دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است.
کد خبر: ۱۸۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 15 February 2016
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است.

به گزارش تابناک ایلام،در هر کجای استان ایلام قدم برداری احتمال برخورد با گروهی که برای کاندیدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تبلیغ می نمایند وجود دارد. این گروههای تبلیغی که در اکیپ های یک ماشینه و بعضا تا ده-پانزده ماشین(اکیپ های زیاد معمولا همراه شخص کاندید هستند)در خیابانها و روستاها دیده می شوند با چاپ کارت ویزیت هایی که برآن تصویر نماینده به همراه شماره تماس و مدرک تحصیلی نوشته شده سعی در گفتن مزیت ها و خوبی های نماینده خود دارند. برخی از کاندیدها حتی پا را از این فراتر گذاشته و عنوان کاندید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بر کارت نوشته اند.

برخی از کاندیدها نیز با همراهی دهها نفر در خیابانهای اصلی شهرها حضور می یابند و علاوه بر بستن خیابان با بازاریان دیدار می نمایند. این دیدارها و این بستن خیابان ها در واقع اعلام توانایی و قدرت مالی و قبیله ای فرد نامزد قبل از شروع رسمی تبلیغات است، در حاشیه یکی از این راهپیمایی های همراهان یک کاندید در پیاده رو ، در حالی که به دلیل پرشدن پیاده رو مسیرم را به سمت طرف دیگر خیابان عوض کردم با جرقه زدن یک گزارش در ذهنم به پیاده رو شلوغ برگشتم و در کنار افراد صف اول پیاده روی قرار گرفتم که به مذاق چند جوان که ظاهرا از اقوام نامزد بودند خوش نیامد و یکی از آنان که مرارت های باشگاه بدنسازی کاملا بر بدن آن نمایان بود و به نوعی یکی از اعضای بادیگارد گروه بود با لحنی محکم از من خواست تا در پشت سر افراد گروه قرار بگیرم و از کنار بزرگان ایلشان که مردم آنها را می شناسند خارج شوم...

وقتی گفتم خبرنگارم با لبخندی که نشان از رضایتی ناخواسته داشت گفت از کجا یی و چه میخواهی؟ و من علاوه بر جواب گفتم آیا به نیروهای چون شما که تعداتان اینجا به 5نفر می رسد و بنابر گفته جوان هم باشگاهیش بودند هست و آن در جواب صحبت های تکان دهنده ای کرد و گفت: این روزها اصلا به نیروهایی چون من هیچگونه احتیاجی نیست چرا که حاجی...تنها در خیابان های اصلی و روستاها حضور می یابد و هیچ خطری آن را تهدید نمی کند مخصوصا اینکه هنوز ستادها شکل نگرفته اند و انتخابات به صورت رسمی شروع نشده و بنابراین با هیچ گروهی تقابل وجود ندارد.

وی افزود: من و دوستان در واقع داریم پیامی برای بعد از آغاز تبلیغات می دهیم و آن این هستش که کسی نباید به ستاد ما دست درازی کند یا به اعضای ستاد ضربه ای وارد کند. این جوان ادامه داد: متاسفانه در برخی شهرها مشکلاتی وجود دارد و باید همچین افرادی همراهت باشند و گرنه برای ستاد و اعضای آن مشکلاتی به وجود می آید. برای مثال در دورهای گذشته مشکلات زیادی برای ستادها توسط هوادران بد برخورد دیگر کاندیدها به وجود امد و امسال هم این مشکلات هست . مثلا تاکنون در یک شهرستان که سالهای گذشته مشکلات زیادی را در انتخابات ایجاد کرده جز کاندیدای آن شهرستان ؛ مغازه ای جهت ستاد گرفته نشده و بقیه کاندیدها و ما که نزدیکی قومی هم با آن شهرستان داریم از خیر ستاد گذشتیم چون هیچ هواداری نه از نیروهای داخل شهرستان و نه بیرون جرات ورود به آن ستاد و فعالیت در آن را ندارد.

علاوه بر این خیابان گردی، هوادارن کاندید ها به روستاها می روند و درب تمامی خانه را می کوبند و با برخی اعضای آن دیدار می نمایند و علاوه بر دادن کارت ویزیت سعی در ایجاد رابطه صمیمی با چند نفر می نمایند تا بعدها برای آنان در خانه آن افراد جلسه تبلیغاتی بگذارند و کاندید به صورت رو در رو ضمن احوالپرسی به سحنرانی بپردازد . در بیشتر موارد هوادارن کاندید با دست دادن به آن فرد و قسم دادن به اسماء متبرکه و حتی قسم جلاله سعی می نمایند رای آن افراد را از آن خود نمایند. این مورد در مورد هوادران برخی کاندیدها که تمایل بیشتر به اعلام دینداری دارند متاسفانه بیشتر است .

ما در یکی از روستاهای بخش هلیلان با فردی مواجه شدیم که حکایت این قسم دادن ها را برایمان به خوبی تعریف کرد؛ البته نکته قابل ذکر این است که تقریبا همه کسانی که در ایلام زندگی می کنند از این اتفاقات خبر دارند یا آن را تجربه کرده اند یا خواهند کرد. احمد.ص در این باره گفت: شاید باور نکنید، من کنار گوسفندهایم بودم که مسئول گزینش یکی از ادرات که چند نفر را در سالهای گذشته گزینش کرده از من آدرس آن افراد را گرفت و وقتی که می خواست از من جدا شود با دادن دست بهم و قسم با اسم مبارک ابوالفضل عباس(ع) از من خواست به ........رای بدهم. من حقیقت ناراحت شدم چرا که فکر کردم می خواهد خداحافظی کند و الان نمی دانم چکار کنم چرا که رایم آن فرد نیست، البته شاید آن کاندید خودش این موضوع را نخواهد چون از طرف یک جریان سیاسی که..........است به عنوان نامزد مورد حمایت معرفی شده و یا اینکه آن بنده خدا فکر می کرد که من چون کنار گوسفندها بودم بی سوادم، در حالی که این روزها در هر خانواده ایلامی یک لیسانسی هست و من خودم فوق دیپلم گرفتم و چون کاری نبود سعی کردم به جای کارگری در شهرها، تو روستا بمانم و آقای خودم باشم. البته با این وجود از آن قسم ناخواسته می ترسم و میخواهم همین روزا با مرجع تقلیدم تماس بگیرم و کسب تکلیف نمایم...

برخی از کاندیدها به دلیل اینکه امکانات مالی آنچنانی ندارند خود به تنهایی یا همراهی یکی دو تفر دیگر با حضور یافتن در روستاها و دیدار چهره به چهره و البته دادن کارت ویزیت هایی که خرج آنچنانی ندارند به تبلیغ می پردازند، در این باره ما با یک نامزد جوان که در یک بانک بعد از چندین سال کار به صورت قراردادی و به عنوان نیروی خدماتی فعالیت می کند در شهر آسمان آباد دیدار کردیم، وی گفت: من کارشناسی ارشد دارم و در دانشگاههای استان نیز به تدریس مشغولم، همچنین در یک بانک به صورت قراردادی کار می کنم . وی ادامه داد: حقیقتش من هدفم از شرکت در انتخابات تنها ایجاد شور در انتخابات و دعوت مردم به پای صندوقهای رای است و اگر این اتفاق بیفتند انگار پیروز شده ام و فردای انتخابات اگر تنها یک رای هم بیاورم خوشحال خواهم شد چرا که به ندای رهبر معظم انقلاب جهت دعوت از تمامی افراد برای شرکت در انتخابات لبیک گفته ام و این را وظیفه دینی و ملی خودم می دانم.

این جوان دوست داشتنی با لباسهایی ارزان قیمت و ماشین پرایدی که سالها کار کرده و خسته به نظر می رسید با اعلام اینکه در انتخابات پیش رو هیچ هزینه سنگینی نخواهد کرد افزود: من برخلاف برخی کاندیدها که با دهها اکیپ فعالیت می کنند تنها با یک ماشین به فعالیت می پردازم و آن ماشین شخصی خودم است و تقریبا کم خرجترین کاندید استان هم هستم . با توجه به اینکه مخالف هزینه های زیاد برای شرکت در انتخاباتم تعدادی کارت ویزیت چاپ کرده ام و این تنها تبلیغات من خواهد بود.

علاوه بر این نکته دیگری که در دوره های گذشته اثری از آن نبود و در این دور نمود بیشتری یافته است، حضور زنانی است که در گروههای 3-4 نفره با حضور در روستاها و شهرها به تبلیغ برای کاندید مورد حمایت خود می پردازند. این حضور بانوان باعث ایجاد واکنشهای زیادی در میان استان قبیله محور ایلام شده است و برخی از بزرگان و ریش سفیدان هرگونه حضور بانوان در تبلیغات را برای کاندید مورد نظر ایل خود ممنوع کرده و به آن کاندید گوشزد کرده اند چنانچه زنان را به تبلیغات وارد نمایند دست از حمایت آن فرد خواهند کشید.

ما در این راستا با دو کاندید تماس گرفتیم که یکی از آنان گروههای تبلیغاتی زنان را وارد میدان کرده و حتی اقدام به کرایه ستاد برای بانوان کرده و دیگری نه هوادران خانم را به تبلیغ می فرستند و نه اینکه ستادی برای آنان در نظر گرفته تماس تلفنی گرفتیم و نظر آنان را راجع به این موضوع جویا شدیم. کاندید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: راستش من در وهله اول هیچ برنامه ای برای حضور بانوان با توجه به حساسیت هایی که در اینجا بین قبابل وجود دارد نداشتم ولی وقتی خانمم که یک فرد فرهنگی است از من خواست تا در کنار دیگر هوادرانم مخصوصا دانشجویانم اقدام به ایحاد ستاد نماید و در تبلیغات چهره به چهره و حتی خانه به خانه حضور یابند تردیدم برطرف شد. وی گفت: خانم بنده این حضور را به فال نیک می گرفت و می گفت" ما با این کار در واقع به بانوان هم احترام و هم امید می دهیم چرا که یه آنها اعلام می کنیم شما هم می توانید در کنار مردان در همه عرصه ها و به خصوص عرصه مهم کارزار انتخاباتی حضور یابند و در سرنوشت خود سهیم و بالتبع تاثیر گذار باشیم" .

کاندید دیگری که یک اکیپ کاملا مردانه دارد می گوید: ما به بانوان احترام می گذاریم ولی با توجه به حساسیت ها و گفت و گوهایی که داشتیم سعی کردیم که در این مرحله از حضور پر برکت بانوان استفاده نکنیم ولی این قول را می دهم چنانچه به بهارستان راه یابم هم از مشاور خانم استفاده نمایم و هم طرفدار حضور بانوان در پست های کلیدی باشم ان شاء الله...

همچنین موضوع دیگری که این دور از انتخابات در ایلام را با دورهای گذشته متفاوت کرده حضور چند کاندید جوان و حتی مجرد است که توانسته اند با تبلیغات جذاب و جوانان پسند و البته انگشت گذاشتن بر نکات مورد نظر جوانان هوادران زیادی را با خود همراه کرده و مطمئنا با توجه به جو جوان گرایی که در فضای انتخابات ایلام شکل گرفته می توان نوید حضور یافتن حداقل دو کاندید زیر چهل سال را در میان 5 نفر نخست داد. در این رابطه با حضور در دانشگاه پیام نور ایلام و در حالی که اکیپی دو نفره در خارج از دانشگاه در حال توزیعکارت ویزیت برای جوانترین کاندید استان ایلام بودند با گروهی 5نفره از دختران دانشگاه که آن کارتهای ویزیت را در دست داشتند به گفت و گو پرداختیم...یکی از آنان که رای اولی است با شوق و ذوق می گوید: من دوست دارم هفت اسفند هرچه زودتر بیادش، میخام بالاخره به این حسرت پایان بدم چون در انتخابات ریاست جمهوری تنها به خاطر 17 روز نتوانستم رای بدهم. وی با لبخندی ادامه داد: رای ما رای اولی ها به کسیه که کمترین فاصله سنی را باهمان داره، چون بالاخره بیشتر ما جوانان را می فهمد. البته حداقل سنو سی سال گذاشتن، کاش فقط شرط ارشدو بذلرن تا تو سن 25 هم جوانان اسم بنویسند.

فاطیما.م که برای دومین بار است میخواهد در پای صندوقهای رای حضور یابد هم گفت: من خودم به شخصه این دفعه با توجه به اینکه با پایان ترم لیسانسم تمام می شود و دیگر خامی چهار سال پیش را ندارم ، مطمئنا تنها به کسی رای می دهم که صدای14 هزار فارغ التحصیلی بیکار ایلامی باشد چرا که 4 ماه دیگه من خودم بهشان ملحق میشم. پریسا.ش که ظاهرا صبرش تمام شده و زوتر می خواهد حرف بزند میان حرفای فاطیما می پرد و می گوید: من تردید داشتم که رای بدم چرا که وضعیت من با 4 سال پیش فرق نکرده ولی چون من هم مثلا فاطمیا 4 ماه دیگر فارغ میشم بدجور به این رایم حساسم، شاید برام حساس ترین باشه؛ زیرا اگر این 4 سال تمام بشه و من شغلی پیدا نکنم مجبورم شوهر کنم و چه بسا شوهرم هم نخاد من شاغل شم و این یعنی همه شبهای امتحان پر...دختران لبخندی می زنند و بعد از سکوتی مهتاب.ی که ترم 5 است و تنها در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است می گوید: من هم همان دغدغه هایی دارم که بقیه جوانان دارند و با وجود اینکه کاملا به کلید دکتر روحانی اعتماد دارم و مطمئنم که شرایطمان خوب میشه ولی ایتو خوب می دونم که دولت قوی مجلس قوی میخاد...البته این را هم میدونم که سن دولتی ها یه خورده بالاست، باید اینو تو مجلس جبران کنیم من که به شخصه به جوانان رای می دهم، میخام ببینم واقعا جوانان ما چقدر توانایی دارند.

کیمیا. گ که در طول مصاحبه سکوت کرده و ظاهرا نوشته روی کارت ویزیت را می خواند تمایلی به گفت و گو نشان نمی دهد و وقتی من می گویم که نکند نمیخای شرکت کنی گفت: هرجور شده میخای آدمو به حرف بیاری، منم مثل بقیه نظرم رو همین جوانه، قبل رسیدن شما هم بهم گفتیم به همین جوان که در قیافه اش سادگی خاصی وحود دارد رای بدیم . این دانشجوی جوان که به قول خودش دغدغه شغل به دلیل شوهر کردن ندارد ادامه داد:. امسال سی وهشت و مین سالگرد انقلاب اسلامی است و بچه هایی که این روزا به دنیا آمده اند دیگر به میان سالی می رسند و احتیاح است نسل دیگری را به قطار انقلاب وارد کنیم . من به شخصه احساس مي كنم كه جوانان ما مي توانند نقش مهم و موثري در انقلاب اسلامي داشته باشند چرا که ، همانطور که می دونید کشور ما یک کشور جوانه و لازم است این جوانان در تصميم گيري و تصميم سازي نقش خود را ايفا کنند. یکبار هم شده باید به جوانان فرصت داد و اعتماد کرد./م

منبع:خبر آنلاین


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار