ترکیدن آپاندیس باعث ورود مواد عفونی به داخل محوطه شکمی می‌شود وعوارضی مثل عفونت در محدوده لگن چسبندگی روده‌ها، تخمدان‌ها و درنتیجه نازایی برای خانم‌ها را به دنبال دارد.
کد خبر: ۱۸۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰ 28 February 2016

ترکیدن آپاندیس باعث ورود مواد عفونی به داخل محوطه شکمی می‌شود وعوارضی مثل عفونت در محدوده لگن چسبندگی روده‌ها، تخمدان‌ها و درنتیجه نازایی برای خانم‌ها را به دنبال دارد.

به گزارش تابناک همدان؛ آپاندیس یا روده کور، زائده‌ای کوچک وانگشتی شکل است که در بخش ابتدایی روده بزرگ و محل تلاقی روده بزرگ وروده کوچک قرار دارد.

محل قرارگیری آپاندیس از روی بدن، پایین شکم، سمت راست و از داخل بدن در محل اتصال روده باریک به روده بزرگ است.

داخل آپاندیس یک مجرای باریک وجود دارد. اگر این مجرا به هر دلیلی بسته شود، ترشحات در پشت آن جمع می‌شوند و ازآنجایی‌که معمولاً در داخل روده‌ها فلور میکروبی وجود دارد، رشد میکروب‌های بیماری‌زا در این قسمت بالا می‌رود و علائم آپاندیست را ایجاد می‌کند.

یک جراح عمومی در این زمینه گفت: آپاندیس هیچ عملکرد شناخته‌شده در بدن ندارد اما بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد و سلول های لنفاوی این منطقه باعث ترشح پادتن در روده می‌شود.

دکتر مساعدیان بابیان اینکه اولین نشانه تشخیص آپاندیست وجود دردی مبهم و مداوم در نواحی شکم پهلوی راست و بالایی ناف است افزود: باگذشت زمان بیمار دچار بی‌اشتهایی – حالت تهوع و استفراغ می‌شود.

وی ادامه داد: درد گاهی علاوه به رشکم و پهلو برای مردان در بیضه‌ها حس می‌شود و با بروز چنین علائمی برای تشخیص باید به پزشک مراجعه کرد.

این پزشک بابیان اینکه پس از معاینات بالینی بلافاصله آزمایش خون تجویز می‌شود گفت: ازآنجاکه در خون بیمار معمولاً گلبول‌های سفید افزایش پیدا می‌کند تشخیص بیماری قطعی خواهد بود واگر تشخیص پزشک جراحی باشد انجام آزمایش‌های نظیر آزمایش ادرار و عکس شکم و سونوگرافی الزامی است.

مساعدیان خاطرنشان کرد: اگر آپاندیست به‌موقع درمان نشود ترکیدن آپاندیس باعث ورود مواد عفونی به داخل محوطه شکمی می‌شود و عوارضی مثل عفونت در محدوده لگن چسبندگی روده‌ها و تخمدان ها و نازایی برای خانم به دنبال دارد.

وی همچنین با تأکید به اینکه عفونت بسیار شدید که به دنبال ورود مواد عفونی آپاندیس به شکم ایجاد می‌شود می‌تواند وارد جریان خون و باعث مرگ شود افزود: با اقدام به‌موقع می‌توان آپاندیست را به ‌راحتی درمان کرد بدون اینکه عوارض خطرناک داشته باشد.

برای تشخیص آپاندیست، روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توان از سی ‌تی‌اسکن، ام آر آی و سونوگرافی نیز استفاده کرد. اما بهترین روش، شرح‌حال گرفتن از بیمار و تحت نظر گرفتن اوست.

به‌رغم پیشرفت‌های موجود در علم پزشکی، اگر آپاندیس پاره شود احتمال مرگ ‌ومیر براثر آن بسیار بالاست، بنابراین سرعت عمل در تشخیص این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به همین دلیل است که جراحان معمولاً در مورد بیمارانی که علائم مشکوک به آپاندیست دارند، بسیار سریع تصمیم به جراحی می‌گیرند.

در معاینات آپاندیس در مورد خانم‌های جوان باید بیشتر دقت کرد، زیرا دردهای تخمدانی ممکن است با درد آپاندیست اشتباه شود و درصورتی‌که جراحی صورت بگیرد، ممکن است درصدی چسبندگی ایجاد می‌شود. عموماً هر نوع جراحی که داخل بدن انجام گیرد معمولاً مقداری چسبندگی ایجاد می‌کند.

ایجاد چسبندگی در تمام قسمت‌های شکم مشکل ‌زا نیست اما در یک خانم جوان، وجود چسبندگی در پایین شکم و لگن می‌تواند باعث نازایی شود، بنابراین لازم است درباره خانم‌ها تست‌های تکمیلی بیشتری انجام شود و تحت نظر پزشک قرار گیرند و به‌طور مرتب معاینه شوند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
ممنون از مطلب خوبتون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار