کد خبر: ۱۷۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 28 January 2016
منطقه سیستان واقع در شمال استان پهناور سیستان و بلوچستان که از دیرباز به سرزمین خورشید، زادگاه رستم، نیمروز و انبار غله ایران شهرت داشته، ظرفیت های بی نظیری برای بهره برداری از انرژی های نوین را در خود جای داده است.
در این منطقه در کنار سایر توانمندی ها از جمله کشاورزی، تجارت مرزی، گردشگری و تاریخی پنج هزار ساله دو مولفه یعنی نور و دمای زیاد خورشید و بادهای تمام نشدنی زمینه را برای تبدیل آن به قطب تولید انرژی های تمام نشدنی در کشور فراهم کرده است.
در دنیای رو به رشد امروز که تمام کشور های دنیا به دنبال کاهش وابستگی به منابع نفتی هستند توجه به انرژی های نوین امری الزامی و حرکتی در راستای اقتصاد مقاومتی است.
دمای هوا در سیستان در بیشتر ایام سال به جز برخی روزهای زمستان بسیار بالا بوده و گاه تا 60 درجه سانتی گراد هم می رسد و تابش نور خورشید نیز در این منطقه تقریبا به صورت عمود است.
وجود نور خورشید در سیستان و بهره گیری از آن به صورت مزرعه های نور خورشیدی برای تولید انرژی می تواند بخش عظیمی از انرژی این منطقه و مناطق اطراف آن را تامین کند.
مولفه بی نظیر دیگر این سرزمین وجود بادهای معروف آن است که به بادهای 120 روزه شهرت دارد.
جالب است بدانیم که بادهای منطقه سیستان تمام فصول سال در حال وزیدن است و تنها در بازه ای 120 روزه به اوج می رسد و به صورت مکرر ادامه می یابد.
تنها توربین بادی این منطقه در مسیر ارتباطی زاهدان به زابل و در 20 کیلومتری شهر محمد آباد مرکز شهرستان هامون واقع شده که بر اساس آمارها در سال قبل بیشترین راندمان تولید برق را در سراسر کشور داشته است.
استفاده از این دو ظرفیت در منطقه سیستان در بدترین حالت دو نیاز کشور را در جنوب شرق مرتفع می کند که با توجه به نبود گاز در این استان و استفاده نیروگاه ها از سوخت های فسیلی دیگر، در اولین مرحله نیاز به مصرف بی رویه سوخت های فسیلی را از بین می برد و از سوی دیگر با بهره گیری از توانمندی، تخصص و دانش بومی باعث کارآفرینی و فعالیت جوانان استان در عرصه تولیدات ملی می شود.
یکی دیگر از فواید تولید انرژی های نوین در سیستان، فروش این انرژی به کشور مصرف کننده و کمتر توسعه یافته افغانستان در جوار این منطقه است که با توجه به قابلیت های سیستان در تولید انرژی های نوین امری دور از ذهن نیست.
انرژی ارزان قیمت، بکار گیری نیروهای بومی و متخصص، کاهش وابستگی به نفت و فراورده های آن نه تنها باعث کمک به اقتصاد داخلی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی می شود بلکه مولفه امنیت را در این منطقه حساس بالا می برد.
سیستان، طلایی در زیر خاکستر قرن هاست که به دلیل برخی مسائل امنیتی و دوری از مرکز گاه مورد بی مهری قرار گرفته اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه به قابلیت های ناب سیستان، این منطقه هم اینک در لبه شکوفایی قرار گرفته و با اجرایی شدن طرح های دولت تدبیر و امید از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری و طرح عظیم آبرسانی از طریق لوله به 46 هزار هکتار زمین زراعی و نیز ایجاد کارخانجات در آن رشد قابل توجهی خواهد کرد اما نباید لزوم استفاده از ظرفیت های بکر تمام نشدنی این منطقه را فراموش کرد، ظرفیتی که قرن هاست بوده و قرن های زیادی نیز وجود خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
عالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار