زنگ خطری که شنیده نمی شود؛
بررسی ها نشان می‌دهد که عمده تغییرکاربری‌های در اراضی درجه یک و دو کشاورزی و حدود 40 درصد از تغییر کاربری‌ها در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، گلستان، اصفهان و البرز است.
کد خبر: ۱۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱ 26 March 2015
 بر اساس نتایج رسمی سرشماری کشاورزی در سال 1393 میزان اراضی کشاورزی کشور به 16.6 میلیون هکتار کاهش یافته است.
به گزارش تابناک مازندران در سال‌های اخیر، تملک، تفکیک، خرد کردن و تغییر کاربری اراضی، ویلاسازی، ساخت باغ‌شهرها و تفرجگاه‌ها و مسائلی از این دست فشار برای زمین‌خواری از طریق تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و نیز تصرف اراضی منابع ملی و دولتی در مناطق مختلف کشور بویژه در حریم شهرها را تشدید کرده است.
بررسی ها نشان می‌دهد که عمده تغییرکاربری‌های در اراضی درجه یک و دو کشاورزی و حدود 40 درصد از تغییر کاربری‌ها در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، گلستان، اصفهان و البرز است.
رییس سازمان امور اراضی کشور  امروز در مازندران با هشدار نسبت به این وضع گفت: با توجه به بررسی هایی که از سوی سازمان امور اراضی صورت گرفته است طی 25 سال گذشته 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران دچار تغییر کاربری شده است.
افشار به وجود یک میلیون هکتار دشت کشاورزی در شمال اشاره کرد و گفت: حفظ این اراضی برای امنیت غذایی کشور مهم است که باید به خوبی مراقبت شود.
رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه پدیده نامناسب ویلا سازی، صنعت گردشگری استان را هم تخریب می کند گفت: ویلا سازی سبب ایجاد ارزش افزوده نمی شود.
افشار ادامه داد: روستاها در شمال کشور هویت خود را از دست داده و به محلی برای ویلاسازی و زمین خواری تبدیل شده است.
رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: 200 هزار هکتار اراضی شمال در معرض تهدید تغییر کاربری قرار دارد.
وی توسعه در سطح شهرهای استان های شمالی را از جمله اشکالاتی دانست که باید اصلاح شود افزود: طبق توافق نامه ای که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده با گسترش سطح، در شهرها موافق نیستیم و باید جلوی آن گرفته شود و شهرداری و دستگاههای مسئول به دنبال توسعه عمودی شهرها در استان ها باشند.
رییس سازمان امور اراضی کشور خاطر نشان کرد: اگر شالیزارها به کارهای غیر کشاورزی تبدیل شود خیانت ملی است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور دچار کمبود منابع آبی هستیم اما حفظ خاک مهمتر است چرا که منابع آبی را با مصرف بهینه می توان مدیریت کرد اما منابع خاکی که تخریب شود قابل برگشت نیست.
افشار افزود: برخی از تغییر کاربری ها به بهانه فعالیت های گردشگری، خدمات رفاهی و ورزشی انجام می شود که باید طرح جامع ای برای این کار تهیه شود .
رییس سازمان امور اراضی کشور اظهار داشت: دو برابر واحد مسکونی استان مازندران ویلا سازی  شده که هیچکدام باعث اشتغال، افزایش سرانه درآمد مردم استان نشده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته گشت های حفاظت اراضی کشاورزی برای پیشگیری از تغییر کاربری شکل گرفته است گفت: 13 گشت حفاظت کاربری  اراضی   سال گذشته مازندران امسال به 20 گشت افزایش می یابد.
افشار اجرای دقیق قانون اراضی بایر، تامین تجهیزات مورد نیاز برای تخریب و قلع و قمع ساخت و ساز غیر مجاز را جز اولویت های  جهاد کشاورزی  دانست.
رییس سازمان امور اراضی کشور از نقشه برداری هوایی(کاداستر)  اراضی کشاورزی مازندران در سه ماهه  نخست امسال خبر داد.
وی ادامه داد: برای انجام تصویر برداری دقیق از استان نیازمند 150 میلیارد ریال اعتبار است که بخشی از آن از منابع اعتبارات استانی  و مابقی از طریق منابع ملی باید تامین شود.
افشار یادآور شد: در لایحه بودجه سال 94 برای انجام حفاظت از اراضی کشاورزی و شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی و نظارت، یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافت.
وی تصریح کرد: استان های مازندران، تهران و البرز به ترتیب جز سه استان اول در معرض تخریب و ساخت و ساز غیر مجاز هستند.
افشار به اجرای طرح نظارتی زمینهای واگذار شده اشاره کرد و افزود: از 4 میلیون هکتار زمین واگذار شده سالی دوبار نظارت باید صورت گیرد که متاسفانه این نظارت ها در طول ده سال گذشته بشدت کمرنگ شده است.
وی ادامه داد: طی 18 ماه گذشته نظارت بر 700 هزار هکتار زمینهای واگذار شده انجام شده که از این میزان 100 هزار هکتار به تعهدات خود عمل نکردند.
رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: از 100 هزار هکتار اراضی که تعهداتشان را  اجرا نکردند 40 هزار هکتار مشمول فسخ و خلع ید و 60 هزار هکتار مشمول اخطار شدند.
افشار اظهار داشت: امسال نیز 700 هزار هکتار زمین های واگذار شده مشمول اجرای طرح نظارت می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار