معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران گفت که شرایط نامناسب جوی و توفانی بودن دریای خزر صید ماهیان استخوانی را تا 53 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داده است.
کد خبر: ۱۷۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 01 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، عباسعلی شیخ تبار میزان صید ماهیان استخوانی از آب های مازندرانی دریای خزر در چهار ماه گذشته را 862 تن اعلام کرد .


وی میزان صید سال گذشه در این مدت را یکهزار و 600 تن اعلام کرد. صید ماهی های استخوانی از خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال بعد ادامه می یابد.

بیش از چهار هزارو 200 صیاد در قالب 53 شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران ماهی های استخوانی را در این مدت از آب های ساحلی خزر صید می کنند.


معاون شیلات مازندران گفت : 295 تن از ماهیان صید شده در این مدت کفال ، 500 تن سفید ، 10 تن کپور و بقیه از سایر گونه ها بود.


وی افزود : به علت شرایط نامناسب جوی و طوفانی بودن دریا ،تلاش صیادی در آب های مازندرانی خزر تا 26 درصد نسبت به سال گذشته کم شد.


شیخ تبار بیشترین میزان کاهش صید را مربوط به ماهی کفال با 78 درصد دانست و گفت که ماهیگیران امسال فرصت جبران صید ماهیان کفال را از دست داده اند.


کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد . 


ماهیان کفال از نیمه زمستان به اعماق دریا مهاجرت می کنند و از دسترس صید به روش پره خارج می شوند.


معاون شیلات مازندران گفت : میانگین صید ماهی در هر دوره پرکشی در سال های گذشته به طور میانگین 150 کیلو گرم بود که امسال به 90 کیلو گرم کاهش یافته است.


وی با تاکید بر این نکته که پدیده النینو بر وضعیت دریای خزر اثر گذاشته است ، افزود : این پدیده سبب شده است تا گونه های کفال به علت شرایط نامناسب جوی و طوفانی شدن بودن دریا زودتر به اعماق دریا مهاجر کنند.


شیخ تبار یکی از تبعات کاهش صید ماهی های استخوانی را افزایش قیمت آن نسبت به سال گذشته برشمرد و گفت که هم اکنون هر کیلوگرم از این نوع ماهی ها در بازار ماهی فروشان مازندران به قیمت 26 هزار تومان عرضه می شود.


وی افزود : این قیمت 10 هزار تومان نسبت به سال گذشته افزایش دارد و تنها عاملی است که سبب شده است تا شرکت های صیادی پره با مشکل جدی به خاطر کاهش صید مواجه نشوند.


شیخ تبار به محدودیت روش پره برای صید ماهی اشاره کرد و افزود : اگر روش صید ،تعقیب ماهی در اعماق دریا بود، کمبود صید و افزایش قیمت را نیز شاهد نبودیم .


صید پره یک روش ماهیگیری سنتی ساحلی است که تور آماده به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) پهن و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود.


صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یکهزار و 200 متر استفاده می کنند. 


این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از پایان صید به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.


معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران همچنین از صید 11 هزار تن ماهی کیلکا از ماه تیر تا پایان دی امسال در استان خبر داد.


شیخ تبار گفت : به رغم اینکه 44 فروند قایق ماهیگیری کیلکا روزانه تا 50 کیلومتر به داخل دریا می روند، اما سبد صید آنان خالی است. 


وی ابراز امیدواری کرد که در دو ماه آییده که فرصت فعالیت ماهیگران در سواحل مازندرانی دریای خزر است، کاهش مقدار صید با به تور انداختن بیشتر گونه سفید جبران شود.


پارسال صیادان مازندرانی نزدیک به هشت هزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید کردند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار