حمید درستی پیش از ظهر امروز در جلسه مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به اهمیت و جایگاه اقتصادی برنج در معیشت شالیک‌اران اظهار کرد: برنج پس از گندم دومین و مهم‌ترین مواد غذایی دنیا است
کد خبر: ۱۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴ 05 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ، حمید درستی پیش از ظهر امروز در جلسه مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به اهمیت و جایگاه اقتصادی برنج در معیشت شالیک‌اران اظهار کرد: برنج پس از گندم دومین و مهم‌ترین مواد غذایی دنیا است.

وی به اهمیت برنج در ایجاد امنیت غذایی و فراهم کردن اشتغال و کسب درآمد برای اقشار ضعیف اشاره کرد و افزود: دهه گذشته در بیشتر کشورهای آسیایی تمهیدات مناسبی برای تولید غذا از طریق افزایش تولید برنج برای جمعیت در حال رشد اندیشیده شده است.

درستی نرخ رشد جمعیت ایران و محدود بودن منابع تولید را از موضوع‌های مهم خواند و بیان کرد: تولیدات کشاورزی محور توسعه و سرلوحه برنامه‌ها است و برای تحقق این امر مانند دیگر کشورها که در تولید برنج به خودکفایی رسیدند باید با سرمایه‌گذاری بیشتر و بها دادن به بخش‌های زیربنایی و زیرساختاری گام برداریم.

مدیرعامل شرکت گیل بذرنوین محدودیت نهاده‌های اصلی تولید زمین و آب را از موضوع‌های مهم در تولید برنج دانست و تصریح کرد: سالانه مصرف سرانه برنج 40 کیلوگرم در ایران است.

وی یکی از راه‌های دستیابی به تولید بیشتر را افزایش عملکرد در واحد سطح عنوان کرد و گفت: ایران از کشورهای اصلی و کلان تولید برنج محسوب نمی‌شود و سه‌دهم درصد تولید برنج دنیا در کشور است.

درستی چهاردهم درصد سطح کشت برنج دنیا را در ایران ذکر کرد و یادآور شد: ایران سیزدهمین کشور مصرف‌کننده سرانه برنج در دنیا است.

مدیرعامل شرکت گیل بذرنوین اصلی‌ترین وظیفه تحقیقات علمی و مدیریت‌های زراعی را افزایش تولید در واحد سطح و توسعه ارقام پر محصول برنج در اکوسیستم زراعی برشمرد و خاطرنشان کرد: شرایط بالقوه برای تولید محصول راهبردی برنج در استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان موجود است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب رقم زراعی توسط کشاورز با خواست و اراده فردی شالی‌کاران حاصل نمی‌شود، اظهار کرد: بازار نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در انتخاب رقم محصول برنج دارد.

درستی تکنولوژی بذر هیبرید را یکی از روش‌های تولید ارقام پر محصول در راستای خودکفایی برنج عنوان کرد و افزود: میانگین عملکرد شلتوک ارقام هیبرید در ایران 10 تن در هکتار با دوره رشد متوسط است.

مدیرعامل شرکت گیل بذرنوین استفاده از برنج هیبرید به دلیل روند افزایش جمعیت، کاهش سطح اراضی قابل کشت، کاهش ذخایر آبی و افزایش تولید را امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواند و بیان کرد: تکنولوژی ارقام هیبرید در اشتغال روستائیان بسیار کارآمد است و افراد بیشتری در فرآیند تولید بذر و تکثیر لاین‌های والدی که دو مقوله جدا از همدیگر هستند، به‌کارگیری می‌شوند.

وی با بیان اینکه ارقام هیبرید در ایجاد شغل‌های جدید موثر است، تصریح کرد: بذر هیبرید به دلیل ویژگی هتروزیس از قدرت پنجه‌دهی و ریشه‌زایی بالایی برخوردار است.

درستی میزان بذر مصرفی برنج هیبرید در هر هکتار را 20 کیلوگرم ذکر کرد و گفت: میزان بذر مصرفی برای ارقام محلی 80 تا 120 کیلوگرم در هکتار است و در صورت جایگزینی درصدی از کشت ارقام هیبرید با ارقام کم‌محصول بومی می‌توان کشور را از واردات برنج بی‌نیاز کرد.

مدیرعامل شرکت گیل بذرنوین یکی از راه‌های اصلی افزایش تولید در شرایط محدودیت زمین در شمال کشور را استفاده از برنج هیبرید پرمحصول خواند و بیان کرد: ارقام هیبرید افزایش عملکردی 30 درصدی نسبت به ارقام بومی دارند.

وی یادآور شد: معرفی برنج هیبرید در دنیا برای ایجاد جهش در افزایش عملکرد و استفاده بهینه از منابع آب و در مجموع افزایش بهره‌وری در تولید برنج به‌ویژه در اراضی دارای تنش‌های زنده و غیرزنده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار