به روایت آمار موجود، صراحتاً می‌توان بیان کرد که تحول عظیمی با انقلاب اسلامی در حوزه‌های بهره‌مندی مناطق محروم و روستاهای کشور در نیازهای ابتدایی‌شان حاصل شده است.
کد خبر: ۱۷۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 08 February 2016
به گزارش تابناک مازندران، مردم ایران اسلامی در دوران ستمشاهی از محرومیت‌های خاصی در اکثر نقاط کشور رنج می‌بردند، به‌طوری که روستاها و مناطق محروم فراوانی بدون بهره‌مندی از منابع اولیه مورد نیاز به گذران زندگی مشغول بودند.
 

غرب‌گرایی و تفکر شهرنشینی همراه با افراط غرق شدن در تفکرات لیبرالیستی رژیم پهلوی و عدم توجه مناسب به اقشار ضعیف، کم‌بهره و محروم جامعه که اکثراً در روستاها و اطراف شهرها سکونت داشتند را می‌توان یکی از عوامل موثر در قیام مردم در جهت ساختن ایرانی آباد برشمرد.

 

ازجمله وعده‌های مورد توجه ملت که از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی مطرح شد نیز درخصوص توجه ویژه به اقشار محروم جامعه به عنوان مستضعفین کشور و جهان بوده است که امروز پس از گذشت حدود 37 سال از انقلاب اسلامی مردم ایران، به‌وضوح می‌توان باوجود شرایط تحریم، پیشرفت‌های حاصل شده را بیان کرد.

 

این نشان از عزم راسخ بنیانگذار انقلاب اسلامی در بنا نهادن این حرکت و پرچمداری رهبر فعلی انقلاب اسلامی در ادامه این مسیر تا رسیدن به سر منزل مقصود یعنی رهبری امام زمان در انقلاب جهانی خود و نجات مستضعفان عالم از ستم مستکبران عالم دارد که هر روز باوجود سخت‌تر شدن شرایط، با شتاب بیشتری به مسیر خود ادامه می‌دهد.

 

در همین رابطه سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به تحولات اساسی مناطق محروم و روستایی کشور پس از انقلاب اسلامی در قیاس با دوران قبل از انقلاب، اظهار کرد: پیش از انقلاب، روستایی نبود که لوله‌کشی گاز شده باشد، اما در حال حاضر نزدیک 60 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور لوله‌کشی گاز شده‌اند.

 

وی افزود: در زمان قبل از انقلاب برق‌کشی در روستاها بسیار اندک بود، شاید در کل کشور 100 روستا دارای برق بودند، اما خوشبختانه هم اکنون 99.5 درصد روستاهای کشور چه بالای 20 خانوار و چه کمتر دارای برق هستند.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با بیان کم‌برخوردار بودن روستاهای کشور از نعمت آب آشامیدنی در دوران قبل از انقلاب، خاطرنشان کرد: امروز به جرأت می‌توان گفت تمامی 38 هزار روستای بالای 20 خانوار دارای آب لوله‌کشی هستند، البته متأسفانه در سال 93 و 94 به دلیل خشک شدن منابع آبی، 6200 روستا ازجمله برخی روستاهای مازندران با تانکر آبرسانی شدند.

 

این مسئول اضافه کرد: امسال با اعتبار بالغ دو هزار میلیارد تومان که 500 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ملی و 500 میلیارد تومان از ردیف ملی برای آبرسانی روستاییان در سال 94 گذاشته شد که در طول تاریخ بی‌نظیر است.

 

وی ادامه داد: در زمان قبل انقلاب، روستاهای بسیار محدودی از درمانگاه وخانه‌های بهداشت بهره‌مند بودند، اما با برگزار شدن جشن تمام شدن خانه بهداشت تمامی روستاها در سال 93، امروز به بهره‌مندی صددرصدی رسیدیم.

 

رضوی، مسئله کمبود تحصیلات تکمیلی در خانواده‌های روستایی قبل از انقلاب را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: با فراهم شدن فضای آموزشی برای روستائیان، از هر خانوار روستایی یک نفر تحصیل کرده دانشگاهی است که سرمایه بسیار بزرگی است .

 

وی در پایان موضوع احداث مدارس شبانه‌روزی در روستاها را با برگزاری جشن تجلیل از حامیان این نوع مدارس در کشور، ازجمله دیگر موضوعات دارای پیشرفت پس از انقلاب برشمرد و گفت: اثرات انقلاب را از مردم بپرسید، چرا که به راحتی می‌توانند این امر را درک کنند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار