کیوسک بین المللی «تابناک»؛
حمله مجدد ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه، ادامه تلاش های بین المللی برای برقراری صلح در سوریه، اظهارات پادشاه بحرین درباره روابط این کشور با رژیم اسرائیل، افشای جزئیاتی از روابط پشت پرده ریاض و تل آویو، بازتاب سفر نخست وزیر ترکیه به تهران و تصمیم وزیر انرژی روسیه برای سفر به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۹۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 05 March 2016


اظهارات بی‌سابقه پادشاه بحرین درباره روابط با تل‌آویو/ بازتاب سفر داووداوغلو به تهرانحمله مجدد ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه، ادامه تلاش های بین المللی برای برقراری صلح در سوریه، اظهارات پادشاه بحرین درباره روابط این کشور با رژیم اسرائیل، افشای جزئیاتی از روابط پشت پرده ریاض و تل آویو، بازتاب سفر نخست وزیر ترکیه به تهران و تصمیم وزیر انرژی روسیه برای سفر به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به سوریه اختصاص دارد. شماری از رسانه ها، از جمله «الجزیره»، از مجدد ارتش ترکیه به شمال سوریه خبر داده اند. بر اساس گزارش این شبکه خبری، ارتش ترکیه مواضعی را در حومه شمالی حلب واقع در شمال سوریه هدف قرار داده است. الجزیره مدعی است که این حمله، علیه مواضع داعش انجام گرفته است. با این وجود، خبرگزاری رویترز تصریح کرده که حمله مذکور، علیه مواضع کردهای سوریه بوده است. بر این اساس، تانک‌های ترکیه به مواضع «یگان‌های دفاع مردمی» (YPG) در شهر «عفرین» حمله کرده و آن‌ها را گلوله‌باران کرده‌اند. این اقدام ترکیه، در صورت تأیید، نقض قطعنامه ۲۲۶۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.

*****

این در حالی است که تلاش های بین المللی برای برقراری صلح در سوریه ادامه دارد و در همین راستا، رهبران روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا با یکدیگر  گفت و گو کرده اند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه از طریق تلکنفرانس خطاب به رهبران آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا گفت تصمیم دولت سوریه برای برگزاری انتخابات در ماه آوریل، تناقضی با روند صلح ندارد. کرملین پس از برگزاری این کنفرانس، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرف روسی اعلام کرده است که تصمیم مقام‌های سوری برای برگزاری انتخابات پارلمانی در آوریل ۲۰۱۶ میلادی، مطابق با قانون اساسی فعلی این کشور است و تناقضی با روند صلح ندارد». این در شرایطی است که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، ضمن انتقاد از تصمیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای برگزاری انتخابات در ماه آوریل، این اقدام را تحریک آمیز و غیر واقعی ارزیابی کرده است.

*****

اما در میان دیگر مطالب مربوط به منطقه، موضع گیری بی سابقه پادشاه بحرین درباره روابط کشورش با رژیم اسرائیل، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، گفته رژیم اسرائیل قادر است از خودش و همچنین «کشورهای عربی معتدل» در منطقه دفاع کند. وی در دیدار با دیدار با مارک اشنایر، خاخام صهیونیستی و رئیس مؤسسه موسوم به تفاهم نژادی در نیویورک تأکید کرده است: «اسرائیل نه تنها قادر به دفاع از خود است، بلکه می‌تواند از دیدگاه‌های اعتدال‌گرایان و کشورهای عربی در منطقه دفاع کند. وی در این دیدار تأکید کرده است که توازن قدرت در خاورمیانه به این عناصر معتدل و افراط گرا به اسرائیل تکیه دارد». اشنایر می‌گوید که بن‌خلیفه در این دیدار تأکید کرده بازگشایی کانال‌های دیپلماتیک برخی دولت‌های عربی با اسرائیل تنها به زمان نیاز دارد.

*****

این در حالی است که همزمان، گزارش های جدیدی از توسعه روابط عربستان سعودی با رژیم اسرائیل نیز منتشر می شود. بر اساس گزارش شبکه خبری «المسیره»، مرکز تحقیقات امنیت ملی دانشگاه تل آویو، جزئیات جدیدی را درباره چگونگی روابط رژیم‌های صهیونیستی و سعودی منتشر کرده است. بر اساس این پژوهش، هدفاصلی از طرح ابتکار صلحی که رژیم سعودی برای حل تنش فلسطینیان و اسراییلی‌ها ارائه کرد، بهبود موضع ریاض در مقابل واشنگتن بعد از حوادث سپتامبر سال ۲۰۰۱ منجر شد. در این پژوهش آمده است عربستان و اسراییل درباره مسایل مختلفی از جمله مسایل مربوط به ایران به طور مستمر و سری در حال ارتباط و رایزنی هستند. همچنین شرکت‌های اسراییلی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مشاوره‌های امنیتی می‌دهد. 

*****

سفر نخست وزیر ترکیه به تهران، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد دیدار نخست وزیر ترکیه از ایران می‌تواند موجب تقویت مناسبات تجاری به دنبال لغو تحریم‌ها علیه تهران شود چرا که دستاوردهای سیاسی انتخابات می‌تواند راه رونق تجاری را هموار کند. به عقیده این خبرگزاری، ترکیه به عنوان یک قدرت اقتصادی منطقه می‌تواند یکی از سودبرندگان عمده باشد؛ زیرا حسن روحانی که به لطف دستاوردهای انتخابات اخیر در ایران تقویت شده طرح‌هایی را برای ارتقای بخش خصوصی و استقبال از سرمایه گذاران خارجی دنبال می‌کند. با این وجود، بنا بر اعلام مقامات دو طرف، با توجه به مواضع طرفین در موضوع سوریه، این مسئله نیز در دستور کار دیدارها و گفت و گوها قرار دارد. 

*****

در نهایت، خبرها حاکی از آن است که وزیر انرژی روسیه نیز قصد سفر به ایران را دارد. به نوشته خبرگزاری «اینتر فاکس»، آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه از تصمیم برای سفر به ایران در آینده نزدیک خبر داده است. وی اظهار داشته: «در دیدار با مقامهای ایرانی در خصوص توسعه همکاری‌های اقتصادی - بازرگانی و مبادلات تجاری و عرصه‌های مختلف روابط ایران و روسیه گفت‌و‌گو و مذاکره می‌کنم». وزیر انرژی روسیه جزئیات بیشتری از مذاکرات خود با مقامهای ایرانی و اینکه آیا در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت‌و‌گو می‌کند یا راستاهای دیگر، بیان نکرد. نوواک افزوده: «در حال رایزنی درباره تاریخ برگزاری نشست بین دولتی هستیم. این نشست، سال جاری در ایران، به احتمال زیاد در تهران برگزار خواهد شد. ناریخ آن مشخص نشده است». 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار