فرمانده مرزبانی ناجا:
فرمانده مرزبانی ناجا گفت: امروز سیستم های کنترل مرزهای خشکی و دریایی به طور رسمی افتتاح شد.
کد خبر: ۱۷۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 09 February 2016
سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فاز اول سیستم هایی که تمام مرزهای خشکی و دریایی را کنترل می کنند به طور رسمی در ستاد فرماندهی مرزبانی کشور افتتاح شد. 

وی ادامه داد: با این سیستم امداد رسانی در دریا انجام شده و تعدادی از شناورهای صیادی و دریانوردی زیر پانصد تن به آن مجهز می شوند که از مرکز قابل کنترل و مدیریت خواهد بود و در مرزهای شمالی از چابهار تا ماهشهر و همچنین استان‌های جنوبی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: 120 فروند از شناورهای سازمانی و 50 شناور مردمی امروز مجهز به سیستم کنترلی شدند و مجهز کردن 30 هزار شناور مردمی دیگر در دستور کار قرار دارد که این اتفاق از دستاوردهای مرزبانی جهت کمک به امنیت دریا نوردی است. 

سردار رضایی با اشاره به اینکه با 15 کشور همسایه مرز خشکی داریم و باید از این موقعیت خوب استفاده کنیم، افزود: در برنامه هایمان استفاده از این موقعیت را پیش بینی کرده ایم به طوری‌که از تهران بخش بسیاری را کنترل کنیم.
 
وی تاکید کرد: امروزه ما اشراف کامل به مرز را حتی از همین مرکز داریم و طوری نیست که در مرز اتفاقی بیافتد و ما اینجا از آن بی خبر باشیم. 

فرمانده مرزبانی ناجا به اهمیت تعاملات و همکاری با کشورهای همسایه جهت ارتقاء امنیت مرزی اشاره کرد و تصریح کرد: 1600 کیلومتر مرز با عراق داریم که امروزه در این مرز مشترک امنیت و همکاری خوبی برپا است که اربعین نمونه بارز امنیت و مشارکت با عراق جهت مدیریت مرز مشترک‌مان است.
 
سردار رضایی گفت: در یک سال و نیم گذشته در مرزهای ایران و عراق، بغداد و تهران، افغانستان و ایران تعاملات خوبی داشته ایم به‌طوری‌که ورود افغان ها به حداقل رسیده است.

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: در یک سال و نیم گذشته مرزبانی برای راهبرد ارتقای تعاملات با کشورهای همسایه هدف گذاری کرده و در پی آن نتایج خوبی را به دست آورده به طوری که ورود مواد مخدر به حداقل رسیده است.

وی تصریح کرد: قیمت مواد مخدر در شهرهای مرزی گران‌تر از شهرهای عمقی است و این نتیجه اقدامات فنی مرزبانی بوده، البته در مرز پاکستان ما همچنان مشکل داریم و از دولت مردان پاکستان انتظار داریم مشابه سایر کشورها به مرزهای مشترک توجه کنند چرا که یک طرفه نمی‌توان امنیت را در مرز‌ها ایجاد کرد و ارتقا داد.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: از این طرف هم دولت مردان و سیاسیون ما باید مشکل مرز پاکستان را در دستور کار خود قرار دهند.

سردار رضایی گفت: در هفته آینده هیئت عراقی وارد ایران می‌شوند که در تکامل بحث‌های بعدی و بررسی توافقات گذشته مذاکراتی را انجام خواهیم داد.

وی با بیان این که در مرزهای کرمانشاه و کردستان طبق توافقات انجام شده با کشور همسایه عراق کارهای را انجام داده‌ایم، گفت: مرز اروند رود را گروه‌های فنی دنبال می‌کنند و در اروند ما تاکنون هیچ تجاوز مرزی نداشته و با گارد ساحلی و مرزبانی عراق تعاملات خوبی داریم.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان این که در برنامه‌‌های مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و برنامه ششم توسعه قصد ورود مرز نشینان به عنوان بخشی از توان نیروی انسانی مرزبانی در مرزهایمان را داریم، بیان کرد: اقدامات خوبی را در این خصوص برنامه ریزی کرده و انجام خواهیم داد.

سردار رضایی در خصوص میزان کشفیات در مرزهای کشور گفت: در مرزهای شرقی درگیری‌های ما عمدتا بر سر مواد مخدر بوده و بیش از 60 تن افزایش کشفیات داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: درگیری‌ها و دستگیری‌ها در مرزهای شرقی افزایش یافته ولی آمار تلفات و ضایعات ما پایین آمده  و تعداد یک تن در سومار و یک نفر در سیستان بلوچستان در ابتدای سال گزارش شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان این که دستگیری‌ها بالای 44 درصد افزایش داشته،افزود: بیشتر آن‌ها مربوط به قاچاقچیان به ویژه قاچاق کالا اعم از دارو، کالاهای لوکس، برنج و شکر بوده که میانگین مبادله با قاچاقچیان ما 60 درصد افزایش داشته است.

سردار رضایی ادامه داد: 30 تا 170 درصد در موضوعات مختلف افزایش کشفیات را داشته‌ایم که نشان از حرکت تمام مرزبانان در شرایط جغرافیایی سخت است.

وی در خصوص تردد غیر مجاز در مرزها گفت: تردد غیر مجاز در مرز جرم است و در بخشی از مرزهای جنوب شرقی شاهد تردد اتباع برای کار و یا عبور آن‌ها جهت رفتن به مرزهای غربی هستیم.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: امسال با توجه به فراخوان اروپا برای پذیرش اتباع در مرزهای شرقی افزایش دو نیم برابری تردد غیر مجاز را داشته‌ایم که باید برای جلوگیری از ورود آن‌ها با توجه به شرایط عراق و افغانستان این مناطق را بیشتر رصد کنیم.

سردار رضایی در خصوص فاصله نیروهای ضد انقلابی و داعش گفت: فاصله نیروهای داعش هم اکنون با ما زیاد است و ما هماهنگی‌هایی با عراق و افغانستان انجام داده‌ایم و فکر نمی‌کنیم جرات نزدیک شدن به مرزهای ما را داشته باشند و ما به هیچ عنوان احساس تهدید نمی‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار