در شهر ایجاد شود و میزان نام گذاری های مستقل کاهش یابد.

وی تاکید کرد: منطقه ۲۱ یک منطقه ای است که سهم سرانه فضاهای غیرمسکونی و کارخانه هایش بیشتر از مسکونی است که این موضوع نیز نیاز به گره گشایی دارد.

سیل مهم ترین تهدید منطقه ۲۱

در ادامه این جلسه، احمد دنیامالی نیز در واکنش به گزارش شورایاران منطقه ۲۱ گفت: منطقه ۲۱ شرایط ویژه‌ای دارد چراکه قبلا این منطقه برای شرکت‌های صنعتی شکل گرفته و بعداً با سکونت افراد جزو مناطق شهرداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امکانات در این منطقه بهتر شده اما کافی نیست، گفت: وجود صنعت در منطقه ۲۱ علاوه بر اینکه معضلات و مشکلات را ایجاد کرده سبب برکاتی نیز شده است؛ اما در حال حاضر توقف کامیون‌ها و سرویس کارخانجات مشکلاتی را ایجاد کرده که باید این مساله حل و فصل شود.

دنیامالی با بیان اینکه باید باراندازی در دل صنعت و در داخل پایانه‌های داخلی کارخانجات ایجاد کنند، گفت: مهمترین مشکل و تهدید در منطقه ۲۱ جمع‌آوری آب‌های سطحی است؛ چراکه مطالعات شش سال اخیر نشان داده است که هیچ وقت منابع به پروژه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی به خوبی تخصیص نیافته و همیشه تخصیص بودجه در حد ۳۰ درصد باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در منطقه ۲۱ نگران جاری‌شدن سیل هستیم، افزود: درخصوص موضوع جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد نباید مطالبات مردمی ایجاد کنیم چراکه برای جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد چند هزار میلیارد تومان بودجه لازم است که در برنامه ششم نیز این امر محقق نخواهد شد اما می‌توانیم در برنامه هفتم این مهم را در بگیریم.

دنیامالی با بیان اینکه به دلیل تیکاف هواپیماها و استقرار صنعت بیشترین آلایندگی در منطقه ۲۱ است، گفت: باید مرکز پایش آلایندگی در منطقه ۲۱ به صورت ویژه ایجاد شود.

دکتر حسن بافرانی شهردار منطقه ۲۱ نیز با بیان اینکه تعامل خوب و سازنده‌ای بین شورایاران و منطقه ۲۱ وجود دارد، گفت: منطقه ۲۱ جزو مناطق استثنایی است چراکه در این منطقه بزرگراه‌های فرامنطقه‌ای و بزرگراه آزادگان، لشگری و... وجود دارد و خدمات زیادی را به مردم ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه برای ساخت روگذر فتح - ایران‌خودرو ۱۵ هزار تملک اراضی داشته‌ایم که ۵۰۰۰ متر آن از کارخانه پلاس ایران بوده است، اظهار کرد: برای ایام عید این روگذر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شهردار منطقه ۲۱ در مورد نگرانی اعضای شورای شهر درخصوص آب های سطحی این منطقه گفت: فعالیت‌های زیادی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی منطقه ۲۱ انجام گرفته است؛ اما حجم محرومیت و عقب‌ماندگی در منطقه به قدری زیاد است که باید اعتبارات زیادی به این منطقه اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین دغدغه شهروندان این منطقه وجود کامیون‌های زیاد است، گفت: چهار توقفگاه بزرگ برای این کامیون‌ها در نظر گرفته‌ایم و از سال آینده معضل این کامیون‌ها در منطقه حل می‌شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار