نویسنده و پژوهشگر برجسته کشور گفت: ایرانیان پایه گذار فلسفه اسلامی ایرانیان بودند و سهم بسزایی نیز در تولیدات علمی اروپا داشته اند.
کد خبر: ۱۷۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 04 February 2016
نویسنده و پژوهشگر برجسته کشور گفت: ایرانیان پایه گذار فلسفه اسلامی ایرانیان بودند و سهم بسزایی نیز در تولیدات علمی اروپا داشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور مهدی محقق عصر پنج شنبه در مراسم معرفی کتاب سال کرمانشاه که در محل مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار شد با اشاره به اهمیت کتاب به توصیفاتی که در ادبیات مختلف از جمله ادبیات فارسی و عربی در مورد کتاب آمده است پرداخت و گفت: از واژه کتاب در هر دو این ادبیات ها به تعبیری یاد شده که معنای بهترین را می دهد.

وی اشاره ای نیز به سابقه ایرانیان در مطالعه کتاب داشت و گفت:  ما در کشوری هستیم که از هر نقطه و روستای آن دانشمندان زیادی برخاسته اند که بعضا پایه گذار فرهنگ اسلامی بودند.

این نویسنده و پژوهشگر برجسته یادآور شد: پایه گذار فلسفه اسلامی ایرانیان بودند و ایران کشوری است که مبتنی بر دانش های مختلف بوده و کتب علمی بسیاری توسط دانشمندان ایرانی چاپ شده است.

وی ایرانیان را از تولیدکنندگان علوم مختلف در گذشته دنیا دانست و گفت: ایرانیان سهم بسزایی نیز در تولیدات علمی اروپا داشته اند.

محقق تاکید کرد: ما باید به کتاب اهمیت بدهیم و حتی از کودکی فرزندان خود را به کتاب خواندن تشویق کنیم  چرا که الان کودکان که ما باید بتوانیم منابعی را برای پاسخگویی به آنها معرفی کنیم.

وی اشاره ای نیز به آمار پایین کتاب و کتابخوانی در کشور داشت و گفت: دین ما با کتاب آغاز شده و نباید اینگونه باشد.

این پژوهشگر و نویسنده برجسته برگزاری مراسم انتخاب کتاب سال از سوی اداره کل ارشاد استان کرمانشاه را یک اتفاق خوب دانست و گفت: این موضوع باید در همه شهرها اتفاق بیفتد و ما بهای بیشتری به کتاب بدهیم.

وی هم چنین بر تجلیل از مفاخر ادبی کشور تاکید کرد و گفت: ما در انجمن مفاخر اسلامی برای ۱۹۸ نفر از مفاخر بزرگداشت گرفتیم و کتاب آنها چاپ شده و معتقدیم که این رویه باید ادامه پیدا کرده و مفاخرمان را به دنیا معرفی کنیم.

محقق گفت: بر همه ما فرهنگ دوستی و  کتاب دوستی یک واجب ضروری است که باید به آن توجه کنیم.

وی داشتن مفاخر بزرگ را یک افتخار دانست که همه ایرانیان باید به آن افتخار کرده و آنها را از طریق کتاب و نوشتن آن به سایرین معرفی کنند.

این نویسنده و پژوهشگر برجسته کشور، اشاره ای نیز به دیدارش با آیت الله نجومی  در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته داشت و گفت: ایشان فردی فرهیخته و باسواد بود که تمام کتاب های من را داشت و ما باید به این افراد و فرهیخته گان افتخار کنیم.

وی تصریح کرد: برخی کشورهای عربی از جهالتشان، امثال ابن سینا و فارابی را ننگ جهان اسلام می دانند و ما نباید راهی که برخی از آنها رفتند و فلاسفه ما را تکفیر و اعدام کردند برویم.

پروفسور محقق به دست اندکاران این همایش تبریک گفت و افزود: باید کوشش شود تا این مملکت ما با آثار و مفاخر و فرهنگش بماند و وظیفه فرد فرد ایرانیان است که به فرهنگش احترام بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی یک فرهنگ گسترده است و با آمدن اسلام، دریچه های فرهنگ به روی ایرانیان باز شد.

این نویسنده و پژوهشگر برجسته ایرانی یادآور شد: حتی کتاب عای به خط پهلوی در سایه اسلام  و در تشویق فرهنگ اسلامی نوشته شده است و ایرانیان از گذشته های دور منبع علم آموزی بوده اند.

وی در پایان از برگزاری کنگره برای آیت الله نجومی به عنوان چهره برجسته جهان اسلام ابراز خرسندی کرد و آن را یک اتفاق بسیار مهم دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار