دیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر کاهش جمعیت عوامل زمستان‌گذران آفات و بیماری‌های درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار تاکید کرد.
کد خبر: ۱۶۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 23 January 2016

به گزارش تابناک مازندران،عبدالرحمن زاغی درباره اهمیت مبارزه زمستانه به‌منظور کاهش جمعیت عوامل زمستان‌گذران آفات و بیماری‌های درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار به باغ‌داران توصیه کرد که قبل از مبارزه زمستانه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی برای مشاوره و دریافت نسخه گیاه‌پزشکی مراجعه و نسبت به خرید سموم توصیه شده برابر نسخه صادره شده از فروشگاه‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام و از مصرف سموم و روغن‌های بدون نام و تاریخ گذشته خودداری کنند.

وی افزود: به باغ‌داران توصیه می‌شود برای مبارزه با آفت سپردار سفید توت بر روی درختان سیاه ریشه مانند هلو، شلیل، گردو و کیوی، پس از هرس، سرشاخه‌های آلوده را از درختان خارج و سرشاخه‌ها را امحاء کنند، چرا که حذف شاخه‌های آلوده در کاهش جمعیت آفت بسیار موثر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: مبارزه مکانیکی از طریق پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی درختان آلوده با اسکاچ یا گونی آغشته به محلول روغن امولسیون شونده به نسبت دو درصد، در کاهش آلودگی تاثیر‌گذار است.

زاغی بیان کرد: در صورتی‌ که آلودگی بر روی سرشاخه‌ها گسترش پیدا کند، روغن‌پاشی زمستانه درختان آلوده با روغن امولسیون شونده به میزان دو تا 2.5 لیتر در 100 لیتر آب تا 10 روز قبل از باز شدن جوانه‌های گل تاثیر‌گذار است.

وی خاطرنشان کرد: به باغ‌داران توصیه می‌شود برای پیشگیری و کاهش عوامل زمستان‌گذران بیماری‌زای قارچی و باکتریایی در اوایل بهار، محلول‌پاشی درختان با سموم توصیه شده هنگام تورم جوانه‌ها و قبل از باز شدن کامل گل‌ها انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه باغ‌داران برای پیشگیری از اثرات سوء اختلاط سموم مسی با روغن امولسیون شونده از اختلاط سموم مسی و روغن امولسیون شونده خودداری کنند، گفت: باغ‌داران حداقل فاصله یک هفته‌ای بین روغن‌پاشی و سم‌پاشی با سموم مسی را رعایت کنند.

زاغی ادامه داد: برای جلوگیری از اثرات سوء احتمالی محلول‌پاشی بر روی زنبور عسل، باید قبل از مبارزه زمستانه به زنبورداران منطقه اطلاع‌رسانی شود تا نسبت به جابجایی کندوها و رعایت نکات ایمنی اقدام کنند.

وی افزود: به باغ‌داران توصیه می‌شود از اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی 24 تا 48 ساعت پس از سم‌پاشی توجه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: استفاده از ماسک، لباس مخصوص سمپاشی، دستکش، چکمه، عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی، شستن اعضای آلوده بدن با آب و صابون پس از سمپاشی الزامی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار